Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tråløst nettverk med krøll

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 3 com ruter med nettverkskort (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl) og har problemer med opplegget. Når den bærbare kobler opp med rutern så er all informasjon fra ruteren ok (ip adresse, nettverksmaske og gateway adresse) 45 sek senere endres ipadressen automatisk og jeg får ikke kontakt med ruteren etterpå. Dette hender hver gang jeg tar ut/setter inn pcmcia kortet. Det er meget gode signalforhold mellom pc'n og rutern. Har noen peiling på årsaken/løsning? setter pris på svar/kommenterer fra glupe hoder og andre medsunn fornuft. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mener å ha sett dette innlegget før.. men;

er du alene på access-punkter... koble til, trykk start->kjør skriv ipconfig /all, noter deg opplysningene og fyll dem inn i ip-properties under nettverkskortet ditt...

hvis du ikke er alene på nettet: sjekk at du ikke har noen "alternativ ip-konfigurasjon" under tcp/ip- properties.... sjekk instillingene til dhcp-serveren din (routeren) (via http/telnet)... sett lease-time til +36 timer...

Lenke til kommentar
Har kjøpt en 3 com ruter med nettverkskort (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl) og har problemer med opplegget. Når den bærbare kobler opp med rutern så er all informasjon fra ruteren ok (ip adresse, nettverksmaske og gateway adresse) 45 sek senere endres ipadressen automatisk og jeg får ikke kontakt med ruteren etterpå.

Hva endres IP-en til?

Har du nyeste firmware i routeren?

Lenke til kommentar
Har kjøpt en 3 com ruter med nettverkskort (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=16&s=pl) og har problemer med opplegget. Når den bærbare kobler opp med rutern så er all informasjon fra ruteren ok (ip adresse, nettverksmaske og gateway adresse) 45 sek senere endres ipadressen automatisk og jeg får ikke kontakt med ruteren etterpå. Dette hender hver gang jeg tar ut/setter inn pcmcia kortet. Det er meget gode signalforhold mellom pc'n og rutern. Har noen peiling på årsaken/løsning? setter pris på svar/kommenterer fra glupe hoder og andre medsunn fornuft. :dribble:

Du kan prøve å sette ipen til "fixed" på ruteren. Da vil den knytte en bestemt ip-adresse til mac-adressen til nettverkskortet ditt. Den ip-adressen du får utdelt av DHCP-serveren (i routeren) "gir" du til nettverkskortet. Mao. "skru du av" DHCP på nettverkskortet.

I tillegg så burde du, som nevnt lengre opp i tråden, oppgradere firmwaren. Jeg har selv erfart å miste kontakten med routeren + høy ping (som en følge av at jeg blir frakoblet), men en firmware-oppgradering fikset det :-)

Den endress til ett ukjent adresse (Windows kaller den "privat addresse")

Dette leder meg til å tro at du fortsatt har kontakt med routeren, men at det er noe trøbbel med utdelingen/leasingen av ip-adressen. Bruker du WEP-kryptering? Sørg for at du har lagt inn denne for nettverkskortet også (altså ingen "shared key").

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Hmm... du får alltid ny IP adresse når du tar inne og setter inn påny et nettverkskort som står på et DHCP nett... (var det dette du mente??)

At Windows gir deg en "privat" adresse betyr bare at den ikke får kontakt med dhcp serveren, - du kan få den til å søke påny med ipconfig /renew, eller sette fast ip som visse andre har foreslått her (selv om dette ikke nødvendigvis vil løse at windows ikke finner ruteren)

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette ipen til "fixed" på ruteren. Da vil den knytte en bestemt ip-adresse til mac-adressen til nettverkskortet ditt. Den ip-adressen du får utdelt av DHCP-serveren (i routeren) "gir" du til nettverkskortet. Mao. "skru du av" DHCP på nettverkskortet.

I tillegg så burde du, som nevnt lengre opp i tråden, oppgradere firmwaren. Jeg har selv erfart å miste kontakten med routeren + høy ping (som en følge av at jeg blir frakoblet), men en firmware-oppgradering fikset det :-)

Den endress til ett ukjent adresse (Windows kaller den "privat addresse")

Dette leder meg til å tro at du fortsatt har kontakt med routeren, men at det er noe trøbbel med utdelingen/leasingen av ip-adressen. Bruker du WEP-kryptering? Sørg for at du har lagt inn denne for nettverkskortet også (altså ingen "shared key").

Har prøvd med oig uten kryptering samt endret på det jeg forstår av dette

Lenke til kommentar

Hmm... du får alltid ny IP adresse når du tar inne og setter inn påny et nettverkskort som står på et DHCP nett... (var det dette du mente??)

At Windows gir deg en "privat" adresse betyr bare at den ikke får kontakt med dhcp serveren, - du kan få den til å søke påny med ipconfig /renew, eller sette fast ip som visse andre har foreslått her (selv om dette ikke nødvendigvis vil løse at windows ikke finner ruteren)

Ip addresse fa rutern er innenfor rammene som er satt av meg når oppkobling foregår det er etter noen (ca 45) sekunder adressen endress

Lenke til kommentar
ip adressen som kommer inn er 169.254.41.130 Noen som vet hva dette er ? :yucky:

Da begynner jeg å gå tom for forslag :-)

Ip-adressen du oppgir sier ikke så mye (bortsett fra at det blir regnet som et VPN). Men prøv å gå nærmere routeren eller koble til den med kabel... Går det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...