Gå til innhold

Høyreregel


Kaneltryne

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har alltid bekymret meg for høyreregelen og vært usikker på den. Jeg hadde oppkjøring for en uke siden og strøk desverre. En av grunnene til at jeg strøk, var fordi jeg svingte inn i en gate hvor det var fartsgrense 30 og jeg ikke så noen forskjørsrett skilt, så kom det to biler fra høyere. Jeg fokuserte på å se etter vikeplikt skilt i deres kjørefelt, men så ingen. Jeg bremset sakte ned og lot de slippe forbi før jeg fortsatte videre. Så først da at det faktisk var et vikeplikt skilt lengre inn i gata. Når oppkjøringa var ferdig og jeg skulle oppsummerte sa jeg ''jeg stoppet for 2 stykker som kom fra høyre og som egentlig hadde vikeplikt for meg, fordi jeg ikke så noe vikeplikt skilt og valgte det tryggeste alternativet som var å stoppe for de.'' I mine øyne var dette en bagatell, og jeg trodde ikke det hadde så mye og si, spesielt ettersom jeg nevnte feilen selv til slutt.

 

Denne feilen tok seg veldig dårlig ut på sensors vurdering, som lyder slik ''mangler forståelse av trafikkbilde og stopper unødvendig i kryss. Dette føler til dårlig flyt.'' Dette er jo forsåvidt riktig, men ''mangler forståelse for trafikkbilde'' og ''stopper unødvendig'' får det jo til å høres mye verre ut en det egentlig var. Denne hendelsen var det eneste grunnlag for kommentaren, alle andre kryss var det fritt fram og jeg gled gjennom i 2./3. gir.

 

Nå må jeg bare gjøre alt jeg kan for å bestå neste gang, og for å klare dette må jeg føle meg mye mer trygg på høyreregelen. Forkjørsrett skiltene er så sjeldne, og du må kjøre lenge før de er skiltet, og det er ikke alltid så lett å se etter vikeplikt skilt i gatene til høyre når du har alt annet å følge med på, som fotgjengere f. eks. Så hvordan vet du egentlig 100% sikkert om det er høyreregel eller ikke. Det eneste jeg har å følge er:

- Forkjørsrett (som er veldig sjeldent satt opp og tar lang tid før kommer om du er sving inn på ny vei.)

- Vikepliktskilt i gaten fra høyere (som ikke alltid er lette å se)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyreregelen er noe herk som skaper mer usikkerhet, kaos, dårligere flyt og økt forurensning enn hva jeg klarer å se hva positivt det skulle bringe.

Jeg er enig i at det er bedre å sakke ned og heller stoppe unødvendig enn det er å potensielt skape farlige situasjoner fordi krysset er dårlig laget og uoversiktelig. Det hjelper neppe å klage når sensor har tatt en avgjørelse som dette, men når du har lappen håper jeg heller du er en forsvarlig fører som stopper der det er tvil, enn at du antar du har forkjørsrett og bare gunner på i krysset. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du kommer til krysset , se så tidlig du kan

  • Er jeg på forkjørsveg? Sett de gule firkantene med sort ramme? 
  • Ser du trekant-vikepliktskilt satt opp for de som kommer for høyre ( deres skilt) ?
  • Hvis nei, ser du gatenavn? Hvis ja og ingen av de over er der har du vikeplikt

Du har ikke vikeplinkt for de som kommer ut ifra parkeringsplasser, gaten må ha et gatenavn 

 

 

Ser du noe av dette, så behøver du iallefall ikke senke farten og nøle på de kryssene. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Når du kommer til krysset , se så tidlig du kan

  • Er jeg på forkjørsveg? Sett de gule firkantene med sort ramme? 
  • Ser du trekant-vikepliktskilt satt opp for de som kommer for høyre ( deres skilt) ?
  • Hvis nei, ser du gatenavn? Hvis ja og ingen av de over er der har du vikeplikt

Du har ikke vikeplinkt for de som kommer ut ifra parkeringsplasser, gaten må ha et gatenavn 

 

 

Ser du noe av dette, så behøver du iallefall ikke senke farten og nøle på de kryssene. 

Hvis nei til alle tre punktene og veien fra høyre åpenbart er en ordentlig vei og ikke utkjørsel fra parkeringsplass og liknende? Jeg kjørte i et litt avsides liggende sted en stund, og da var det mange av disse veiene uten noe skilting, og jeg var usikker på om jeg var på forkjørsveg. Møtte heldigvis ikke på noen fra høyre i den delen av kjøringa, men ville stoppet om jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Helt tullete å stryke deg for noe sånt, synes jeg. I hvertfall hvis dette bare var snakk om ett kryss.Hadde vært noe annet hvis du hadde hatt vikeplikt, og brutt den. Kjørelæreren min sa før oppkjøring, at hvis jeg er usikker på om jeg har høyreregel eller ikke, er det mye bedre å stoppe og la bilen fra høyre kjøre, enn å kjøre i full hastighet på et sted hvor man evt. har vikeplikt.

 

Har hatt lappen i over 1 år, og føler meg mye tryggere på høyreregel nå enn det jeg var da jeg øvelseskjørte. Men hvis jeg først blir usikker på om jeg har vikeplikt, så stopper jeg for andre biler. Ja, det kan føre til frustrasjoner for biler bak meg, men det er vel mye bedre enn å bryte en evt. vikeplikt?

 

Better safe than sorry.

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Den store feilen som du gjorde var ikkje å kjøyre defensivt (sjølv om det også gir grunnlag for stryk på grunn av dårlig trafikkflyt og lite miljøvennlig kjøyring), den store feilen er at du vurderer vikepliktsituasjonane feil.

 

Du skal ikkje vurdere vikeplikta basert på om du ser eit vikepliktskilt ved vegen til høgre for deg. Sidan dette skiltet er meint for dei som kjem kjøyrande den andre vegen så er det alltid vanskelig å sjå det. Ofte er det kun den grå baksida på eit trekanta skilt som er alt du klarer å sjå, og bruker du mykje tid og fokus på å leite etter slike skilt så mister du fokus på trafikken.

 

Du skal kunne vurdere kven som har vikeplikt på eit sjølvstendig grunnlag utan å måtte vite kva trafikkinformasjon dei andre bilistane har fått.

 

Heile poenget med høgreregelen er uansett at du skal ha ein regel å forholde deg til også når du kjøyrer langs vegar der det ikkje er satt opp vikepliktskilt og forkjørsvegskilt overalt.

 

Her må du rett og slett lære deg definisjonane for kva som er vegkryss der du har vikeplikt, og kva som er utkjørslar der dei andre har vikeplikt for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Denne hendelsen var det eneste grunnlag for kommentaren, alle andre kryss var det fritt fram og jeg gled gjennom i 2./3. gir.(...)

 

Sa senor dette eller var det noe du antok? For meg så høres det ut som det var mere enn dette som må ha spilt inn, det skal vanligvis litt til for å stryke, jeg selv bestod på tross av at jeg brøt fartsgrensen under oppkjøringen.

Lenke til kommentar

Når du kommer til krysset , se så tidlig du kan

  • Er jeg på forkjørsveg? Sett de gule firkantene med sort ramme?
  • Ser du trekant-vikepliktskilt satt opp for de som kommer for høyre ( deres skilt) ?
  • Hvis nei, ser du gatenavn? Hvis ja og ingen av de over er der har du vikeplikt
Du har ikke vikeplinkt for de som kommer ut ifra parkeringsplasser, gaten må ha et gatenavn

 

 

Ser du noe av dette, så behøver du iallefall ikke senke farten og nøle på de kryssene.

Har du kilder på påstanden om at man kun har vikeplikt om gaten har et navn? Jeg trodde det var vikeplikt om veien er allment tilgjengelig, uavhengig av om den har navn eller ikke. Endret av Minus
Lenke til kommentar

Det er ikkje alltid så lett å vite om ein har vikeplikt eller ei, og det er mange som er usikre på dette området.

 

Loven har dette å seie om vikeplikt:
 

§ 7.Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet.

Fører av sporvogn som vil svinge inn i veg med gangfelt, har vikeplikt for gående når fotgjengersignalet lyser grønt.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.
 
Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. Denne plikten gjelder ikke overfor kjørende fra eller til områder nevnt i første ledd.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

0 Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 24 mai 2013 nr. 521.


https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§7

Lenke til kommentar

 

Når du kommer til krysset , se så tidlig du kan

  • Er jeg på forkjørsveg? Sett de gule firkantene med sort ramme?
  • Ser du trekant-vikepliktskilt satt opp for de som kommer for høyre ( deres skilt) ?
  • Hvis nei, ser du gatenavn? Hvis ja og ingen av de over er der har du vikeplikt
Du har ikke vikeplinkt for de som kommer ut ifra parkeringsplasser, gaten må ha et gatenavn

 

 

Ser du noe av dette, så behøver du iallefall ikke senke farten og nøle på de kryssene.

Har du kilder på påstanden om at man kun har vikeplikt om gaten har et navn? Jeg trodde det var vikeplikt om veien er allment tilgjengelig, uavhengig av om den har navn eller ikke.

 

Nei, bare erfaringsbasert

Ser man et gatenavn stå der og man ser ikke deres vikepliktskit, så vil jeg tru man har vikeplikt i 99.99% ganger man kommer på en veg som ikke er skitet forkjørsrett. 

Lenke til kommentar

 

 

Når du kommer til krysset , se så tidlig du kan

  • Er jeg på forkjørsveg? Sett de gule firkantene med sort ramme?
  • Ser du trekant-vikepliktskilt satt opp for de som kommer for høyre ( deres skilt) ?
  • Hvis nei, ser du gatenavn? Hvis ja og ingen av de over er der har du vikeplikt
Du har ikke vikeplinkt for de som kommer ut ifra parkeringsplasser, gaten må ha et gatenavn

 

 

Ser du noe av dette, så behøver du iallefall ikke senke farten og nøle på de kryssene.

Har du kilder på påstanden om at man kun har vikeplikt om gaten har et navn? Jeg trodde det var vikeplikt om veien er allment tilgjengelig, uavhengig av om den har navn eller ikke.

 

Nei, bare erfaringsbasert

Ser man et gatenavn stå der og man ser ikke deres vikepliktskit, så vil jeg tru man har vikeplikt i 99.99% ganger man kommer på en veg som ikke er skitet forkjørsrett. 

 

Regelen er som Zeph siterer at du har vikeplikt for veg som er åpen for alminnelig ferdsel.

Alle gater vil som hovedregel være åpne for alminnelig ferdsel, med nokre få unntak slik som gågater som også er nevnt i forskrifta.

Det er heller ingen privatvegar som har offisielle gatenavn (for å ha eige gatenavn må det være minst tre boligar knytta til vegstubben).

 

Andre tegn som du kan sjå etter er om gatesteinen er runda av i krysset eller om det er skarpe hjørner. Avrunda gatestein er ofte eit teikn på at det er snakk om ein veg eller gate som er meint for ein del trafikk og dermed er åpen for alminnelig ferdsel.

Dersom det er skarpt hjørne i svingen, eller ein liten kant som du må over før du kjem ut på vegen, så tyder dette ofte på at det er snakk om ein utkjørsel frå privatveg eller parkeringsplass.

 

 

Men det er verdt å merke seg at dette er enkle "tips og råd" på kva som indikerer veg/gate som du har vikeplikt for, men det er ikkje dette som er regelen.

Ei gate vil kunne gå f.eks. gjennom ein parkeringsplass slik at det som du trudde var ein utkjørsel frå parkeringsplassen faktisk var ein veg som er åpen for alminnelig ferdsel slik at det er du som har vikeplikt.

Og ein huseigar kan f.eks. ulovleg ha satt opp sitt eige skilt med gatenavn sjølv om det ikkje er ei offisiell gate som er åpen for alminnelig ferdsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ikkje vurdere vikeplikta basert på om du ser eit vikepliktskilt ved vegen til høgre for deg. (...) Ofte er det kun den grå baksida på eit trekanta skilt som er alt du klarer å sjå (...)

 

Du skal kunne vurdere kven som har vikeplikt på eit sjølvstendig grunnlag utan å måtte vite kva trafikkinformasjon dei andre bilistane har fått.

Her må du rett og slett lære deg definisjonane for kva som er vegkryss der du har vikeplikt, og kva som er utkjørslar der dei andre har vikeplikt for deg.

For å ta det siste først; det var vel ikke definisjonen mellom veikryss og utkjørsel han feilet på, men enten manglende eller oversett forkjørsskilt. En vei fra høyre med offentlig vikepliktskilt er definitivt en vei man skulle viket for om man ikke brukte tid på å se etter vikepliktskiltet, og man ikke er på forkjørsvei.

 

Som oftest ser man kun den grå baksiden ja, men vikepliktsskiltet er samtidig det eneste med spissen ned, så det er veldig lett å gjenkjenne fra baksiden. Noe trafikkskolene også lærer bort, i alle fall gjorde de det før...

 

Har man ikke sett skilt for enten forkjørsvei (skilt 206, gul/hvit firkant) eller forkjørskryss (skilt 210, trekantet fareskilt; det som brukes når man har forkjørsrett kun i et bestemt kryss) på veien man kjører på, så må man forutsette at man har vikeplikt etter høyreregelen. Og selv om man kan definisjonene på hvem som har vikeplikt ved innkjørsel på veien kontra hva som er en vei omfattet av høyreregelen til fingerspissene, så er det likevel ikke bestandig like lett å avgjøre i praksis, men som nevnt; det var ikke det han feilet på...

 

Om trådstarter er sikker på at det ikke var (og ikke bare at han ikke så det) verken forkjørsvei- eller -kryss-skilt på veien han kjørte på, og den kryssende veien fra høyre hadde skiltet vikeplikt, så hadde han like fullt stoppet for trafikk fra høyre om han skulle fulgt ditt råd. (og rådet er jeg forsåvidt enig i, men det kan like fullt være til hjelp om man ser at den andre har vikepliktskilt...)

 

Dette (vikepliktskilt på kryssende vei uten forkjørsskilt på den andre) er etter mitt syn mangelfull skilting, men det hjelper nok likevel ikke å klage på det og få bestått førerprøve. Når jeg leser vegvesenets håndbok, så står det faktisk også der (side 105) at "Ved kort avstand mellom kryss er det ikke nødvendig å gjenta skiltet etter alle kryssene.", noe som i praksis betyr at man kan kjøre på forkjørsvei uten å vite det.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det er heller ingen privatvegar som har offisielle gatenavn (for å ha eige gatenavn må det være minst tre boligar knytta til vegstubben).

Det er ikke nødvendig med eget gatenavn for å ha gatenavn, sånn hvis du var i tvil.

 

Mine foreldre bor i en privat veistubb med offisielt veinavn som er det samme som på veien den er en fortsettelse av.

Det er ingen som helst tvil om at den er privat, men det er heller ingen tvil om at det er en vei og at høyreregelen derfor gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...