Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Fryse ned sædceller også sterilisere seg?

Anbefalte innlegg

Hei

Er det mulig å få fryst ned sædceller og deretter sterilisere seg? Jeg tenker å bruke dette som en prevensjonsmetode, og når/hvis jeg blir klar for å få barn kan jeg bare hente ut de nedfryste sædcellene.

Jeg kan ikke finne noen sædbank som vil fryse ned sæd med mindre man har en sykdom som påvirker fertiliteten.

Alternativt, finnes det private firmaer som tilbyr dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir litt som å skyte spurv med kanoner, og hvis jeg var lege, vet jeg ikke om jeg hadde vært villig til å henvise deg med den begrunnelsen. Du tar opp kapasitet i helsevesenet både til operasjon og fremtidig prøverørsbehandling, bare fordi du ikke gidder å bruke kondom. De fleste klarer seg tross alt med vanlig prevensjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Jeg har vurdert det selv men når jeg leste om det kom jeg over for mange skrekkhistorier til at jeg turte.

Mener at det er veldig dyrt med kunstig befruktning senere

Hva går disse skrekkhistoriene utpå? Bortsett fra at det kan bli dyrt med kunstig befruktning senere.

Jeg lurte også på hvilke klinikker i utlandet som er gode å benytte hvis man ønsker å oppbevare sæd? Det er en del tilgjengelig hvis

man googler dette, men jeg ser etter en klinikk som folk faktisk har erfaring med enten selv eller at de har hørt bra ting om en klinikk fra andre :).

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert det selv men når jeg leste om det kom jeg over for mange skrekkhistorier til at jeg turte.

Hva går disse skrekkhistoriene utpå? Bortsett fra at det kan bli dyrt med kunstig befruktning senere.

Jeg lurte også på hvilke klinikker i utlandet som er gode å benytte hvis man ønsker å oppbevare sæd? Det er en del tilgjengelig hvis

man googler dette, men jeg ser etter en klinikk som folk faktisk har erfaring med enten selv eller at de har hørt bra ting om en klinikk fra andre :).

Noen innspill her? :).

Lenke til kommentar

Ja; google

Lenke til kommentar

Skrekkhistoriebiten har jeg forsøkt å google, men her fant jeg ikke noe.

Har også forsøkt å google det med erfaringer fra klinikker, men har fant jeg lite om Europeiske, Australske og New Zealandske klinikker. Bortsett fra på klinikken sin egen hjemmeside og på nettsiden Whatclinic.

Lenke til kommentar

Har også forsøkt å google det med erfaringer fra klinikker, men har fant jeg lite om Europeiske, Australske og New Zealandske klinikker. Bortsett fra på klinikken sin egen hjemmeside og på nettsiden Whatclinic.

Jeg fant massevis når jeg leste om det.

Nok til at jeg selv la tanken fra meg.

Du må ha et rart filter aktivert om du ikke finner noe.

Lenke til kommentar

For å komme med et konkret råd til deg, så anbefaler jeg deg å «lage» de barna du ønsker deg først, og så steriliserer du deg etter det. Barn bør jo komme fordi det er to stk som ønsker seg barn, og de burde en jo etter min mening også skape selv på en naturlig måte. Og ikke ved å henvende seg til «spermbanken» for å ta ut «innskuddet» en satt inn flere år tidligere, det tviler jeg sterkt på at en dame vil se på som kjærlighet og noe en skaper sammen.

Jeg er selv sterilisert, og det ble gjort etter at vi fikk de barna vi ønsket oss, det var i hvert fall den rette måten å gjøre det på for vår del.

Det finnes også flere løsninger som andre også har nevnt her, om at inngrepet kan reverseres og at sædceller kan hentes ut på annen måte, og det stemmer selvfølgelig det, men det er jo heller ikke en helt naturlig måte å få barn på etter min mening.

Jeg vet at det ikke var det du spurte om, det var kun et velment råd  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å komme med et konkret råd til deg, så anbefaler jeg deg å «lage» de barna du ønsker deg først, og så steriliserer du deg etter det. Barn bør jo komme fordi det er to stk som ønsker seg barn, og de burde en jo etter min mening også skape selv på en naturlig måte. Og ikke ved å henvende seg til «spermbanken» for å ta ut «innskuddet» en satt inn flere år tidligere, det tviler jeg sterkt på at en dame vil se på som kjærlighet og noe en skaper sammen.

Jeg er selv sterilisert, og det ble gjort etter at vi fikk de barna vi ønsket oss, det var i hvert fall den rette måten å gjøre det på for vår del.

Det finnes også flere løsninger som andre også har nevnt her, om at inngrepet kan reverseres og at sædceller kan hentes ut på annen måte, og det stemmer selvfølgelig det, men det er jo heller ikke en helt naturlig måte å få barn på etter min mening.

Jeg vet at det ikke var det du spurte om, det var kun et velment råd  :)

Takk for et langt og saklig innlegg, men jeg ønsker fortsatt å forsøke oppbevaring.
Lenke til kommentar

Jeg fant massevis når jeg leste om det.

Nok til at jeg selv la tanken fra meg.

Du må ha et rart filter aktivert om du ikke finner noe.

Nå har gjort et nytt Google søk, men jeg fant ikke noe der. Kan du være så vennlig å linke til noen av disse historiene som du nevner? Hvis det er greit for deg. Jeg lurer altså ikke på donering, men oppbevaring for meg selv.
Lenke til kommentar

Kjøp små beger og hiv i fryseren. Kryss fingrene for at strømmen ikke går :)

Smart du.

Da må du nok ha flytende nitrogen som du dypper det i. Dessuten så vet man heller lite som lekmann om det kreves ytterligere behandling utover kun å fryse. Mener å ha sett at det fryses på tynne tynne gjennomsiktige rør. Om det er for doserings skyld eller om det er for at nitrogenet skal få fryst det ned kjappere vet jeg ikke noe om. Er bare antakelser alt det jeg kan bidra med.

Men en ting er sikkert. Tynne rør gir kapillærkrefter, slik at sæden da blir dratt opp i røret.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...