Ung Spiller Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Gått til politiet. 3 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen. Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt. Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Endret 5. desember 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Okei, hva om det står: Til *navnet ditt' og fra Mr.Ukjent eller noe Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen.Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt.Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Endret 5. desember 2016 av Mr.cornflakes Lenke til kommentar
Zork Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Okei, hva om det står: Til *navnet ditt' og fra Mr.Ukjent eller noe Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen. Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt. Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 Okei, hva om det står: Til *navnet ditt' og fra Mr.Ukjent eller noe Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen. Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt. Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. Hva om det står at du ikke skal til politiet Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 "Å var det der lommeboka var!" hadde jeg sagt og håpt at førerkortet ennå lå inni. Er så masete å få nytt førerkort. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. Skal jeg basere avgjørelsen på at kanskje euroen i sekken er en gave? Hvor sannsynlig tror du det er at det skjer? Jeg tror heller en kriminell på flukt fra politiet har kastet eller mistet det. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Satt dem inn i banken, måtte vel bli litt etter litt for å ikke vekke mistanke, og sette mye på sparing. Deretter betalt ned noe gjeld, og kjøpt meg ny TV, PC og bil. 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Vi fant dem ikke i en sekk men samboern arvet 100,000 euro. Vi/hun har brukt noe til bolig og reise, resten er fortsatt i banken. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Vi fant dem ikke i en sekk men samboern arvet 100,000 euro. Vi/hun har brukt noe til bolig og reise, resten er fortsatt i banken. Utdanning kan være noe å investere i. Evenuelt bolig/bil slik at hun slipper å betale renter. Hvis hun er dristig kan hun investere pengene men det er aldri uten risiko. Endret 6. desember 2016 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Jeg hadde stukket fort av med de i skjul, så pakket pengene om i andre vesker, sekker, poser, esker. Spredt de rundt. Og gjemt de på rare plasser, gjerne i naturen. Gravd noe ned. Hadde hatt litt av de hjemme. Siden det er euro er det litt vanskelig å bruke. Hadde de vært norske penger hadde jeg brukt de på butikken, og andre steder, men jeg hadde spredt bruken over store områder (f.eks helt fra kristiansand til oslo, i tilfelle de er falske). Prøvd å få brukt store sedler på steder det er ingen eller lite kontroll på sedler, for å fått vekslet til meg mindre sedler. Hadde ikke gått bananas med de, men spredt bruken over flere tiår. Lagt om bruken gradvis fra kort til kontanter, i en viss grad. Jeg reiser endel i jobben, så hvis det er euro, så tar jeg det med på reiser, og bruker/veksler de over hele verden. Edit: Det siste jeg gjør er å fortelle det til noen. Eller dele pengene med noen (ikke gi i gaver). Hadde heller ikke gått til politiet. Endret 6. desember 2016 av mongojarle 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Hva er egentlig dilemmaet her? 1. Beholde de selv/gå til politiet? 2. Hva ville du brukt pengene til? Lenke til kommentar
Ketil_H Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Jeg hadde stukket fort av med de i skjul, så pakket pengene om i andre vesker, sekker, poser, esker. Spredt de rundt. Og gjemt de på rare plasser, gjerne i naturen. Gravd noe ned. Hadde hatt litt av de hjemme. Siden det er euro er det litt vanskelig å bruke. Hadde de vært norske penger hadde jeg brukt de på butikken, og andre steder, men jeg hadde spredt bruken over store områder (f.eks helt fra kristiansand til oslo, i tilfelle de er falske). Prøvd å få brukt store sedler på steder det er ingen eller lite kontroll på sedler, for å fått vekslet til meg mindre sedler. Hadde ikke gått bananas med de, men spredt bruken over flere tiår. Det der begynner å høres ut som en omfattende jobb med svært dårlig timebetaling Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Jeg hadde stukket fort av med de i skjul, så pakket pengene om i andre vesker, sekker, poser, esker. Spredt de rundt. Og gjemt de på rare plasser, gjerne i naturen. Gravd noe ned. Hadde hatt litt av de hjemme. Siden det er euro er det litt vanskelig å bruke. Hadde de vært norske penger hadde jeg brukt de på butikken, og andre steder, men jeg hadde spredt bruken over store områder (f.eks helt fra kristiansand til oslo, i tilfelle de er falske). Prøvd å få brukt store sedler på steder det er ingen eller lite kontroll på sedler, for å fått vekslet til meg mindre sedler. Hadde ikke gått bananas med de, men spredt bruken over flere tiår. Det der begynner å høres ut som en omfattende jobb med svært dårlig timebetaling Ja, altså, jeg er forsåvidt enig hvis vi snakker om norske kroner, og bare 100.000. Men €100.000 = ca.900.000 NOK da. Og for 900.000 hadde jeg gjort det slik. Hadde forsåvidt gjort det likt med euro, bare brukt de når jeg reiser da... Poenget mitt var at når jeg tenkte over dette, så tenkte jeg på €100.000, eller ca.900.000 NOK. Endret 6. desember 2016 av mongojarle Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Hva er egentlig dilemmaet her? 1. Beholde de selv/gå til politiet? 2. Hva ville du brukt pengene til? Kan svare på begge, for jeg hadde selvfølgelig beholdt pengene selv! I og med at det er Euro, så kan det være vanskelig å bruke de opp i Norge. Fly er utelukket, da det er vanskelig å få de gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg hadde nok leid meg en bil og reist nedover europa. Satset på at grenseovergangene hadde gått bra. Så hadde jeg bare levd livet der nede i noen år, til pengene var borte. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Okei, hva om det står: Til *navnet ditt' og fra Mr.Ukjent eller noe Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen. Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt. Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. For noe bullshit. Hadde nytt dem godt uten å gå til politiet, som sikkert hadde knabba dem så snart de kunne. Hvem får dårlig samvittighet av å finne / få penger? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Vi fant dem ikke i en sekk men samboern arvet 100,000 euro. Vi/hun har brukt noe til bolig og reise, resten er fortsatt i banken. Utdanning kan være noe å investere i. Evenuelt bolig/bil slik at hun slipper å betale renter. Hvis hun er dristig kan hun investere pengene men det er aldri uten risiko. Utdanning er allerede investert i så det monner. Bolig kjøpte vi for en måneds tid siden, så både renter og formueskatt er ute av bildet. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Okei, hva om det står: Til *navnet ditt' og fra Mr.Ukjent eller noe Hva hadde du gjort om du en morgen finner 100 000 euro i en sekk utenfor huset? Jeg antar pengene stammer fra kriminell aktivitet og at noen vil komme og lete etter pengene. Å ta pengene vil da være dumt, i neste omgang kommer det torpedo og krever de inn igjen. Å ikke gjøre noe kan bety at andre vil ta pengene, mens du sitter igjen som mistenkt tyv og risikerer å få besøk av torpedoer likevel. Å gå til politiet kan være det lureste, men gjøre det anonymt. Er du heldig kommer det nyhetssaker om pengene som ble funnet mens eieren ikke mistenker deg. Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. For noe bullshit. Hadde nytt dem godt uten å gå til politiet, som sikkert hadde knabba dem så snart de kunne. Hvem får dårlig samvittighet av å finne / få penger? Korttenkt - det har lite med samvittigheten din å gjøre. Ligger det 100 000 euro på trappen din så må man være rimelig naiv for å bare rope jippi og tro at det ikke får noe etterspill. Hvilke grunner kan du tenke deg hvor noe sånt skjer uten at det ligger ting bak som kan gi temmelig skumle konsekvenser om du velger å bare ta dem? En dement gammel mann som har hatt med seg noen penger på tur og mistet dem og aldri kommer tilbake for å se på dem..? Realistisk sett så står du sannsynligvis til knes i problemer om du prøver å stikke av med en sekk penger som ligger rett utenfor boligen din - det er ikke slik at det er vanskelig å finne ut av hvor du bor for de som måtte kikke etter pengene. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Enda større grunn til å gå til politiet - er det en legitim gave så får du pengene igjen når ting er sjekket ut og kan nyte dem trygt og med god samvittighet. Skal jeg basere avgjørelsen på at kanskje euroen i sekken er en gave? Hvor sannsynlig tror du det er at det skjer? Jeg tror heller en kriminell på flukt fra politiet har kastet eller mistet det. Nei, du skal basere avgjørelsen din på at er det noe muffens med pengene så har du ingen anelse om hvor mye trøbbel du kan få om du bare forsøker å stikke av med dem. Spesielt med tanke på at de ble lagt rett utenfor huset ditt - da er du rimelig lite anonym. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå