Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen vil ikke starte når det er kaldt


Ubrmnch

Anbefalte innlegg

Har en Toyota Avensis 99 mod 1,6 (4A-FE) som ikke vil starte når det er kaldt ute. Bilen bli stående og kinne, men det virker som den ikke får tenning. Viss jeg bruker startkabler tilkoblet en annen bil, starter den med en gang.

Når bilen først har startet, så går den som ei klokke og starter lett igjen utover dagen. Men blir den stående over natta og temperaturen kryper ned mot null, vil den ikke starte om morgenen igjen.

 

Har kjørt diagnose uten å finne feil (etter et tips om at veivakselsensor kunne være gåen).

Har eller fått testet batteriet, som skal være bra. Fordeler ble byttet for et par mnd siden, da kamakselsensor var gåen.

Har og skiftet tennpluggene og skiftet jording.

 

Har en mistanke om at tennkablene eller kabel mellom tennspole og og fordeler kan ha brudd/leder dårlig (disse har ikke blitt skiftet så vidt jeg vet), og at dette fører til at det ikke kommer gnist på pluggene. 

 

Noen som har noen formening om hva problemet er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Rart den starter med startkabler, det burde indikere dårlig batteri, tenker jeg. Hvordan har du testet batteriet?

 

Har du sjekket at den virkelig mangler gnist når den ikke starter? Eller kan det være feil med regulering av blandingen på kald motor, slik at den får for lite drivstoff i forhold til luft (defekt temperatursensor)?

Lenke til kommentar

Rart den starter med startkabler, det burde indikere dårlig batteri, tenker jeg. Hvordan har du testet batteriet?

 

Har du sjekket at den virkelig mangler gnist når den ikke starter? Eller kan det være feil med regulering av blandingen på kald motor, slik at den får for lite drivstoff i forhold til luft (defekt temperatursensor)?

 

Batteriet ble testet på et verksted, de hadde en form for diagnoseapparat for batteri. Batteriet er ca 4 år gammelt. Har ikke sjekket om den får gnist nei. Burde ikke en defekt temperatursensor dukket opp på diagnose?

Lenke til kommentar

Har du mue småkjøring ellrr går bilen et stykke når den førrst er startet.

Min bil småkjøres en del og om vinteren må jeg lade bilbatteriet med gjevne mellomrom for å få start da forbruket er større en det dynamoen greier å fylle etter.

 

Er en nr 2 bil som småkjøres en del ja. Men har den på lengre turer i blant og (har brukt den jevnlig til Bergen, en tur på ca 10 mil), og har ladet batteriet med jevne mellomrom. Når bilen først har startet, går den veldig fint utover dagen. Må gjerne ha starthjelp om morgenen når jeg kjører på jobb, men starter fint igjen når jeg skal hjem om ettermiddagen. Bor i underkant av 10 km fra jobb, så viss batteriet er utladet om morgenen får det ikke lange ladetiden i løpet av kjøreturen til jobb.

Lenke til kommentar

Når du skal starte første gang - vri nøkkelen til posisjon 2 ( der den står når bilen går) og hør etter om bensinpumpa starter.

Edit: Det gjør jeg forsåvidt på alle biler uansett temperatur, når du har skikkelig bensintrykk så starter somregel bilen endel fortere

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Burde ikke en defekt temperatursensor dukket opp på diagnose?

På såpass gammel bil er det ikke alt som vises på diagnose.

Lenke til kommentar

Hvor mange CCA målte de på batteriet da det ble testet? Og hva er tomgangsspenninga på batteriet om morgenen før du prøver å starte?

 

Usikker på CCA måling. Tomgangsspenninga ligger vel i overkant av 13 V. Har og sjekket om dynamo lader, noe den gjør. I dag med ca 7 grader måtte jeg kinne den litt, men ved å pumpe litt på gassen startet den. Så er når temperaturen nærmer seg 0 den ikke vil starte.

Lenke til kommentar

Og før du i det hele tatt rører nøkkelen? Du skal ha 12,6-12,7V hvis batteriet er fulladet (det kan fremdeles være ødelagt). Hvis du har nettopp startet eller prøvd å starte bilen vil denne avlesningen bli feil. Det må måles etter bilen har stått en god stund.

 

10V mens du prøver å starte høres ikke helt galt ut. Men det at den starter med startkabler tyder på at det er noe med batteriet.

 

Det at den starter en dag men ikke neste dag er også et vanlig tegn på dårlig batteri.

Lenke til kommentar

Og før du i det hele tatt rører nøkkelen? Du skal ha 12,6-12,7V hvis batteriet er fulladet (det kan fremdeles være ødelagt). Hvis du har nettopp startet eller prøvd å starte bilen vil denne avlesningen bli feil. Det må måles etter bilen har stått en god stund.

 

10V mens du prøver å starte høres ikke helt galt ut. Men det at den starter med startkabler tyder på at det er noe med batteriet.

 

Det at den starter en dag men ikke neste dag er også et vanlig tegn på dårlig batteri.

 

12,6-12,7 kan vel stemme. Bilen krever vel litt ekstra ved start når det er kaldt? Bare litt surt å kjøpe nytt batteri viss det ikke er der feilen ligger, har brukt ca 20K siste året..

Lenke til kommentar

Går starteren like fort rundt når det er kaldt og den ikke vil starte som ellers?

Det som er rart. Går like fort rundt for så å bare slå tilbake/kutte etter en stund. Hadde den gått seinere hadde det vel vært liten tvil ift batteriet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...