Redaksjonen. Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Nytt forslag om å utsette slukkingen av FM-nettet Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) På en måte er det kanskje best å gjennomføre slukkingen av FM. Da får folk flest prøve hva dette vil bety for dem, og de ansvarlige kan bli stilt til ansvar for hva de har lurt politikerne til å vedta. Endret 4. desember 2016 av Frobe 5 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg syns det er helt suverent at fm båndet blir ledig utover 2017, for jeg har anskaffet meg en fm bluetooth adapter til bilen, og utover blir det mye enklere å finne ledige frekvenser! Blir mindre forstyrrelser fremover siden en liten fm-sender kun dekker 20 meter, istedet for de digre antennene som står omkring. Blir spotify på meg fremover og kanskje nettradio, dab hopper vi glatt over her i huset. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Litt treig politikerreaksjon vil jeg si da. Vi er i desember 2016 nå. Men, det er jo bra at det går opp et lys for disse politikerne hva slukkingen innebærer. 6 Lenke til kommentar
Svein Gerhardsen Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 For min del spiller det ikke noen rolle om FM blir borte. Kjøpte bil i år, og betingelsen var at den skulle ha DAB-radio. Selv om DAB forsvinner enkelte ganger i bilen, som i enkelte tunneler og i garasjeanlegg - der forøvrig FM fungerer. Også inne i enkelte bygninger må man ha DAB-radioen plassert ved et vindu for å få inn signal, noe det ikke er problem med på FM. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 DAB dekning sånn generelt suger noe jævlig. Ekstremt kresen på hvor radioen står som du sier. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Nå som pengene er brukt på å bygge dab er det ikke så farlig om fm nettet blir værende igjen. Politikernes rike onkler har fått enda litt mer penger av staten, som de har tatt av befolkningen med tvang. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Nå har jeg allerede kastet alle mine fullt fungerende FM radioer som forberedelse på denne slukkingen. Bortsett fra den som er integrert i bilen da. Og så har jeg fått større datakvote for å kunne strømme på mobilen, hvis jeg føler for det. Så bare slukk for min del. Linjær radio er forbi for meg. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg skulle gjerne tenkt meg rimelig datakvote for mobil uten et øvre tak. Så kunne jeg også streamet. Men, jeg synes at linjær radio er hakket mer hyggelig enn linjær TV. I og med at med TV så krever det mer av sansene. Mens med radio så kan man nyte musikk uten å behøve å være sin egen DJ. Spotify og liknende er selvsagt målet, men da må jo enda bedre datakvoter på plass først. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Det gir ikke store skader å avvente slukkingen et par år til ihvertfall dekningen blir bedre. 1 Lenke til kommentar
King Saul Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Den ekstra kostnaden det er å utsette slukkingen er mye bedre anvendt ved å pøse inn penger i å forbedre DAB-dekningen ila. dette året det skal slukkes. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Men, har de lovet oss noen bedre dekning da, enn hva de har servert folket til nå? Lenke til kommentar
mmm... Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 På en måte er det kanskje best å gjennomføre slukkingen av FM. Da får folk flest prøve hva dette vil bety for dem, og de ansvarlige kan bli stilt til ansvar for hva de har lurt politikerne til å vedta. Tipper det vil stå like mange byråkrater og rådgivere i kø for å ta ansvar for eventuelle problemer med radiodekningen som det er folk som tar ansvar for miseren med avisdistribusjonen på lørdager. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg skulle gjerne tenkt meg rimelig datakvote for mobil uten et øvre tak. Så kunne jeg også streamet. Men, jeg synes at linjær radio er hakket mer hyggelig enn linjær TV. I og med at med TV så krever det mer av sansene. Mens med radio så kan man nyte musikk uten å behøve å være sin egen DJ. Spotify og liknende er selvsagt målet, men da må jo enda bedre datakvoter på plass først. Du trenger egentlig ikke så svimlende stor kvote for å kunne streame vanlig nettradio. I min forrige jobb lyttet jeg til nettradio i 9 timer om dagen. Transport til og fra jobb inkludert. Det dro ca. 150-250 MB av mobildataplanen min per dag. Det holdt med 10-12 GB per måned. Jeg brukte og bruker fortsatt Hello som operatør med telenordekning. 20 GB/mnd til 400,- er en god pris i mine øyne. 300,- for 10 GB om du klarer deg med det. Bankid er gratis. Kundeservice er gratisnummer i motsetning til mange andre. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Greit å vite. Spesiellt det der med at det dro 150-250 MB per dag (10 - 12 GB per mnd.) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Greit tiltak: koster partiet ingenting, ventet til det var alt for sent til å kunne forandre noe særlig, men får det til å se ut som om de er dem som hører på folket og de andre bare på særinteresser. Trygg populisme. Hva om man heller forsøkte å se på løsninger der FM-nettet kan slukkes der DAB er godt nok, og må fortsette der det ikke er godt nok - krever at de som bygger ut faktisk må levere, hvis de skal spare på overgangen til det billigere nettet. 2 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Noen som har sett en oppdatert statistikk på hvor mange DAB+ radioer som finnes i bruk i Norge? Gjerne fordelt på husstand og kjøretøy. En ting er at de kommersielle (samt NRK) kreftene bak DAB-satsningen skryter av at de har en så fantastisk dekningsgrad men hvis majoriteten som bruker FM-radio i dag (bileiere?) ikke har DAB+ -utstyr blir det nesten litt underlig å tvinge igjennom en stengning av FM-båndet. Satser de på at den gemene hop skal løpe til nærmeste radiosjappe og bruke penger på å kjøpe mottaker? Synes det er lite pent med ettermontert DAB adapter så for min del blir det mest sannsynlig heller Spotify via BT/AUX fremover. Radio - Over og Ut! 1 Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 De lover DAB dekning i alle tunneller før 2017. Ikke en lyd selv i de viktigste tunnellene i de store byene enda :-( Bare det alene bør føre til en utsetting av FM slukkingen! 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) De lover DAB dekning i alle tunneller før 2017. Ikke en lyd selv i de viktigste tunnellene i de store byene enda :-( Bare det alene bør føre til en utsetting av FM slukkingen! De har aldri lovet dekning i alle tunneler, kun de som er lengre enn 500 meter og har nok trafikk. Sitter du i en stillestående kø på motorvei og tunnelen kun er 400 meter lang vil det sannsynligvis ikke være DAB-dekning. Her er to lister over tunneler som skal få nødnett, disse vil også få DAB-dekning slik jeg har forstått det: http://www.dinkom.no/Global/Dokumenter/2016-04-29_Tunnelliste.pdf http://www.tu.no/artikler/disse-tunnelene-far-dab-dekning-snart/345685 Mange av disse på listen har allerede fått nødnettet i drift, men tydeligvis ikke DAB ennå. Kanskje det kun var forsøk på å kjøpe seg tid da de skyldte på at de ventet på montering av nødnett? Vegvesenet skylder forsinkelsene på at DAB fortsatt er et smalt marked med få leverandører og liten kapasitet til å levere store ordrer... http://www.vegvesen.no/fag/Teknologi/Tunneler/radio-i-norske-riksvegtunneler Endret 5. desember 2016 av Frobe 1 Lenke til kommentar
Eldrach Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Syntes det er helt fantastisk ræva at de skal presse gjennom en endring INGEN ønsker. Vi er det eneste landet i verden som innfører dette og bilene vil da kreve DAB adaptere til evig tid. Elendig opplegg 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå