Gå til innhold

Nytt forslag om å utsette slukkingen av FM-nettet

Anbefalte innlegg

NRK er de som har presset gjennom denne premature slukkingen av FM-nettet.

Snakk om å grave sin egen grav! De aller fleste i dagens TV og internett virkelighet hører nemlig på radio i bilen, ikke hjemme.

Mange kommer selvfølgelig til å kjøre rundt med billige livsfarlige "DAB-adaptere" i bilen en stund, stappet ned i sigarett-tenneren rett foran girspaken med ledninger til antenne og lyd inn på anlegget på kryss og tvers, innvendig antenne og dårlig mottak... Men:

Mange er ikke er interessert i NRK at vi gidder dette, og vi fortsetter å høre tilfeldig radio i bilen på FM radioen som allerede står der. Nå på nær-radio!

At NRK kommer til å miste minst halvparten av lytterne sine er jeg helt sikker på.

Nærradio kommer nok til å få en ny vår, og bli viktige trafikkmeldere.

Jeg tror at når de stenger FM nå er radio i norge borte om få år.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Digital radio er fremtiden!

Men det må da kunne gå an å kjøre dobbelt i noen år til fremtiden er her?

Vi har kjørt dobbelt i ganske mange år. Men det er antagelig en høna-og-egget problematikk. Vi får ikke noe press på (f.eks) veivesenet til å bedre DAB radiodekning i tunneller før mange bilister klager. Og vi får ikke mange klager før fallback til FM er umulig.

-k

Lenke til kommentar

[1] Ja, det er jo dette som er radioprodusentenes interesse.

[2] Nei, det er fortsatt dette som er radioprodusentenes interesse. Spesielt de kommersielle produsentene ønsker ikke økt konkurranse.

Jeg forstår ikke hva du mener. Har du lest posten min, og er posten din et forsøk på å svare?

-k

Lenke til kommentar

Vi liker alle digital kontra analog. Det er ikke dét som er problemet.

Tingen er at vi har allerede 10 millioner FM-radioer i Norge, og et fullt fungerende FM-nett!

Om få år er vi over på radio over internett (5G i bil), og DAB er historie, så hvorfor ta denne enorme kostnaden og unødvendige skrotingen av et gigantisk F-nett og 10 millioner radioer og ny-investering i DAB ??

Lenke til kommentar

La meg komme med en spådom:

11. januar slukkes FM-nettet i nord. Det blir så mye problemer for folk, at de må skru det på igjen noen uker etterpå, og vente med slukking i resten av Norge noen år.

Mulig.

Frykten min er at lobby-grupper, kunnskapsløse, konservative og eldre skal utgjøre så mye press, og politiske partier skal være så desperate etter å finne nye velgere, at samfunnet ender opp med å gjøre irrasjonelle valg. La de uvitende massers fjollete innfall, manglende innsikt i statistikk og teknikk få påføre oss kostnader som vi må lide med i mange år.

Jfr "Brexit", valget i USA, lokalisering av sykehus ut fra Arbeiderpartiet/Høyres lokale oppslutning heller enn faglige vurderinger, målet til "folkets strålevern" m.m.

Til kontrast: den Norske røykeloven som var ganske unik når den ble innført, som møtte massiv motstand og latterliggjøring (bl.a. fra meg) og som i etterkant har vist seg å være gull.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

11. januar slukkes FM-nettet i nord. Det blir så mye problemer for folk, at de må skru det på igjen noen uker etterpå, og vente med slukking i resten av Norge noen år.

Tviler sterkt.

Tingen er at vi har allerede 10 millioner FM-radioer i Norge, og et fullt fungerende FM-nett!

Om få år er vi over på radio over internett (5G i bil), og DAB er historie, så hvorfor ta denne enorme kostnaden og unødvendige skrotingen av et gigantisk F-nett og 10 millioner radioer og ny-investering i DAB ??

Du er klar over at DAB-nettet er allerede i stor grad bygd ut? Det har det vært i flere år.
Lenke til kommentar

Du er klar over at DAB-nettet er allerede i stor grad bygd ut? Det har det vært i flere år.

Ja, men dét var bare halvparten av tabben!

Man kan nok ikke klandre noen for å bygge ut DAB den gang, før man visste om nettradio.

Men nå vet vi alt om hvor kortvarig DAB blir! Så for å unngå den andre halvparten av tabben, kan jo vi bare bruke FM noen år til radio over internett er fullt "utbygd", så vi slipper å kjøpe 10 millioner DAB-radioer som så skal skrotes om et par år.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Snakk om å grave sin egen grav! De aller fleste i dagens TV og internett virkelighet hører nemlig på radio i bilen, ikke hjemme.

Mange kommer selvfølgelig til å kjøre rundt med billige livsfarlige "DAB-adaptere" i bilen en stund, stappet ned i sigarett-tenneren rett foran girspaken med ledninger til antenne og lyd inn på anlegget på kryss og tvers, innvendig antenne og dårlig mottak... Men:

Mange er ikke er interessert i NRK at vi gidder dette, og vi fortsetter å høre tilfeldig radio i bilen på FM radioen som allerede står der. Nå på nær-radio!

At NRK kommer til å miste minst halvparten av lytterne sine er jeg helt sikker på.

NRK vil neppe miste mer enn 10-30% av lytterne fra 2016 til 2018.

Noen vil lytte til nærradio på FM, noen til konkurrentene som vil bli lettere tilgjengelig via DAB, og noen vil droppe radio totalt. 

Selv om NRK mister lyttere så mister de ikke inntekter...

Lenke til kommentar

NRK vil neppe miste mer enn 10-30% av lytterne fra 2016 til 2018.

Noen vil lytte til nærradio på FM, noen til konkurrentene som vil bli lettere tilgjengelig via DAB, og noen vil droppe radio totalt. 

Selv om NRK mister lyttere så mister de ikke inntekter...

og det er problemet, at NRK har en særfordel med NRK lisensen over andre som lever innhold på radio som er annonse finansiert.

I bunn og grunn kommer vi til og se frafall av kommersielle radio leverandører og mindre mangfold  som er akkurat hva NRK vil monopol!

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[1] Ja, det er jo dette som er radioprodusentenes interesse.

[2] Nei, det er fortsatt dette som er radioprodusentenes interesse. Spesielt de kommersielle produsentene ønsker ikke økt konkurranse.

Jeg forstår ikke hva du mener. Har du lest posten min, og er posten din et forsøk på å svare?

-k

Hei, 

ja, det er et forsøk på å svare. Jeg refererer til to av dine sitater [1] og [2]. 

Et poeng som avdekkes i første sitat er "Hvis DAB gir store besparelser kontra FM på drift av radionett..." så er dette av interesse. Jeg siterer og lenker til en sak der det hevdes "Radiokanalene selv er veldig interessert i å gå over til DAB-nettet, fordi det er mye mindre drifts- og vedlikeholdskostnader på det i forhold til FM-båndet", og artikkelen også viser til at radiokanalene har tatt grep basert på dette poenget. Det bygger under "hvis"-delen din, selv om det var bedriftene og ikke kundene som grep tak i denne besparelsen. 

Og det andre sitatet ditt kommer med en alternativ påstand om at besparelsene ikke komme fra drift av FM-nett, men i form av økt konkurranse og flere om å dele på kostnadene. Men som artikkelen underbygger under at dette er en drivende interesse i sitat 1, så motsier den samtidig påstanden om at det ikke er en drivende interesse i sitat 2. Og jeg påpeker at de kommersielle produsentene ikke ønsker konkurranse. Dette er siden reklamepotten ikke øker i takt med kapasitet. 

Lenke til kommentar

Ingen andre i verden slokker FM-nettet, ikke en gang svenskene

Vi slukket det analoge tv-nettet og fikk DVB-T med h.264 og AAC-LD. Svenskene fikk DVB-T med MPEG2. Hva var mest fordelaktig?

-k

Har ingen anelse. Har ikke digitalt TV-mottak i fra bakkenettet. Har kun digitalt mottak gjennom bredbånd, og jeg bruker primært Netflix. Du kan gjerne kalle meg en netflekser.

Plomberte TV'en jeg, og noen måneder senere så tok TV'en kvelden, så nå er den hos EL-returen for å bli resirkulert elns.

Nå venter jeg på gjerdet, for en stor skjerm kunne vært greit å ha. Kunne ikke de som lager lover på Stortinget få fingeren ut, så jeg vet hva jeg må forholde meg til framover før jeg gjør et nykjøp av skjerm. Kan jo gå for TV, men siden TV-mottakerspørsmålet er oppe til vurdering på Stortinget, så vil jeg heller avvente.

Det er alternativer til TV som skjerm, men det er litt enklere å bare handle TV, med UNNTAK av den syke og gammeldagse TV-mottakerlisensen. Jeg har lite tiltro til politikerne, men det beste de kunne ha gjort er å bake det inn i skatteseddelen for nå. Så får man heller ta omkamp dersom den avgjørelsen også blir en dårlig løsning.

Men for EL-kjedenes del så får de råtne inne med minst 1 stykk ekstra TV, som forblir usolgt. For jeg blir sittende på gjerdet med min stusselige datamonitor inntil videre for å kunne følge med på Netflix. Er vel kun 32", som er litt i minste laget synes jeg. Spesiellt om en skal bruke PS4 i tillegg til å kose seg med et konsollspill i ny og ne.

Har jo mulighetene med prosjektor eller stor-monitor, med de ulemper det kan ha. Stor-monitorer er jo beregnet for å være reklameskilter helst. Så da kan det hende opplevelsen som underholdningsskjerm ikke blir så god med det. Prosjektor er litt utfordrende å skulle henge og andre forhold som øker vanskelighetsgraden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Digital radio er fremtiden!

Men det må da kunne gå an å kjøre dobbelt i noen år til fremtiden er her?

Vi har kjørt dobbelt i ganske mange år. Men det er antagelig en høna-og-egget problematikk. Vi får ikke noe press på (f.eks) veivesenet til å bedre DAB radiodekning i tunneller før mange bilister klager. Og vi får ikke mange klager før fallback til FM er umulig.

-k

What ever.

Kjøp en slik blåtann-løsning, eller alternative modeller/merker. Spill av musikk i fra telefon. Da har man ihvertfall musikkunderholdningen i orden. Noen liker vel å lytte til podcaster. Lagre dem også ned i MP3 og man kan lytte til dem også via samme telefon+høytaler løsning. Kjøp en sterk dobbeltsidig tape og du kan ha høytaleren permanent stående et passende sted i bilen.  :)

Portable_Bluetooth_Mini_Speaker_3.jpg

Da behøver man ikke å investere i nytt stereoanlegg. Kjøp heller en litt fetere datapakke, og man støtter teleskapenes muligheter til å utvide mobilbredbåndet her i landet. Men, når de er fornøyde med seg selv på utvidelsene, så sylter de heller ned pengene, eller kjøper opp teleselskaper i U-land og likn. sprell.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva ser du for deg dersom politikerne ikke føyer seg? At nordlendingene møter opp utenfor Stortinget i protest, med fiskekroker klare til å klore ut øynene på Stortingsrepresentantene, og liknende sprell? Er nok best å utvide politistyrkene og vaktholdet nå ja.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vi liker alle digital kontra analog. Det er ikke dét som er problemet.

Grunnen er kanskje for å støtte utviklingen i landet Kina med flere. Må huske at de er kommunister i kina, så det passer jo bra å støtte storebror for en del av den norske politikerfloraen. Kan tenkes å passe relativt godt på Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og de mer rendyrkede kommunistene som er i mindretall.

ER jo i land som kina med flere at radioer stort sett produseres, som "all" annen elektronikk.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja, men dét var bare halvparten av tabben!

Man kan nok ikke klandre noen for å bygge ut DAB den gang, før man visste om nettradio.

Men nå vet vi alt om hvor kortvarig DAB blir! Så for å unngå den andre halvparten av tabben, kan jo vi bare bruke FM noen år til radio over internett er fullt "utbygd", så vi slipper å kjøpe 10 millioner DAB-radioer som så skal skrotes om et par år.

Nja, internettradio hadde sin forløper allerede i 1993 i følge Wikipedia.org

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_radio

Internet radio was pioneered by Carl Malamud. In 1993, Malamud launched "Internet Talk Radio" which was the "first computer-radio talk show, each week interviewing a computer expert.".[9][10] The first Internet concert was broadcast on June 24, 1993 by the band Severe Tire Damage[11][12]

In November 1994, a Rolling Stones concert was the "first major cyberspace multicast concert." Mick Jagger opened the concert by saying, "I want to say a special welcome to everyone that's, uh, climbed into the Internet tonight and, uh, has got into the M-bone. And I hope it doesn't all collapse."[13]

On November 7, 1994, WXYC (89.3 FM Chapel HillNC USA) became the first traditional radio station to announce broadcasting on the Internet. .. (mer på Wikipedia)

Så ble det etterhvert mer populært. Så å kalle det for at ingen visste, det er vel nokså feil. Det var vel kanskje mindre vilje til å sette seg inn i hvordan datiden og framtiden var og ville fortsette å utvikle seg tenker nå jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hadde internett-radio i Winamp, jeg. Men NRK sendte ikke der - ei heller noen andre som var verd å lytte til. NRK et al foretrekker at du må gå til deres nettside eller app for å lytte til dem, noe som kanskje ikke passer like godt for alle, som bare vil klikke gjennom til de hører noe interessant. Ser ikke for meg at jeg skal bytte app i bilen mens jeg kjører. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...