Redaksjonen. Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Slo fra seg konsulentfremtid.Karen (26) med gründersuksess: - Jeg ville jobbe med noe som utgjør en forskjell Lenke til kommentar
rillto Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Når alle elevene blir en slik maskin er det vel ikke lenge før læreren også er en maskin? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Når alle elevene blir en slik maskin er det vel ikke lenge før læreren også er en maskin? Hvordan kom du frem til det? Leser du artikkelen så ser du at dette er en surrogat for langtidssyke barn som ikke kan møte opp på skolen. Endret 4. desember 2016 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Fordi hvis barn kan se kan de også få undervisningen via pc skjermen hjemme. Roboten er unødvendig da alt som trengs er et kamera i klasserommet. Da kan alle elevene være hjemme. Ingen trafikk ulykker på skoleveien, ingen stressede foreldre og mindre co2 utslipp. Og når pensum er spilt inn en gang for alle så vips så er det ikke bruk for hverken lærere eller skoler! Disse robotene er avleggs allerede før de er kommet på markedet. Dette ser fint ut på papiret, men jeg er redd dette blir nok bare enda en ide på historiens skraphaug. Det virker mer som om de har til oppgave å fylle den tomme pulten i klasserommet en å gi opplæring til den syke eleven. Det finnes det nemlig billigere løsninger på. Endret 4. desember 2016 av rillto 6 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Det var jo mulig allerede for ca 35 år siden, da videokassetten ble populær, å erstatte læreren med en film eller en video av en lærer. At noen står på en skjerm og foreleser matematikk, eller et annet fag vil vel ikke si det samme som at man lærer faget. Man må vel skille mellom det "å bli lært" eller "å lære seg". I noen og kanskje i de fleste fag, så er et vel slik at faget først og fremst læres ved at "man lærer seg" gjennom egen læringsaktivitet. Hvis man skal vinne VM i fotball så hjelper det kanskje ikke så mye at laget setter seg på tribunen for å se på når treneren driller med ballen ute på banen. Laget må ut på banen og spille selv dersom det skal bli noe godt fotballspill ut av det. Innenfor mange typer læringssituasjoner så er det jo ikke "forelesningen" men der i mot læringsmiljøet og arbeidsinnsatsen til "den lærende" selv som avgjør effekten av læringen. Hvis en slik "elevrobot" kan medføre at den syke eleven kan oppleve å fortsatt være en del av læringsmiljøet slik at den læringsaktivitetene som normalt skjer på skolen kan videreføres, hjemme eller på et sykehus, så kan dette faktisk ha noe for seg. På den annen side: Opplegget framstår vel kanskje som "litt teknisk komplisert" og en annen problemstilling "hvordan virker det inn på læringsmiljøet for de andre elevene at det er en slik elevrobot i klassen?" (Det behøver jo ikke å ha en negativ effekt.) Endret 4. desember 2016 av arne22 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Fordi hvis barn kan se kan de også få undervisningen via pc skjermen hjemme. Roboten er unødvendig da alt som trengs er et kamera i klasserommet. Da kan alle elevene være hjemme. Ingen trafikk ulykker på skoleveien, ingen stressede foreldre og mindre co2 utslipp. Og når pensum er spilt inn en gang for alle så vips så er det ikke bruk for hverken lærere eller skoler! Disse robotene er avleggs allerede før de er kommet på markedet. Dette ser fint ut på papiret, men jeg er redd dette blir nok bare enda en ide på historiens skraphaug. Det virker mer som om de har til oppgave å fylle den tomme pulten i klasserommet en å gi opplæring til den syke eleven. Det finnes det nemlig billigere løsninger på. Jeg ser fortsatt ikke logikken i at vi skal erstatte et godt system med noe alternativt, bare fordi vi kan. Oppgaven er å kunne gi syke barn en mulighet til å delta i skolesystemet, ikke å erstatte skolesystemet. Teknologien til å erstatte skoleklassen med digital læring har vi hatt siden 80-tallet, om ikke tidligere, men det er ikke det vi snakker om å gjøre. Det er ikke det at du ikke har et poeng, men det er bare så absurd å ta opp når det aldri var snakk om å erstatte fysisk tilstedeværelse i barna sitt sosiale ankerpunkt. Hvor lukrativ denne idéen er vet jeg ikke, men jeg synes i hvert fall at det er et spennende prosjekt. Endret 4. desember 2016 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Fordi hvis barn kan se kan de også få undervisningen via pc skjermen hjemme. Roboten er unødvendig da alt som trengs er et kamera i klasserommet. Da kan alle elevene være hjemme. Ingen trafikk ulykker på skoleveien, ingen stressede foreldre og mindre co2 utslipp. Og når pensum er spilt inn en gang for alle så vips så er det ikke bruk for hverken lærere eller skoler! Disse robotene er avleggs allerede før de er kommet på markedet. Dette ser fint ut på papiret, men jeg er redd dette blir nok bare enda en ide på historiens skraphaug. Det virker mer som om de har til oppgave å fylle den tomme pulten i klasserommet en å gi opplæring til den syke eleven. Det finnes det nemlig billigere løsninger på. Ideen til AV1 er å gi, som Gavekort sier, langtidssyke barn en mulighet til å fortsatt kunne interagere i klassen såvel som å kunne "være med" de andre barna i friminutter. AV1 forsøker ikke å presse en lærer ut av et klasserom og sørge for at alle barn er hjemme. En slik løsning ville jo potensielt skapt barn som ikke kan det med å sosialisere seg. 2 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Fordi hvis barn kan se kan de også få undervisningen via pc skjermen hjemme. Roboten er unødvendig da alt som trengs er et kamera i klasserommet. Da kan alle elevene være hjemme. Ingen trafikk ulykker på skoleveien, ingen stressede foreldre og mindre co2 utslipp. Og når pensum er spilt inn en gang for alle så vips så er det ikke bruk for hverken lærere eller skoler! Disse robotene er avleggs allerede før de er kommet på markedet. Dette ser fint ut på papiret, men jeg er redd dette blir nok bare enda en ide på historiens skraphaug. Det virker mer som om de har til oppgave å fylle den tomme pulten i klasserommet en å gi opplæring til den syke eleven. Det finnes det nemlig billigere løsninger på. Tror læringseffekten via robot er lavere enn om eleven er i klasserommet. Hensikten med roboten er vel mer at elevene skal bli mindre deprimerte pga isolasjon. 2 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Fordi hvis barn kan se kan de også få undervisningen via pc skjermen hjemme. Roboten er unødvendig da alt som trengs er et kamera i klasserommet. Da kan alle elevene være hjemme. Ingen trafikk ulykker på skoleveien, ingen stressede foreldre og mindre co2 utslipp. Og når pensum er spilt inn en gang for alle så vips så er det ikke bruk for hverken lærere eller skoler! Disse robotene er avleggs allerede før de er kommet på markedet. Dette ser fint ut på papiret, men jeg er redd dette blir nok bare enda en ide på historiens skraphaug. Det virker mer som om de har til oppgave å fylle den tomme pulten i klasserommet en å gi opplæring til den syke eleven. Det finnes det nemlig billigere løsninger på. Jeg ser fortsatt ikke logikken i at vi skal erstatte et godt system med noe alternativt, bare fordi vi kan. Oppgaven er å kunne gi syke barn en mulighet til å delta i skolesystemet, ikke å erstatte skolesystemet. Teknologien til å erstatte skoleklassen med digital læring har vi hatt siden 80-tallet, om ikke tidligere, men det er ikke det vi snakker om å gjøre. Det er ikke det at du ikke har et poeng, men det er bare så absurd å ta opp når det aldri var snakk om å erstatte fysisk tilstedeværelse i barna sitt sosiale ankerpunkt. Hvor lukrativ denne idéen er vet jeg ikke, men jeg synes i hvert fall at det er et spennende prosjekt.[/ Hvorfor må da roboten se ut som et barn og være fysisk tilstede ved pulten i klasserommet? Et web kamera hatt gitt den hjemmeværende eleven akkurat samme mulighet til å lære. Prosjektet har så mye uvesentlig med seg. Det ser ut som om de gode tankene har overgått kostnadskontroll og fornuft. Investorer liker ikke slikt. Men det offentlige bruker jo gjerne masse penger uten skikkelig kostnadskontroll så mulig det går å selge dette til offentlige skoler. 2 Lenke til kommentar
Faller Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Riilto: Den er lett utformet slik at barna i klasserommet kan ta den med ut og leke også. Se eksempler her Et annet aspekt er det sosiale som nevnt her Dette er noe et stasjonært webkamera i et klasserom ikke kan erstatte. Dermed kan vi vel også si at produktdesignet og funksjonalitet er fungerende. Lenke til kommentar
roflol Skrevet 5. desember 2016 Del Skrevet 5. desember 2016 Har trua på at kommuner og slikt kommer til og investerer i slikt for vårt velferd samfunn men om privatpersoner kommer til investere i det er eg usikker på... Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. desember 2016 Del Skrevet 7. desember 2016 Tja, sett hjul eller føtter på denne så den kan rusle rundt i heimen og 'inspisere' for meg mens jeg er på jobb så er jeg interessert. Lenke til kommentar
wahwahwah Skrevet 8. desember 2016 Del Skrevet 8. desember 2016 Dette viser vel bare hvorfor det er viktig med kvinner i teknologiverden også. De tenker på det menneskelige aspektet på en helt annen måte. "Et webkamera hadde gjort samme nytten" taler vel i tillegg for at artikkelen ikke er lest, og at navnet på firmaet har gått hus forbi. No Isolation.. det sosiale aspektet. Venner.. Du vet, det man ikke kan få gjennom å bare se forelesninger på video. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå