Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Returrett - betale frakt selv?

eplekasse

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en ordre på Platekompaniet. Ordren gikk aldri gjennom - trodde jeg, dvs at nettleservinduet stod og lastet og lastet, før det kom opp en feilmelding.

Det kom ikke en ordrebekreftelse etterpå på mail, slik Platekompaniet alltid pleier å gjøre. Jeg gjorde ikke noe mer med saken, da jeg fant ut at jeg ikke hadde behov for disse varene likevel. Jeg kjøpte i stedet tilsvarende varer et annet sted.

Jeg så ikke noe poeng i å kontakte Platekompaniet og spørre om ordren var gått gjennom, da jeg som nevnt ikke fikk en bekreftelse slik jeg alltid har gjort tidligere.

Nå nettopp fikk jeg dermed en "ordreleveranse", der det står at varene er klargjort for sending og er på vei ut fra lageret. Jeg tar kontakt og forklarer det jeg har skrevet her. De skriver tilbake at varene ikke kan kanselleres nå, men jeg kan bruke angreretten og returnere varene når de kommer. Pengene blir så refundert.

Mitt spørsmål er så: er jeg i det hele tatt ansvarlig for å dekke noe form for fraktkostnader? På Platekompaniet sine sider står det at kjøper må dekke retur-frakt selv. Jeg er uenig i dette i dette tilfellet. Jeg tar også for gitt at jeg kun får refundert verdien for varene, ikke det jeg betalte i frakt til meg heller. Her har jeg ikke hørt med Platekompaniet.

Jeg vil ikke fremstå som en vanskelig kunde, det hele hadde stilt seg anderledes dersom ordrebekreftelsen faktisk kom etterpå. Jeg vil imidlertid forhøre meg med dere, før jeg kontakter Platekompaniet igjen og kommer med eventuelle krav.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil dette være et tilfelle om uanmodet ekspedisjon. Rettslig sett har du bedt Platekompaniet om å få kjøpe varer (du har tilbudt dem å kjøpe varene) uten at Platekompaniets aksept har blitt synliggjort for deg (pga. feil ved deres system). Etter markedsføringsloven § 11 har du rett til å nekte å betale når det ikke er inngått noen avtale.

Spørsmålet her, som alltid, er hva som kan bevises.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom det ikke skulle finnes et godt grunnlag for det som er sagt tidligere i denne tråden, så dekker hver part den fraktkostnaden som påføres en forsendelse i fra parten selv.

Selger dekker frakt til deg, dersom ikke noe annet er avtalt, at du har sagt deg enig i å betale for frakt ved kjøp. Men, ved vareerstatning så kan vel neppe selger kreve å få dekket frakten fra kunden.

Kunden dekker alltid frakten på retur til forhandler, dersom ikke noe annet er avtalt (at forhandler er ekstra grei for å pleie kunderelasjoner eller noe slikt.)

Slik har jeg forstått ting. Jeg er ikke jurist, og kan selvsagt ta feil.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...