Gå til innhold

AMD APU ATX til ITX

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenker på å gjøre om en av mine PCer til itx-format og gjøre om til NAS/medieserver og sette i stua. Jeg har et FM2 ATX Hk nå med A-10 5800k, men tenker å bytte til et itx HK. Jeg må betale ca. 1000 kr for et nytt hk. Har sett litt på finn, men lite slike kort på bruktmarkedet. Spørsmålet er om jeg vil kunne bruke nåværende CPU som NAS så lenge at det vil "lønne" seg å bytte til nytt HK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok kunne bruke den CPUen i en NAS temmelig lenge, men siden du nå først likevel må ha ny CPU ville jeg heller tittet etter en enkel og grei løsning med lavere TDP - jeg mener, når du likevel skal kjøre den 24/7 (antar jeg).

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s297371827

Så lenge maskinen kun skal brukes til NAS (enkle fileoperasjoner og ikke nevneverdig heftigere saker enn det) vil nær sagt hva som helst av dette her duge. Flesteparten av variantene her har to kjerner og TDP mindre eller lik 10W. Du må nok ha SODIMM-RAM til omtrent alle disse hovedkortene, men det er strengt tatt ganske vanlig på mITX, og kjører du et lightweight OS kommer du nok fint unna med kun 2 GB.

edit: Og en åpenbar fordel med dette er da at du ikke har "kastet bort" et fullt fungerende ATX hovedkort, men kan heller selge unna hele røkla som et sett på bruktmarkedet - eller gi det bort til en verdig trengende.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Den vil sannsynligvis stå på 24/7. Jeg har 8GB vanlig ram som jeg hadde håpet å fortsette å kunne bruke. OS blir enten Win 10 (pro) eller FreeNAS.

Har tenkt tanken på å selge hele pcen, men tenkt at bruksverdi overgår salgspris. Skal vurdere forslaget ditt for det virket interessant

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Problemet med mITX og vanlige DIMMs er at brikkene er nesten like lange som kortet, noe som legger beslag på mye av hovedkortets areal når man i tilleg skal ha plass til kjøler, strømkontakter, SATA-porter og diverse. Jeg antar ihvertfall dette er mye av årsaken til at mange slike kort støtter SODIMM. Ikke vet jeg. Av disse hovedkortene med integrert CPU ser det ihvertfall ut til å kun være SODIMM-støtte det går i. Forøvrig mener jeg FreeNAS eter endel RAM, en GB per TB lagring er visst tommelfingerregelen. mITX-kort til FM2 ser det dårlig ut med også på prisjakt, så jeg holder fremdeles en knapp på at et mITX-kort med integrert Atom/Celeron/Pentium er det lureste valget. Med mindre du finner en god pris på en brukt pakke, da.

Ha også i bakhodet at din A10-5800K har en TDP på 100W. Nå antar jeg dette er ved full last og at den ikke trekker så mye ved lett bruk, som for meg høres ut å bli denne prosessorens nye hverdag - men like fullt vil den nok trekke mer strøm enn en Atom/Celeron/Pentium ved tilsvarende last. Til sammenligning har desktopvarianter av intel i5 typisk TDP på enten 65 eller 88W. AMD sine gamervarianter (FX-8350 og den gjengen) har TDP på 125W, mens monsteret FX-9590 har TDP på 220W. Ikke at det er relevant for deg, men 100W er ganske mye, særlig for en maskin du skal ha gående hele døgnet til å gjøre små pusleoppgaver.

Dersom du skal bruke maskinen til å dekode video i 1080p skal jeg ikke garantere at disse simple prosessorene er det beste valget, men om ARM-prosessoren i en Raspberry Pi takler oppgaven...

Har tenkt tanken på å selge hele pcen, men tenkt at bruksverdi overgår salgspris.

Det er en sannhet nesten uten unntak, men i ditt tilfelle tipper jeg du kan få ca samme pris på bruktmarkedet for delene du har fra før og dermed sitte igjen med en maskin som trekker 1/10 så mye strøm uten nevneverdig innkjøpskostnad - for ikke å glemme det faktum at mITX HK til FM2 tydeligvis ikke er å få tak i, så den løsningen faller fort i fisk uansett.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...