TheyStoleMyName Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Heisann! Lurer på om man kan kreve renter på depositumspengene når depositumet er i privatkonto og ikke i depositumskonto? Etter endt avtale. Feks flytter ut etter cirka 3 år Tusen takk! Endret 5. desember 2016 av TheyStoleMyName Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Skal ikke si noe sikkert, men det er jo i teorien dine penger. Så renter burde komme deg til gode? Men når penge står på privatkonto, så blir det fort fritt vilt dessverre. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Ja, det er dine penger, du skal ha rentene. Det er dessuten brudd på husleieloven hvis pengene ikke står på en egen depositumskonto (og hvis de hadd det hadde det ikke vært noe problem). Se husleieloven § 3-5 4 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 om pengene står på privat konto er det vel ikke depositumspenger, men forhåndsbetalt leie? Da har du vel ikke noe krav på rentene lengre slik jeg forstår det? 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 5. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2016 Blir litt forvirret her, men hva med denne (Selvom det er en litt eldre artikkel): http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet/22774778 Betyr det at leietaker mister retten til rentene? Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Les artikkelen. Den refererer til foreldelsesloven som sier at "Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.". Videre sier den at " 1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse. 2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer." 1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse. 2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Blir litt forvirret her, men hva med denne (Selvom det er en litt eldre artikkel): http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet/22774778 Betyr det at leietaker mister retten til rentene? Vel, ja, og nei. Artikkelen du lenker til henviser til flere forskjellige scenario. Jeg vet ikke om utleier blir straffet for denne praksisen, men det er de som burde bli straffet, ikke leietaker, uansett hva som skjer. Depositumskonto er utleiers ansvar og plikt. Men spesifikt ang. spørsmålet om renter står det: som også kan omgås ved feks. foreldelse (3år). Finner leietaker ut at han eller hun har betalt irregulært depositum, har leietaker krav på å få pengene tilbakebetalt når som helst, med forsinkelsesrente. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Renta på depositumskonto i DNB er 1 promille. Et depositum på 30 000 over 3 år blir dermed med rente og rentes rente hele 90 kr. Men jeg er usikker på om det kan svare seg å engasjere advokat for dette. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Ved irregulært depositum har man krav på forsinkelsesrente, ikke bankrente. For tiden er det ca 8 pst per år, eller nærmere 10k etter tre år hvis depositum er 30k. Renter foreldes tre år etter at de er beregnet. Hovedstol foreldes ikke. 1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Ved irregulært depositum har man krav på forsinkelsesrente, ikke bankrente. For tiden er det ca 8 pst per år, eller nærmere 10k etter tre år hvis depositum er 30k. Renter foreldes tre år etter at de er beregnet. Hovedstol foreldes ikke. hoho! kan straffe seg kraftig for utleier å ta en spansk en her med andre ord. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 For tiden er det ca 8 pst per år, eller nærmere 10k etter tre år hvis depositum er 30k. 8% rente av 30000 blir etter 3 år 7791. For å nærme seg 10000, må renta opp i 10%: 9930. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Kan straffe seg kraftig for utleier å ta en spansk en her med andre ord. Men leietakeren må huske på at å HA rett er ikke det samme som å HA FÅTT rett. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 jeg sniker inn ett spørsmål her, jeg betalte depositum og første mnd av leien samtidig inn på samme konto, og da ikke en krone for å dekke oppstart av depositumskonto. Er det da leiegiver som ikke er helt oppdatert på reglene? Jeg får vel forsatt renter på beløpet? (5750kr) Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 For å beregne forsinkelsesrente kan man bruke denne kalkulatoren: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/renter/kalkulator-for-forsinkelsesrenten Noxz: Depositumskonto skal opprettes i ditt navn, utleier skal betale kostnaden for å opprette kontoen som er en egen konto der ikke leie betales inn. For å få ut penger fra depositumskontoen er det egne regler. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 jeg sniker inn ett spørsmål her, jeg betalte depositum og første mnd av leien samtidig inn på samme konto, og da ikke en krone for å dekke oppstart av depositumskonto. Er det da leiegiver som ikke er helt oppdatert på reglene? Jeg får vel forsatt renter på beløpet? (5750kr) Det er utleier som skal ta kostnadene med å opprette depositumkonto og du skal betale depositum direkte inn på denne konto, ikke via utleiers konto. Kontakt utleier snarest og få orden på dette. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Takk for oppklaring, da forstod jeg det bedre. Men hva hvis begge parter har vært enig med det å sette depositum i privat konto, og deretter nekter leietaker om at det ikke stemmer. Og det motsatte, hvis utleier har bedt leietaker om å opprette depositumskonto sammen, men leietaker har vært "opptatt" og sier at det vil settes i privat konto... Men senere HVIS det skulle skje at leietaker juger om den situasjonen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Depositum på annet enn depositumskonto er forbudt uansett hva dere har avtalt. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Men forsinkelsesrente er utelukket dersom leietaker er vesentlig medansvarlig for brudd på forbudet. I så fall har du krav på vanlig bankrente, jf. husleieloven § 3-5 annet ledd og tredje ledd annet punktum. 2 Lenke til kommentar
batteri96 Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Jeg leier hybel via studentskamskipnaden i oslo, og betalte inn depositum via kortbetaling. Får jeg renter der eller gjelder egne regler for samskipnader. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Etter depositumsforskriften (forskrift 2. juni 2009 nr. 628) § 1 kan studentsamskipnader ha felles depositumskonto. Bankrenter skal fortsatt tilfalle leietaker, men man får ikke forsinkelsesrente da det ikke er et ulovlig depositum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå