Gå til innhold

Batterilading fra motor


Sospoliti

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter i en hard diskusjon med min sameier i en seilbåt og får noen rare påstander etter at jeg forlot båten uten å koble til lader i en liten måned. Batteriene viste 12,3v når han kom ned selv om alt var slått av og hovedbryterne også er avslått. Denne siste turen gikk vi for motor i 5 timer før vi var i havn og skrudde av alt. Ladespenning fra dynamo med nye børster er 14,35v(har ikke info om dynamo men den er original på en VP2003 28hk fra -86) Det står på to lamper, lanterner og kjøleboks mens vi går(kjøleboks skrudd av 1 time før vi er fremme). Jeg sjekket desverre ikke spenningen på batteriet når jeg gikk. Når kompisen min finner båten står spenningen på 12,3v.

Vi er i hver vår ende av skalaen når det gjelder lading: jeg mener det må holde å topplade batteriene 1 gang på høsten før vinteropplag, 1 gang underveis på vinteren og 1 gang når sesongen begynner. Han mener laderen skal stå på hele året(sommer som vinter) for å kontinuerlig holde batteriene på 100%. Han mener selvutlading på et batteri ligger på 1% til dagen og jeg mener 2-3% i måneden. Han mener jeg ikke får ladet mer enn 80-85% m motor før man har kjørt  den i et døgn i strekk. Så mener han at vedlikeholdsladeren som står i båten(3-trinns intelligent lader) kan lese krypstrøm. Jeg har løsnet + polen og målt mellom kabelsko og pol på hvert batteri og fant 8mikroamp på startbatt. 28mA på 1. forbruk og røk sikringen på 2.forbruk(250v/200mA). Jeg vet nå at jeg skulle byttet plugginntaket på multimeteret til 10A. Hvis d stemmer at jeg har krypstrøm/lekkasje på 0,2Ah vil det tilsvare 4,8Ah i døgnet eller 145Ah i løpet av en måned. Når banken vår er 230Ah forstår jeg godt at vi er nede på 12,3v(ca60%) etter 1mnd. Houston, we have a problem??!

 

Vi har 2 forbruksbatterier på 2x115Ah

 

Så til mine spørsmål:

1. Tar virkelig et batteri skade av å ligge uten kontinuerlig lading i 2-3mnd. hvis det var toppladet?

2. Kan annen krypstrøm enn krypstrøm i batteriet måles med en tilkoblet lader? Hva er ev akseptabelt nivå?

3. Klarer ikke en brenselmotor å lade opp et batteri til 100%? Ev. hvor mye og ev hvor lang tid tar det å lade opp?(la oss si da v/null forbruk)

4. Hvor mye er selvutlading for et normalt forbruksbatteri?

5. Hvis en 3-trinns vedlikeholdslader står tilkoblet 3 batterier(som i vårt tilfelle) og det ene batteriet er ødelagt/redusert. Hvordan reagerer laderen? Vil den starte lading av alle batteriene når dette ene går ned? Vil det i så tilfelle være ugunstig for de andre 2 batteriene?

6. Kan lekkasje på kretsene/krypstrøm være farlig for båtens anoder/drev selv om vi har nytt jorda el-anlegg i havna m/10A sikringer som skal sikre mot krypstrømmer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 nei

2 krypstrøm i batteriet? Når polen er frakoblet er strøm ut 0

3 batteriet lades alltid når motoren går. Det lades til det nivået dynamoens spenning tillater. Er denne 13 V vil det aldri bli max ladet. Er den derimot 14.8 vil det bli like mye ladet som ved en lader.

4 det kommer helt ann på temperatur og cellenes tilstand.

5 det kommer litt ann på om de er koblet paralellt eller i serie og hvordan batterien er koblet sammen. Bruker man batteri isolator er svaret nei. Har man ikke det vil det ødelagte batteriet forstyrre laderen og redusere levetiden på de andre.

6 Anoder er ikke koblet til strømnettet direkte. Så sammenliknet med bil vil spørsmålet altså være om krypstrøm spiser opp bilens karrosseri. Det gjør det ikke.

 

Vedlikeholdsladere er til for langtidslagring. Vanlige ladere vil ødelegge batteriet hvis de er konstant tilkoblet.

Lenke til kommentar

Takk for svar Rillto. Kommentarer:

2 D skal være mulig å måle krypstrøm på laderen men laderen står jo på + og - polen og bryter jo ingen krets og batteriene står tilkoblet kretssystemet i båten. Det kan jo eksistere krypstrøm både på utsiden og innsiden i et batteri men lurte på om en ladere da bare kan måle krypstrømmen på innsiden? Den skal jo selvsagt være ned mot 0 - helste bare mikroA.

3 Vi leser av 14,35v. men er vel også avhengig av hvor mange Ampere den gir? Men regner jo med at original lade er bygget for å kunne lade opp et batteri mer enn 65-70%?

4 La oss da si et 3 år gammelt fint brukt forbruksbatteri som lagres tørt i 10 grader.

5 Paralellkoblet sef. Ja ok. Den ser eg. Batteriisloator eller skillediode da. Den hindrer et dårlig batt. å tappe de andre og hindrer vel da også overlading(gassing) av de andre :-)

6 Eeeh den forstod jeg ikke. Her ligger vi på sjøen og ikke på land og da ender jo jord i sjøen ved krypstrøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...