Gå til innhold

Telia slår tilbake mot Telenor: – Hvilket forsprang snakker de om?

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

@Yaricks: Nå ble jeg nysjerrig...

Du sier at 3G har begrenset rekkevidde. Er det fordi 3G hovedsakelig går på 2100 MHz? Jeg ser at dere kjører 3G900 noen steder, men foretrekker dere å bruke 900-frekvensene til 2G?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Yaricks: Nå ble jeg nysjerrig...

Du sier at 3G har begrenset rekkevidde. Er det fordi 3G hovedsakelig går på 2100 MHz? Jeg ser at dere kjører 3G900 noen steder, men foretrekker dere å bruke 900-frekvensene til 2G?

Dess høyere frekvens, dess kortere rekkevidde. 3G900 har lengre rekkevidde enn 3G2100.

Når Tele2 bygget ut sitt nett så benyttet de bare 900 båndet til 3G. De hadde ingen GSM sendere (med et veldig få unntak) på 900 båndet. Dette fordi da fikk både bedre dekning og høyere fart (3G farten på surfing kombinert med "GSM" dekning).

Både Telenor og Telia har flere basestasjoner hvor de deler 900 båndet i to. Samkjøring av GSM og 3G på samme 900-sender er vist nok ikke bare-bare fordi de har både forskjellig sender/mottar karakteristikk og forskjellig dekningsområde (selv om de opererer innenfor samme frekvensområde). Men det finnes standarder for hvordan det skal gjøres uten problemer.

I fremtiden vil nok 900-båndet også bli benyttet til LTE/4G.

Lenke til kommentar

Vel, vi var to stykker som "satt på" hvert vårt nett på Colosseum kino på Majorstua i Oslo nå i helgen. Mobilen med Telia slet, mens den med Telenor hadde tipp topp dekning. Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen.

Vås det som kommer ifra deg har hatt begge operatører sine dyreste abbonoment 40 og 60 gb mnd med full fart.

Hva skal jeg si da bor sentralt på østlandet hjemme har jeg knapt dekning og 1 eller 2 streker med telenor ofte bare 3g med telia full rulle og 4g og 4g pluss.

Innse heller sannheten du at noen plasser har Telenor god dekning som du beskriver mens andre plasser er Telia på topp og Telenor dårlig derfor blir det for dumt å bruke de 2 plassene du beskriver som en fasit for hele Norge. Da bør man heller prøve seg frem med 2 mobiler med feks kontantkort og se hvem har best dekning der jeg bor og har hytte og ferdes mest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg målte 232 megabits ved Buholen (Coop, Rælingen) for en liten time siden. Det er sikkert et OK tall for dem som liker å sammenlikne tall, men den eneste appen som har bruk for så høye hastigheter er, øh...., nettopp, Ookla speedtest.

Hvis operatørene hadde strupet hastigheten på 20-40 megabits og gitt oss større kvoter tror jeg de fortsatt kunne tjene gode penger uten å overbelaste nettet. Et 4G datanett har stort sett bare faste kostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...