Gå til innhold

Google: Dette gjenstår før førerløse biler inntar veiene (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Savner debatt rundt det som åpenbart er det store problemet.

Har tenkt på hvordan en selvkjørende bil kan takle veinettet vårt når jeg er ute å kjører i høstregnet, og er kommet til at det må være så godt som umulig.

Noen plasser har vi gode striper, både gule og hvite, men største delen av veinettet har merking som knapt kan sees.

Mange veier er uten merking.

Jeg er ganske imponert av de som kjører trailerne, hvor det er rundt 30 cm fra bilen til veimerkingen.

GPS kan neppe bli så nøyaktig at den er å stole på og signalene kan hindres, noe vi merker med DAB mottakingen.

Høye frekvenser for å få større nøyaktighet er avhengig av fri sikt, og det er denne type problemer som vil stoppe denne utviklingen.

Det blir som med talegjenkjenning, som virker under ideelle forhold. Kommer det en stemme datasystemet ikke kjenner er det ikke til å stole på.

Å styre rullestoler med talegjenkjenning har vært forsket på siden 70-tallet, men problemene er de samme nå som da.

Lenke til kommentar

Savner debatt rundt det som åpenbart er det store problemet.

Har tenkt på hvordan en selvkjørende bil kan takle veinettet vårt når jeg er ute å kjører i høstregnet, og er kommet til at det må være så godt som umulig.

Noen plasser har vi gode striper, både gule og hvite, men største delen av veinettet har merking som knapt kan sees.

Mange veier er uten merking.

Jeg er ganske imponert av de som kjører trailerne, hvor det er rundt 30 cm fra bilen til veimerkingen.

GPS kan neppe bli så nøyaktig at den er å stole på og signalene kan hindres, noe vi merker med DAB mottakingen.

Høye frekvenser for å få større nøyaktighet er avhengig av fri sikt, og det er denne type problemer som vil stoppe denne utviklingen.

Det blir som med talegjenkjenning, som virker under ideelle forhold. Kommer det en stemme datasystemet ikke kjenner er det ikke til å stole på.

Å styre rullestoler med talegjenkjenning har vært forsket på siden 70-tallet, men problemene er de samme nå som da.

 

De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Savner debatt rundt det som åpenbart er det store problemet.

Har tenkt på hvordan en selvkjørende bil kan takle veinettet vårt når jeg er ute å kjører i høstregnet, og er kommet til at det må være så godt som umulig.

Noen plasser har vi gode striper, både gule og hvite, men største delen av veinettet har merking som knapt kan sees.

Mange veier er uten merking.

Jeg er ganske imponert av de som kjører trailerne, hvor det er rundt 30 cm fra bilen til veimerkingen.

GPS kan neppe bli så nøyaktig at den er å stole på og signalene kan hindres, noe vi merker med DAB mottakingen.

Høye frekvenser for å få større nøyaktighet er avhengig av fri sikt, og det er denne type problemer som vil stoppe denne utviklingen.

Det blir som med talegjenkjenning, som virker under ideelle forhold. Kommer det en stemme datasystemet ikke kjenner er det ikke til å stole på.

Å styre rullestoler med talegjenkjenning har vært forsket på siden 70-tallet, men problemene er de samme nå som da.

 

 

Det er forskjell på DAB-signalet og GPS-signalet, blant annet at GPS kommer fra satelitter over oss mens DAB blir sendt fra master som står på bakken. Dermed vil GPS ha bedre dekning enn DAB. 

Lenke til kommentar

De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking. 

 

Selv om de kan lese omgivelsene sine er det fortsatt risikabelt med dårlige norske veier da vi sjeldent har en standard bredde veiskulder og ganske varierende bredde på veien, uten veimerking trenger bilens logikk å tilpasses altfor mange veityper for å kunne brukes på alle norske veier.

 

Måten å gjøre det på er nok heller å bare tillate at bilen kjører selv på motor- og europaveier.

Lenke til kommentar

 

De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking. 

 

Selv om de kan lese omgivelsene sine er det fortsatt risikabelt med dårlige norske veier da vi sjeldent har en standard bredde veiskulder og ganske varierende bredde på veien, uten veimerking trenger bilens logikk å tilpasses altfor mange veityper for å kunne brukes på alle norske veier.

 

Måten å gjøre det på er nok heller å bare tillate at bilen kjører selv på motor- og europaveier.

 

 

Selvkjørende biler har mange kamera, at prosesseringen ikke kan bli like god som oss til å avgjøre bredde og lengde tviler jeg sterkt på. "selvkjørende" biler er allerede utenfor motor og europaveier pr i dag og har ingen tro på at dette vill bli skrenket inn på, heller motsatt. 

Lenke til kommentar

Så fort man får på plass (Det finnes kanskje allerede?) en åpen standard for bil- til bilkommunikasjon, så vil det jo bli veldig bra, selv på våre trange veier. Hvis to biler er på vei mot en bruk med plass til kun en, vil de jo allerede et godt stykke før brua kunne avtale hvem som kjører først, og avpasse farten slik at ingen må stoppe. Og slikt kan man jo utvide til at de kommuniserer om trange veier ellers.

Lenke til kommentar

 

De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking. 

 

Selv om de kan lese omgivelsene sine er det fortsatt risikabelt med dårlige norske veier da vi sjeldent har en standard bredde veiskulder og ganske varierende bredde på veien, uten veimerking trenger bilens logikk å tilpasses altfor mange veityper for å kunne brukes på alle norske veier.

 

Måten å gjøre det på er nok heller å bare tillate at bilen kjører selv på motor- og europaveier.

På motorveien raser trafikken 120 km/h og hva med snø og is som dekker mye av veimerkingen vinterhalvåret?

Autovernet er kanskje en sikrere referanse, men da er det avkjøringer og lommer som skaper problemer.

Mange trafikkulykker skylles nok uoppmerksomhet, som automatikken ikke lider av, men automatikk sliter med å skille det unormale fra det normale.

Den menneskelige vurderingsevnen tror jeg neppe et datasystem kan måle seg mot.

Lenke til kommentar

Alle veier som selvkjørende biler kjører på har blitt mappet digitalt. https://www.wired.com/2014/05/google-self-driving-car-maps/

Jeg bruker selv digitale kart mye når jeg er ute med båt, men her er ikke 1m feil på posisjonen noe stort problem.

Kartplotter er et fantastisk hjelpemiddel for båteiere, men når farten kommer over 100 km/h og 20 cm skiller mellom liv og død er ikke GPS-signalene gode nok.

På havet har en heller ikke fjell som skaper problemer for GPS-signalene.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler har mange kamera, at prosesseringen ikke kan bli like god som oss til å avgjøre bredde og lengde tviler jeg sterkt på. "selvkjørende" biler er allerede utenfor motor og europaveier pr i dag og har ingen tro på at dette vill bli skrenket inn på, heller motsatt. 

 

Sier du at vi har selvkjørende biler på norske veier i dag? Selvkjørende biler er ikke lovlig på norske veier enda. Linken tidligere i tråden sier jo at google bare støtter kjøring på veier som er kartlagt i detalj på forhånd, noe sier meg at disse veiene ikke er i nærheten av så dårlige som mange norske veier.

 

Bilene kan se mer enn mennesker og de kan prosessere informasjonen fortere og mer nøyaktig, problemet er logikken. Og det er logikk som må fungere på tvers av bilmerker og på tvers av landegrenser, å få dette på plass er ett mareritt.

Lenke til kommentar

 

Selvkjørende biler har mange kamera, at prosesseringen ikke kan bli like god som oss til å avgjøre bredde og lengde tviler jeg sterkt på. "selvkjørende" biler er allerede utenfor motor og europaveier pr i dag og har ingen tro på at dette vill bli skrenket inn på, heller motsatt. 

 

Sier du at vi har selvkjørende biler på norske veier i dag? Selvkjørende biler er ikke lovlig på norske veier enda. Linken tidligere i tråden sier jo at google bare støtter kjøring på veier som er kartlagt i detalj på forhånd, noe sier meg at disse veiene ikke er i nærheten av så dårlige som mange norske veier.

 

Bilene kan se mer enn mennesker og de kan prosessere informasjonen fortere og mer nøyaktig, problemet er logikken. Og det er logikk som må fungere på tvers av bilmerker og på tvers av landegrenser, å få dette på plass er ett mareritt.

 

 

Nei jeg sier vi har "selvkjørende" biler, altså biler som i gitte situasjoner kjører seg selv, Tesla, mercedes, volvo og bmw er vell de som leverer pr i dag. Tesla har også planer om å øke nivået på sitt system i disse dager, så snart de får godkjenning. Snakk om desember men blir nok en gang i 2017 for Europa. 

 

Om man skal kommuniserer på tvers av bilmerker så må det jo inn en standard, meg bekjent finnes det ikke i dag. Allikevel produserer de større merkene biler som i gitte situasjoner kjører av seg selv. Hvordan det blir i fremtiden vill jo vise seg. 

Lenke til kommentar

 

Alle veier som selvkjørende biler kjører på har blitt mappet digitalt. https://www.wired.com/2014/05/google-self-driving-car-maps/

Jeg bruker selv digitale kart mye når jeg er ute med båt, men her er ikke 1m feil på posisjonen noe stort problem.

Kartplotter er et fantastisk hjelpemiddel for båteiere, men når farten kommer over 100 km/h og 20 cm skiller mellom liv og død er ikke GPS-signalene gode nok.

På havet har en heller ikke fjell som skaper problemer for GPS-signalene.

 

 

Om du tror posisjonering skjer med GPS alene, så har du veldig mye mer å lese deg opp på.

Lenke til kommentar

Nei jeg sier vi har "selvkjørende" biler, altså biler som i gitte situasjoner kjører seg selv, Tesla, mercedes, volvo og bmw er vell de som leverer pr i dag. Tesla har også planer om å øke nivået på sitt system i disse dager, så snart de får godkjenning. Snakk om desember men blir nok en gang i 2017 for Europa. 

 

Om man skal kommuniserer på tvers av bilmerker så må det jo inn en standard, meg bekjent finnes det ikke i dag. Allikevel produserer de større merkene biler som i gitte situasjoner kjører av seg selv. Hvordan det blir i fremtiden vill jo vise seg. 

 

Påstanden din originalt var "De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking.", legger også merke til at du har gått fra selvkjørende til "selvkjørende".

 

Biler med førerstøttesystemer er noe helt annet enn selvkjørende biler. De store problemene kommer jo når brukeren går fra å være sjåfør til passasjer.

 

En samlet bransje har gått ut mot dårlig vedlikehold av veimerking og hvordan det er ett stort problem for fremtidens biler:

http://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/cars-of-the-future-need-readable-roads-now/

Lenke til kommentar

 

 

 

Påstanden din originalt var "De mest avanserte selvkjørende bilene er ikke avhengig av vei merking.", legger også merke til at du har gått fra selvkjørende til "selvkjørende".

 

Biler med førerstøttesystemer er noe helt annet enn selvkjørende biler. De store problemene kommer jo når brukeren går fra å være sjåfør til passasjer.

 

En samlet bransje har gått ut mot dårlig vedlikehold av veimerking og hvordan det er ett stort problem for fremtidens biler:

http://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/cars-of-the-future-need-readable-roads-now/

 

 

Ja og de mest avanserte(nivå 4 og opp) er ikke avhengig av veimerking. Nei jeg har ikke gått fra selvkjørende til "selvkjørende", jeg definerte de som er kommersielt tilgjengelig i dag er "selvkjørende" da de kun er det i visse situasjoner. 

 

Nei de er ikke noe helt annet da de i visse situasjoner faktisk gjør dette, altså kjører av seg selv. Men at de ikke er autonome det bestrider jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Men nivå 4 biler finnes ikke enda da...

 

De fleste bilprodusentene sier de tidligst vil ha nivå 4 klart i 2020.

 

Så å påstå nå hva nivå 4 kan eller ikke kan gjøre når det kommer til veimerking eller hvordan de takler mindre norske veier har lite for seg.

 

Dårlig veimerking forblir ett problem inntil de har løst det. 

Lenke til kommentar

Men nivå 4 biler finnes ikke enda da...

 

De fleste bilprodusentene sier de tidligst vil ha nivå 4 klart i 2020.

 

Så å påstå nå hva nivå 4 kan eller ikke kan gjøre når det kommer til veimerking eller hvordan de takler mindre norske veier har lite for seg.

 

Dårlig veimerking forblir ett problem inntil de har løst det. 

 

De finnes som prototyper, men ikke kommersielt som jeg også har sagt flere ganger nå. Tesla er vell de som sannsynligvis kommer til å levere dette først, så snart de får lov. 

 

Nei det har ganske mye for seg, da det er fremtiden. Altså det sier noe om hvordan vi må prioritere å bygge vei. Klart god vei merking er en stor fordel, men vill altså ikke være avgjørende i fremtiden. Nivå 5 skal jo til og med kjøre utenfor vei. 

 

Dårlig vei merking forblir ett problem inntil myndighetene tillater høyere nivå en det som er i dag(nivå 2). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...