Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Takk for tips! Det skal jeg ta med meg. Jeg kan ikke dimme der G4 og G9 står, så mulig jeg bare går for vanlige. De jeg kan dimme er GU4, som blir noe litt annet Ser Ikea selger ikke dimmbare G9, tror jeg skal kjøpe dem. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 (endret) Da fikk jeg dratt ut fa....skapet! Komplisert å gjøre om til 230V? Endret 6. desember 2016 av Cowboystrekk Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Det der får du en elektriker til å ordne. Ikke tull med fast installasjon. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 6. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2016 Tenkte ikke å fikse det selv, mer "blir dette dyrt eller veldig dyrt?" Lenke til kommentar
War Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 230v ligger jo der, du må ha nye drivere og spotter, koster det spottene koster + monteringen som er å sette på det nye og hive det inn Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. desember 2016 Del Skrevet 6. desember 2016 Ville nok belaget meg på minst 1000-1500 kroner per spot med tanke på at alle kablene ligger der. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 "Låner" tråden litt, håper det går bra! Vi kjøpte hus i sommer med 12v spotter på trafoer. - Hvordan vet jeg om det er gu3 eller gu4 feks? - Hvor mye spredning av lyset bør de ha? - Kan jeg uten problem bytte alle disse til led? Andre fordeler enn mindre strømkostnader? - Hvor mange W kan pærene være på (feks halogen da). De jeg har nå er på 27w mener jeg. Kan jeg bruke sterkere? Her ser det ut som trafoer kommer til å bli en grei kostnad med tiden. Har allerede måtte skiftet et par. Tips til billige, gode trafoer? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Er det ikke bedre å kjøpe virkelig gode trafoer, koste hva det koste vil? Eller gå over til 230V? Eller rive ut driten? Lenke til kommentar
Niram Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Nja. 230v har jeg hørt gir et styggere lys enn 12v, uten at jeg skal påstå så mye der. Kjøper gjerne kvalitetstrafoer om det betyr at de sjelden/aldri må byttes. Tips tas imot med takk. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Moderatormelding Trådtittel er endret til noe mer beskrivende, i henhold til retningslinjene punkt 2.Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Da ser det ut til at vi ender opp med å konvertere anlegget til 230V. 5 dimmere må byttes, men totalkostnaden blir ca 10 000 mindre enn ved å sette i faste spotter. Over tid så vil nok dette bli enda rimeligere siden GU10-spotter som ryker koster rundt 100 for en grei dimmbar, mens en ny fastspot koster fort 500+innstallasjon. Ble en del tusen, men vi sparer inn konverteringa på ca 3-4 år, hadde vi skulle hatt faste spotter måtte vi hatt dem i 7 år før de hadde spart seg inn, men tvert noen ryker blir innsparinga spist opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå