Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Telia slår tilbake mot Telenor: – Hvilket forsprang snakker de om? Lenke til kommentar
GitKenneth Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Flott. Sats på dekning og kapasitet. Hundrevis av megabits hastighet per klient er ikke alfa og omega. Endret 5. desember 2016 av GitKenneth 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Det blir bare tull å diskutere hvilket nett som er "best". Fakta er at vi har to ekstremt gode nett i Norge, og det kan vi takke begge operatørene for. Ulven gjør elgen sterk. Lenke til kommentar
Ompa Kaiiizer Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Vel, vi var to stykker som "satt på" hvert vårt nett på Colosseum kino på Majorstua i Oslo nå i helgen. Mobilen med Telia slet, mens den med Telenor hadde tipp topp dekning. Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Det blir bare tull å diskutere hvilket nett som er "best". Fakta er at vi har to ekstremt gode nett i Norge, og det kan vi takke begge operatørene for. Ulven gjør elgen sterk. Vi kan for ordens skyld også «takke» Telenor for at vi ikke har TRE gode nett i Norge. Ref.: http://kampanje.com/tech/2016/11/konkurransetilsynet-vil-gi-telenor-bot-pa-906-mill/ 3 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Smak og behag. I dag er det sånn at Telia kan ha dekning der Telenor ikke har, og motsatt. Om man er avhengig av å være på nett 24/7 med mobiltelefonen så kan man like greit gå for en med dual sim. Da er man dekket for en regnværsdag. Jeg opplever dog hull i dekningen til Telia i Østfold, noen flere enn hos Telenor. I Trøndelag f.eks er det varierende pga. kupert terreng. Lenke til kommentar
G3EIPSAB Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Vel, vi var to stykker som "satt på" hvert vårt nett på Colosseum kino på Majorstua i Oslo nå i helgen. Mobilen med Telia slet, mens den med Telenor hadde tipp topp dekning. Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen. Og vi kan fortsette i det uendelige med argumenter fram og tilbake. Jeg byttet fra Telia til djuice og her på Jæren har jeg opplevd langt dårligere dekning enn det jeg hadde med Telia. Her er et lite minne for meg fra noen år tilbake. Jeg var på blåtur med Telenor og en del av turen var med fiskebåt utenfor Karmøy. Samtlige Telenor-folk stod der på dekk uten dekning på mobilene sine og plutselig hører de en mobil ringe. Samtalene stopper opp og alle sammen kikker på meg som står der og besvarer et anrop. Jeg hadde jo Netcom abonnement og god dekning. Men jeg fikk litt tyn den ettermiddagen. Lenke til kommentar
digimator Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen. 2014 er veldig lenge siden... Netcom/Telia har oppgradert store deler av nettet siden den gang. 1 Lenke til kommentar
G3EIPSAB Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Dekningssjefen sier det er kundeopplevelsen som er viktigst. Det er jeg enig i. Det var opplevelsen som gjorde at jeg gikk fra Netcom til Djuice etter å ha vært Netcom-kunde i 20 år. Det var et teknisk problem med mitt abonnement og kundeservice ba meg egentlig om å skifte operatør istedenfor at de skulle bruke tid på feilsøking. Ikke noen god opplevelse der og da, men nå i ettertid er jeg fornøyd med å skifte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Jeg gleder meg til å se hvilke brukererfaringer som blir postet når ICE åpner nettet sitt for mobiltelefoni. Det skal visst skje i begynnelsen av 2017. Lenke til kommentar
mna Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen. 2014 er veldig lenge siden... Netcom/Telia har oppgradert store deler av nettet siden den gang. Jeg bor i vesterålen å her er fortsatt telenor best. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Går det an å få slukket EDGE snart? Det er jo den værste brukeropplevelsen på nedlastning man kan ha. Eller finnes det fremdeles eldre verre teknologi igjen i nettene? Jeg er ikke så kunnskapsrik om disse teknologiene, men opplever EDGE som en sinke-teknologi nå i dag. Endret 5. desember 2016 av G Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Går det an å få slukket EDGE snart? Det er jo den værste brukeropplevelsen på nedlastning man kan ha. Eller finnes det fremdeles eldre verre teknologi igjen i nettene? Jeg er ikke så kunnskapsrik om disse teknologiene, men opplever EDGE som en sinke-teknologi nå i dag. Så du vil heller ha ingenting der 3G og 4G ikke finnes? Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Går det an å få slukket EDGE snart? Det er jo den værste brukeropplevelsen på nedlastning man kan ha. Eller finnes det fremdeles eldre verre teknologi igjen i nettene? Jeg er ikke så kunnskapsrik om disse teknologiene, men opplever EDGE som en sinke-teknologi nå i dag. 3G ryker lenge før EDGE. Utrolig mye sensorer og IoT-dingser som bruker EDGE og GPRS. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Går det an at disse kundene som en gang "langt inn i" framtiden blir levert et slags 4G-modemboks (evt. 5G, 6G..), som fungerer som en router for enhetene som behøver EDGE, GPRS eller hvilken etikett det gamle nå bærer på? Denne "router'en" eier de selvsagt selv, og de har den fysisk på sitt kontor, i sitt hjem etc. Så du vil heller ha ingenting der 3G og 4G ikke finnes? Ja helst så snart som mulig, slik at slikt gammelt utstyr ikke fortsettes å selges på det norske markedet. Gjør jo bare verkebyllen større det. Endret 5. desember 2016 av G Lenke til kommentar
danibjor Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Vel, vi var to stykker som "satt på" hvert vårt nett på Colosseum kino på Majorstua i Oslo nå i helgen. Mobilen med Telia slet, mens den med Telenor hadde tipp topp dekning. Var i Vesterålen i 2014, og der var det enda verre. Telia-mobilen hadde i lange perioder ingen dekning overhode, mens det hadde Telenor-mobilen. På hytta har jeg med telenor EDGE, mens min søster med Telia har 4G.. Så variasjoner ene eller andre veien vil man alltid finne.. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Går det an å få slukket EDGE snart? Det er jo den værste brukeropplevelsen på nedlastning man kan ha. Eller finnes det fremdeles eldre verre teknologi igjen i nettene? Jeg er ikke så kunnskapsrik om disse teknologiene, men opplever EDGE som en sinke-teknologi nå i dag. 3G ryker lenge før EDGE. Utrolig mye sensorer og IoT-dingser som bruker EDGE og GPRS. 3G ryker trolig rundt 2020, i følge denne artikkelen: http://www.tu.no/artikler/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g/225725 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) Så det har ikke skjedd noen korreksjon siden den gang artikkelen ble skrevet, mhp. en evt. utfasingsdato for 2G? Jeg synes et diktatorgrep kanskje kunne lønnet seg ift. den teknologiske utvikling, da i fra departementshold på dette. Altså gjøre det forbudt å selge 2G-utstyr i Norge, elns. former for tiltak Fra 1. mai 2017 eksempelvis. Det hadde vært noe det. Departementet instruerer Stortinget om å innføre en eller annen forskrift, som departementet dikterer at bør iverksettes. Så rydder vi all form for lobbyisme og høringer ut av prosessen. Miljøvernernere burde jo omfavne noe slikt, altså å stoppe produksjon av unyttige mellomstegsprodukter (les: 2G). Selvsagt med krav om resirkulering av EL-returen som en stund vil ha litt økt pågang. De som velger å kjøpe 3G-utstyr i 2016, de synes jeg ikke så mye synd på. De fleste har hørt 4G-begrepet nevnt i vårt samfunn allerede, så det burde være mindre komplisert å forstå at det er avleggs, enn vanskelige termer som EDGE, GPRS, GSM. GSM er vel 1G, er det ikke vel? Store informasjonskampanjer, og oppfordringer til bransjen om å opplyse detaljer om nettstøtte i produktene skader selvsagt aldri. Det være seg hvilken mobiltrafikkstandard (eks. 4G) som benyttes, hvilken WiFi-generasjon (ac er nesten nyest, men nå kommer ad (Wi-Gig) for fullt sannsynligvis), hvilken blåtann (bluetooth) versjon (4.2 er nyeste) og om produktet støtter NFC (Near Field Communication). Det skader ikke å opplyse om andre trådløse ting som GPS-funksjonalitet eller annet også. Endret 5. desember 2016 av G Lenke til kommentar
Janvik Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Går det an å få slukket EDGE snart? Det er jo den værste brukeropplevelsen på nedlastning man kan ha. Eller finnes det fremdeles eldre verre teknologi igjen i nettene? Jeg er ikke så kunnskapsrik om disse teknologiene, men opplever EDGE som en sinke-teknologi nå i dag. Du har jo GPRS enda. (typ 1/4 av det EDGE klarer) Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Det er en god grunn til at 2G/EDGE fortsatt eksisterer og at 2G forsvinner lenge før 2G og det er at 2G har mye lengre rekkevidde enn 3G. Telenor har ikke bygget ut noe særlig 3G siden slutten av 2014 fordi 3G har så mange begrensninger og nye stasjoner får en kombinasjon av 2g og 4g. Grunnen til at det bygges 2g fortsatt er for at kunder som ikke har en telefon som støtter 4G tale (noe det er svært mange som enda ikke gjør) så vil telefonen deres koble seg av 4g nettet for å motta samtalen for å koble seg opp igjen til 4g når samtalen er ferdig. Er ikke mange som tenker på at det faktisk kobles ned fra 4g i samtaler, men for de aller fleste i dag så er det realiteten og en god grunn til at 2g kommer til å eksistere i lang tid. Disclaimer, jeg jobber i Telenor kundeservice med dekning, men uttaler meg ikke på vegne av Telenor. Det er en privat mening basert på informasjon som er offentlig tilgjengelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå