Gå til innhold

Elendig ytelse på 4K-video

dnalre

Anbefalte innlegg

Hei,

Lenge siden jeg har vært fullt oppdatert på hardware (alderen tynger), men trenger litt eksperthjelp til å vurdere hva som er flaskehalsen på maskina mi.

Har nylig investert i et Garmin Virb Ultra 30, som kan ta opp video i 4K med 30 FPS, men skuffelsen var stor da avspillingen bare gikk i rykk og napp på den stasjonære..

Oppsettet jeg har per nå begynner sikkert å bli utdatert, men:

Hovedkort: MSI P35 Neo, BIOS 1.1

CPU: Intel Core 2 Duo [email protected]

Minne: 4 GB GDDR5

Skjermkort: AMD Radeon 7900

TV: Samsung 55" med 4K-støtte

Bruker en HDMI 2.0-kabel mellom skjermkortet og tv'en, som begge skal ha 2.0-støtte.

Ved avspilling av en 4K MP4-snutt med Power DVD, så går CPU'en i taket, men jeg antar CPU'en da får lite drahjelp fra skjermkortet? Er konklusjonen at skjermkortet må byttes, eller må jeg kjøpe ny PC. Hvis skjermkortet - hvilket kort gir meg mest verdi for pengene når PC'en i hovedsak brukes til å se film og litt Warcraft 3 innimellom?

-Erland

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet skal være mer enn godt nok til 4K video. CPU'en er flaskehalsen. Har en laptop med Core2Duo og samme MHz, den takler ikke full-HD engang, uansett hva som gjøres så er CPU-bruken ca 100%.

Har du prøvd andre programmer enn Power DVD? Sist gang jeg sjekka så brukte det veldig mye ressurser så det kan hende det går bedre med f.eks. VLC.

Lenke til kommentar

Bruker stort sett VLC, men testa Power DVD, for å se om VLC var årsaken til tregheten. Litt bedre ytelse i Power DVD, men ingen av dem gir god flyt. Må innrømme at full HD fra kameraet heller ikke flyter godt.

Men skal ikke et godt skjermkort avlaste CPU'en?

-Erland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...