Frode789 Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Har en Mazda 3 som jeg kjøpte tilnærmet ny (hadde blitt brukt som demo-bil i 1 mnd) i Januar 2016. Skal nå ha 12mnd service i Desember, og det kom på ca. 3300 kr. Ble så spurt om jeg ønsket bremseservice (som koster 2000 kr ekstra) i tillegg. Da demonterer de bremsene og sandblåser alt. De anbefalte det på det sterkeste pga. saltingen på veiene. Jeg vet lite om bil og sånt så sa ja.. Men kom til å tenke på om det egentlig er nødvendig allerede nå? Ble vel saltet et par mnd på vinteren når jeg kjøpte den, og kanskje 1 mnd nå før service i desember. Dog kjørt lite, ca. 9000 km. Er det vanlig å rengjøre bremsene på denne måten årlig og uansett alder på bil? Endret 6. desember 2016 av Frode789 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Bremseservice er gode greier det, og selv på 1 år gamle biler kan det være smart å få det gjort. Kanskje ikke strengt nødvendig, det _kan_ være at det holder å gjøre det ved neste service, men jeg ville absolutt ha gjort det da iallfall. Det er utrolig mye bremseproblemer for tiden, hovedsaklig forårsaket av ekstrem-salting. Årlig bremseservice er kanskje i overkant, alt etter kjøremønster og hvor mye salt det er der du kjører, men annethvert år er en god idé. Evt behovsprøvd. Det er ganske lett for et verksted å vurdere et slikt behov når bilen først er kommet på bukken. Endret 5. desember 2016 av fikse Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Må være en Mazda ting Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Tror fint du kan utsette det et år til om du vil spare penger. Bremsevæske nivå og bremseklosser er sensormålt, så det vil du bli varslet om. Rust på bremseskivene kan du inspisere selv, og om du har mye brun eller mørk-grå rust på skivene så bør du vurdere å få noen til å se på de. Bremsevæske bytter du ca annet hvert år, så det kan være greit å ta en "bremseservice" om du først skal gjøre det. Endret 5. desember 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Det de gjør må da være å rengjøre klaver og caliper, og smøre glidebolter? Og teste væsker og nivåer til slutt? Endret 5. desember 2016 av Revolution Lenke til kommentar
Frode789 Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Det de gjør må da være å rengjøre klaver og caliper, og smøre glidebolter? Og teste væsker og nivåer til slutt? Sikkert. De nevnte at de demonterte caliper, klaver etc. og sandblåste de. Endret 6. desember 2016 av Frode789 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Billig om de kun tar 2 000 for alt det der Ved sandblåsing så må de grunne og lakkere, bare det er mye arbeid Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Gjør det, etterpå maler du alle delene fint med høytemp lakk etterpå, pass på å ikke få lakk på gummipakninger etc. Dubious: Tviler på de lakkerer delene, det er japansk, og spartansk. Endret 6. desember 2016 av Revolution Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 har liten hensikt å sandblåse om de ikke lakkeres da de blir like rustete etter noen dager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå