G Skrevet 26. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2017 (endret) Kan du forklare "reputation" litt mer inngående. Hvor legger en inn dårlig reputation? Og det er ikke sikkert min definisjon av dårlig reputation er lik alles definisjon av dårlig reputation, for å strekke litt på strikken. Er dårlig reputation noe som gjøres lokalt hos meg, eller i global sammenheng gjennom bruk av felles filtre på en eller annen måte? Må email-leverandøren som host'er min e-post ta i bruk IPv6, eller vil det komme klammeparanteseer med både IPv4 og IPv6 i en og samme epost-melding? Eller vil IPv4 bli ryddet ut av epost til fordel for IPv6 snart over hele fjøla? Endret 26. februar 2017 av G Lenke til kommentar
process Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) Må email-leverandøren som host'er min e-post ta i bruk IPv6, eller vil det komme klammeparanteseer med både IPv4 og IPv6 i en og samme epost-melding? Eller vil IPv4 bli ryddet ut av epost til fordel for IPv6 snart over hele fjøla? Mailen sendes enten over ip4 eller ip6, ikke begge deler. Dette avhenger primært om den du sender til har ip6 (og deg selv naturligvis). Hva som foretrekkes kan også spesifiseres i konfigurasjon. Endret 27. februar 2017 av process Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Selvfølgelig vil man kutte ut IPv4, og mellom mailserverene vil det nok snart være nesten bare IPv6, det finnes ingen grunner til og bruke IPv4 der hvor man har V6. Lenke til kommentar
G Skrevet 27. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) Men, jeg leste at det kunne ta veldig lang tid før de tar dette steget. Kanskje tidligere i en ekstern lenke her i denne tråden. Tråden ble jo åpnet i desember og det er ganske lenge siden. Av og til så faller det litt ut av hukommelse da, men jeg tror kanskje lenken er i tråden her om jeg ikke husker helt feil. Ja se det. Lenken ut til artikkelen hos Sendgrid var det jeg har i tankene. Men det er en persons påstand da: My internal joke is that I am likely to die before IPv4 does. While that is unlikely to be true for most everything else, I may not be that far off when it comes to email. Endret 27. februar 2017 av G Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Tja, er vel neppe noen grunn til og vente med IPv6? IPv4 er i prinsippet oppbrukt og for 99,99% av mailbrukerne så betyr 4 vs 6 ingenting bare mailen funker. Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Det er jo helt uproblematisk med IPv6 for mail; man må bare venne seg til å tenke prefix istedet for enkeltadresser om en skal filtrere på adresser. Forøvrig er det tullete å manuelt lage lister over prefix om du vil sperre hele land. Men skal du først gjøre det manuelt; så er det _mye_ lettere på IPv6 enn på IPv4. Den adresselista postet i post #13 er herlig tullete. For eksempel lister du at polen ligger under 89.229.0.0/16, 195.205.0.0/16, 83.28.0.0/16 og 83.24.0.0/16. I realiteten må du blokkere 4269 ulike IPv4 prefix for å blokkere all mail fra polen. På IPv6 trenger du bare blokkere 278 prefix. Jeg legger ved lista over prefix som var annonsert av polske organisasjoner ca midt på dagen på Mandag, så ser dere hvor tullete det er å lage slike lister manuelt. PL.ipv4.prefixes.cleaned.txt PL.ipv6.prefixes.cleaned.txt 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå