Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Åpent forhold: kunne du vurdert det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

En myte går ut på at kvinner setter større pris på emosjonell trofasthet enn seksuell trofasthet. I så fall kan problemtillingen forklares ved seksuell frihet med emosjonell monogam tilknytning; "De andre betyr ingenting".

Men det er sett ifra hennes perspektiv. Mon tro om situasjonen endrer seg dersom hun ikke opplever at han har den samme emosjonelle tilknytningen til henne - noe han sannsynligvis ikke vil ha dersom hun opptrer billig, ref. nevnte myte.

 

 

"De andre betyr ingenting" tror jeg er en form for rasjonalisering. 

 

Ts her. Takk for svar.

 

Vi har snakket sammen om dette nå..samtalen var veldig fin. Vi er nok ganske enige og på samme spor.

 

Full forståelse for at dette ikke er for alle.

 

- Ts

 

 

Anonymous poster hash: 7c3a4...456

 

Hvordan vil du definere dette åpne forholdet? Hvordan skiller det seg fra et såkalt 'fuck buddy' forhold? Er det mer det at du vil være fri til å gjøre nøyaktig det du vil? Slippe å være sammen hele tiden? Eller seksuell frihet og mulighet til å ligge med en ny fyr på byen om du føler for det?

 

Jeg vil tro de færreste såkalte 'fuck buddies' har et ekstremt klinisk forhold hvor de møtes, knuller og drar uten å si et ord. 

 

Men ja, dette er nok uansett for de færreste. Så reaksjonene og svarene i denne tråden er nok som forventet.

 

Det er jo en grunn til at det kalles A4-livet: Det er jo det folk flest velger (enten bevisst eller ubevisst). :) 

Lenke til kommentar

 

En myte går ut på at kvinner setter større pris på emosjonell trofasthet enn seksuell trofasthet. I så fall kan problemtillingen forklares ved seksuell frihet med emosjonell monogam tilknytning; "De andre betyr ingenting".

Men det er sett ifra hennes perspektiv. Mon tro om situasjonen endrer seg dersom hun ikke opplever at han har den samme emosjonelle tilknytningen til henne - noe han sannsynligvis ikke vil ha dersom hun opptrer billig, ref. nevnte myte.

 

"De andre betyr ingenting" tror jeg er en form for rasjonalisering.

Ts her. Takk for svar.

 

Vi har snakket sammen om dette nå..samtalen var veldig fin. Vi er nok ganske enige og på samme spor.

 

Full forståelse for at dette ikke er for alle.

 

- Ts

 

 

Anonymous poster hash: 7c3a4...456

Hvordan vil du definere dette åpne forholdet? Hvordan skiller det seg fra et såkalt 'fuck buddy' forhold? Er det mer det at du vil være fri til å gjøre nøyaktig det du vil? Slippe å være sammen hele tiden? Eller seksuell frihet og mulighet til å ligge med en ny fyr på byen om du føler for det?

 

Jeg vil tro de færreste såkalte 'fuck buddies' har et ekstremt klinisk forhold hvor de møtes, knuller og drar uten å si et ord.

 

Men ja, dette er nok uansett for de færreste. Så reaksjonene og svarene i denne tråden er nok som forventet.

 

Det er jo en grunn til at det kalles A4-livet: Det er jo det folk flest velger (enten bevisst eller ubevisst). :)

Jeg vet ikke hva som skiller seg fra et FF-forhold for jeg har ikke hatt det før ergo ikke viet mye interesse og oppmerksomhet for tematikken. Tenker at man ikke vil ha en fremtid sammen med barn og lignende når man har et FF-forhold; noe som ikke gjelder for meg og kjæresten da vi ønsker å satse på oss. Vi er veldig trygge på hverandre både emosjonelt og seksuelt.

 

Grensene våre skal vi diskutere nøye sammen.

 

Trenger ikke å ha sex med andre; jeg vil bare ha større frihet i et forhold. I et A4-forhold må man henge utrolig mye sammen, lage middag hver dag og sjonglere mye "sammen om alt". Jeg trenger større space og er ikke sjalu.

 

Ts

 

 

Anonymous poster hash: 7c3a4...456

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Trenger ikke å ha sex med andre; jeg vil bare ha større frihet i et forhold. I et A4-forhold må man henge utrolig mye sammen, lage middag hver dag og sjonglere mye "sammen om alt". Jeg trenger større space og er ikke sjalu.

 

Vet ikke om det er helt riktig. Hvor mye man er sammen tror jeg varierer stort.

 

Jeg ser kjæresten min alt fra 1-5 ganger per uke. Vi gjør mye hver for oss. Vi har ikke et åpent forhold av den grunn. :) 

 

Om du ønsker å tilbringe mindre tid sammen enn hva folk flest gjør, så vil ikke jeg kalle det et åpent forhold, som jo per definisjonen folk flest bruker innebærer at man ikke er monogame.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg aldri ligget rundt i hytt og pine om jeg skal ha en partner, og det håper jeg også partneren min er enig i. Ikke i forhold til at jeg ikke tror på et åpent-forhold hvor man kunne prøve sine Sexuelle lyster. Men heller det at jeg ikke ønsker unødvendig drama, og problemer. Jeg må være ærlig med megselv at jeg har rett og slett ikke kunnskap nok eller riktig holdning til å opprettholde en ordentlig nok kommunikasjon for å få det ordentlig til. Jeg ønsker strengt tatt å fokusere og bruke energi på andre ting enn forholdet mitt. Det er jo meninga at forhold skal være litt gøy, litt morsomt og givende? Jeg syns de vanlige forholds problematikken er helt greit. Men syns det er ganske "utrygt" å skulle invitere flere faktorer som trengs å arbeide med. Men det her kan nok også være en modnings sak fra min side.

 

Fra min side tenker jeg at FF er just that, You are "friends" and You have sex with everyone. No communication needed.

 

Åpent-forhold er også You have sex with everyone, You are more then friends, and communication needed.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det kan jo virke som om trådstarter har en annen oppfatning av åpent forhold enn det man tradisjonelt forbinder med ordet, selv om hun presiserte i åpningsinnlegget at hun ikke egentlig ønsker å rote med andre.  

 

Det kan virke som om det trådstarter ønsker er å ikke måtte tilbringe tid sammen hele tiden, ikke å dele partneren med andre. 

 

Riktig? :) 

Lenke til kommentar

Jeg er også litt forvirret over hva det er trådstarter egentlig vil. Jeg ser mange trekker likhetstegn mellom åpent forhold og fuckbuddies, og det er vel den vanlige oppfatningen av begrepet? Jeg vet ikke, jeg er dårlig på merkelapper.

 

Det høres for meg ut som om det du kanskje egentlig vegrer deg for, TS, er "forholdsheisen" og at turen opp i den skal gå for fort. "Forholdsheisen" (relationship escalator) beskriver hvordan samfunnet forventer at et forhold skal forløpe; man møtes, dater i X tid, så blir man "sammen" og er det i Y tid før man må flytte inn hos hverandre og bo sammen i Z tid før man helt til slutt gifter seg.

 

Sett deg ned og tenk over hva det egentlig er du prøver å finne en løsning på, TS. 

Lenke til kommentar

Det kan jo virke som om trådstarter har en annen oppfatning av åpent forhold enn det man tradisjonelt forbinder med ordet, selv om hun presiserte i åpningsinnlegget at hun ikke egentlig ønsker å rote med andre.

 

Det kan virke som om det trådstarter ønsker er å ikke måtte tilbringe tid sammen hele tiden, ikke å dele partneren med andre.

 

Riktig? :)

Skjønte det slik jeg også da jeg leste igjennom. Tror det er snakk om en missoppfatning fra TS side.

 

Kan jo skjønne at det kan skje en missoppfatning også. "Lukket forhold" og "åpent forhold. "Vist jeg skal kjenne med følelsene mine på disse to ordene, ønsker jeg så klart at jeg skal ha et åpent fritt forhold med min partner.

 

Men leser jeg hva det betyr, så ønsker jeg desidert et lukket forhold.

 

Viktig å vite at de forskjellige begrepene har en veldig bred betydning, og ikke bare første inntrykk av følelser du får av ordene i segselv.

Lenke til kommentar

Et FWB-forhold og et åpent forhold har uten tvil massevis av likheter, og i noen tilfeller kan det være vel akkurat det samme. Det som gjerne skiller disse to forholdstypene er nok kjærlighet (forelskelse, følelser...). I et FWB-forhold sitter man ofte ikke med annet enn vennskapelige følelser, samt. seksuell tiltrekning eller behovet/ønsket for sex. 

Når det er sagt finnes det flere typer "åpne forhold". Noen kan elske flere enn en person like mye, og andre kan elske en person, men ønske sex med andre personer for nytelsen sin del (uten at følelser er involvert). 

 

Følelser er nok uansett det som skiller et åpent forhold fra et FWB-forhold.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Aldri i livet. Jeg går ikke inn i et forhold med en kvinne som har lyst til å knulle alle andre enn meg, om hun hadde villet det betyr jo det at jeg ikke er bra nok for henne.

 

Lol...

Lenke til kommentar

Aldri i livet. Jeg går ikke inn i et forhold med en kvinne som har lyst til å knulle alle andre enn meg, om hun hadde villet det betyr jo det at jeg ikke er bra nok for henne.

 

Hvorfor betyr må det bety det? Om du liker kjøttkaker, men likevel vil spise fisk av og til så betyr jo ikke det nødvendigvis at kjøttkakene ikke er bra nok for deg. Jeg tror nøkkelen til et langt og godt forhold er å gi hverandre frihet og forståelse, hvor mye "frihet" varierer selvsagt fra par til par.

Lenke til kommentar

 

Aldri i livet. Jeg går ikke inn i et forhold med en kvinne som har lyst til å knulle alle andre enn meg, om hun hadde villet det betyr jo det at jeg ikke er bra nok for henne.

Hvorfor betyr må det bety det? Om du liker kjøttkaker, men likevel vil spise fisk av og til så betyr jo ikke det nødvendigvis at kjøttkakene ikke er bra nok for deg. Jeg tror nøkkelen til et langt og godt forhold er å gi hverandre frihet og forståelse, hvor mye "frihet" varierer selvsagt fra par til par.

"Hei kjære, jeg skal pule en kvinnelig kollega fra jobben ikveld, men jeg håper du vet at det betyr ingenting, for det er kun du som betyr noe".

Mhm, må være flott.

 

Anonymous poster hash: 08044...615

Lenke til kommentar

"Hei kjære, jeg skal pule en kvinnelig kollega fra jobben ikveld, men jeg håper du vet at det betyr ingenting, for det er kun du som betyr noe".

Mhm, må være flott.

 

Anonymous poster hash: 08044...615

 

 

For det første: det er åpenbart at dette ikke ville fungert for deg, men hvorfor tror du at det automatisk være likt for alle?

 

For det andre: det der er en veldig snever forståelse av "åpent forhold", og jeg tviler på at det er den vanligste praktiseringen av det.

 

For det tredje: implikasjonen her later til å være at man ikke bryr seg i det hele tatt - hvorfor har du den oppfatningen? Slutter man å bry seg om sitt første barn i det det andre blir født? Kan man også bare ha én venn om gangen, fordi hvis man har flere så bryr man seg egentlig ikke om noen av dem? Hvor kommer denne oppfatningen fra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Må gi et pluss til både Henrik og Larzen.

 

Det er synd når folk ikke evner å se andres perspektiv eller at det er andre måter å tenke på fordi de selv har et helt annet syn.

 

En ting er sikkert og det er at om man skal være i et såkalt åpent forhold, så skal man være veldig trygg på både seg selv og partneren. Det passer nok ikke for folk flest og i hvert fall ikke de som ene og alene får sitt selv bekreftet gjennom partneren og som blir usikre bare fordi partneren snakker med noen andre.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...