Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Renter på depositum

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Etter depositumsforskriften (forskrift 2. juni 2009 nr. 628) § 1 kan studentsamskipnader ha felles depositumskonto. Bankrenter skal fortsatt tilfalle leietaker, men man får ikke forsinkelsesrente da det ikke er et ulovlig depositum.

Etter husleieloven § 11-2 kan det for elev- og studentboliger avtales at renter godskrives utleieren.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg sniker inn ett spørsmål her, jeg betalte depositum og første mnd av leien samtidig inn på samme konto, og da ikke en krone for å dekke oppstart av depositumskonto. Er det da leiegiver som ikke er helt oppdatert på reglene? Jeg får vel forsatt renter på beløpet? (5750kr)

Signerte du noe kontrakt for opprettelse av depositumskonto? Leietaker skal ikke betale noe for opprettelse av depositumskonto, som ofte koster 5-700kr. 

Lenke til kommentar

jeg sniker inn ett spørsmål her, jeg betalte depositum og første mnd av leien samtidig inn på samme konto, og da ikke en krone for å dekke oppstart av depositumskonto. Er det da leiegiver som ikke er helt oppdatert på reglene? Jeg får vel forsatt renter på beløpet? (5750kr)

Signerte du noe kontrakt for opprettelse av depositumskonto? Leietaker skal ikke betale noe for opprettelse av depositumskonto, som ofte koster 5-700kr. 

Eneste jeg signerte var leiekontrakten, kan se hva som står på den av depositumskontoen når jeg kommer hjem, kan hende den har en side ang dette

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar!

Et spørsmål til:

La oss si jeg har sendt oppsigelse og flytter ut 1 Mars 2017. Mnd leie er 8.000kr. Og innskutt i depositumskonto er 3 mnds husleie.

Men har dårlig råd og ber utleier om å trekke husleia KUN for desember fra depositumskontoen og Jan-feb betaler jeg.

Hvordan blir depositumsrentene da? Blir det av totalt innskutt eller KUN for to måneder?

Tusen takk på forhånd! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...