Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Renter på depositum

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les artikkelen. Den refererer til foreldelsesloven som sier at "Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.". Videre sier den at 

"

1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse.

2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer."

1. Foreldelsesfristen regnes fra den dag da fordringshaveren tidligst har rett til å kreve å få oppfyllelse.

2. For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer.
Lenke til kommentar

Blir litt forvirret her, men hva med denne (Selvom det er en litt eldre artikkel): http://e24.no/privat/forbrukerrettigheter/du-kan-i-verste-fall-tape-depositumet/22774778

Betyr det at leietaker mister retten til rentene?

Vel, ja, og nei. Artikkelen du lenker til henviser til flere forskjellige scenario. 

Jeg vet ikke om utleier blir straffet for denne praksisen, men det er de som burde bli straffet, ikke leietaker, uansett hva som skjer. 

Depositumskonto er utleiers ansvar og plikt.

Men spesifikt ang. spørsmålet om renter står det: som også kan omgås ved feks. foreldelse (3år).

Finner leietaker ut at han eller hun har betalt irregulært depositum, har leietaker krav på å få pengene tilbakebetalt når som helst, med forsinkelsesrente.
Lenke til kommentar

Ved irregulært depositum har man krav på forsinkelsesrente, ikke bankrente. For tiden er det ca 8 pst per år, eller nærmere 10k etter tre år hvis depositum er 30k.

Renter foreldes tre år etter at de er beregnet. Hovedstol foreldes ikke.

hoho! kan straffe seg kraftig for utleier å ta en spansk en her med andre ord.

Lenke til kommentar

jeg sniker inn ett spørsmål her, jeg betalte depositum og første mnd av leien samtidig inn på samme konto, og da ikke en krone for å dekke oppstart av depositumskonto. Er det da leiegiver som ikke er helt oppdatert på reglene? Jeg får vel forsatt renter på beløpet? (5750kr)

Det er utleier som skal ta kostnadene med å opprette depositumkonto og du skal betale depositum direkte inn på denne konto, ikke via utleiers konto.

Kontakt utleier snarest og få orden på dette.

Lenke til kommentar

Takk for oppklaring, da forstod jeg det bedre.

Men hva hvis begge parter har vært enig med det å sette depositum i privat konto, og deretter nekter leietaker om at det ikke stemmer.

Og det motsatte, hvis utleier har bedt leietaker om å opprette depositumskonto sammen, men leietaker har vært "opptatt" og sier at det vil settes i privat konto... Men senere HVIS det skulle skje at leietaker juger om den situasjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...