bjorn432 Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 jeg har asus a7v333. hvor høyt kan jeg ta fsb uten å ødelegge noe? er 200/40 for høyt eller? bruker xp2000 og pc 2700 ram Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 (endret) Ta å still fsb gradvis oppover(f.eks 5 om gangen) helt til maskinen ikke skrur seg på eller rebooter(skrives det sånn?) Når du har funnet punktet hvor den er ustabil stiller du ned fsb med en om gangen til den blir stabil. Pass også på at cpuen IKKE overstiger 60 grader. Cpu over 60C er ikke anbefalt over tid. Levetiden kan bli mindre (who cares?) Du kan også stille ned på FSB og opp på MP (Multiplier) eller omvendt. Har ikke amd så vet ikke hva som er best av det. Det er skjeldent at noe blir ødelagt pga overklokking, men hvis du klokker og maskinen din ikke starter opp kan du resette CMOS ved hjelp av en jumper på hovedkortet, og da starter den som vanlig opp. Så ikke hopp ut av vinduet hvis den ikke starter opp etter klokking. Btw: Du resetter CMOS ved hjelp av en jumper som du flytter fra 1-2 til 2-3 i 20 sek så flytter du tilbake. Da clearer du CMOS dvs BIOS blir nullstilt. Men det viktigste er at gradene ikke blir skyhøye. Mvh FrenChie Endret 29. november 2003 av FrenChie Lenke til kommentar
bjorn432 Skrevet 29. november 2003 Forfatter Del Skrevet 29. november 2003 [quote name='FrenChie' date='29/11/2003 : 22:08'] Ta å still fsb gradvis oppover(f.eks 5 om gangen) helt til maskinen ikke skrur seg på eller rebooter(skrives det sånn?) Pass også på at cpuen IKKE overstiger 60 grader. Cpu over 60C er ikke anbefalt over tid. Levetiden kan bli mindre (who cares?) Du kan også stille ned på FSB og opp på MP (Multiplier) eller omvendt. Har ikke amd så vet ikke hva som er best av det. Det er skjeldent at noe blir ødelagt pga overklokking, men hvis du klokker og maskinen din ikke starter opp kan du resette CMOS ved hjelp av en jumper på hovedkortet, og da starter den som [u]vanlig[/u] opp. Så ikke hopp ut av vinduet hvis den ikke starter opp. Men det viktigste er at gradene ikke blir skyhøye. Mvh FrenChie [/quote] mp er på det høyeste (12,5) resette cmos er et slit. må ha ut batteriet i tillegg til å bruke jumper men jeg prøver 5 om gangen. takk for hjelpen Lenke til kommentar
bjorn432 Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 Btw: Du resetter CMOS ved hjelp av en jumper som du flytter fra 1-2 til 2-3 i 20 sek så flytter du tilbake. Da clearer du CMOS dvs BIOS blir nullstilt. i manualen står det at jeg må ta ut bios batteriet før jeg resetter cmos er det nødvendig? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 det hovedkortet du sitter på egner seg IKKE til overklokking, jeg har det selv og det mangler pci/agp frekvenslås. Kortet løser heller ikke opp multiplyeren, dermed så er det ikke anbefalt å oc hvis du ikke låser opp mp selv og overklokker den og ikke fsb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå