Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det lukter av romkamerat - Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et privat kollektiv. Saken er at det lukter svette av en av romkameratene mine, spesielt fra rommet hans. Hvis man er i fellesområdet, lukter det nesten fjøs selv når døren hans er lukket. Han fyren er sent i tjueårene og har bodd hjemme hos moren sin, og jeg har en mistanke om at han ikke har lært grunnleggende husarbeid på grunn av dette. Vet ikke hvor mye han dusjer, men jeg ser aldri at han vasker klær, og jeg tror heller ikke han har vasket sengetøyet på det halve året som har gått.

Dette er synd, fordi han virker som en grei fyr ellers, og det ville vært til hans eget beste om dette ble fikset. Men hvordan går man frem med et sånt budskap? Tidligere har jeg forsøkt med indirekte hint, og spurt om han kunne lufte mer, men det var tydeligvis ikke det som var problemet. Personen er også ganske sky, typisk datanerd, og jeg ser ham sjelden lenge nok til å "låse" ham ned i en samtale.

Noen som har noen kloke råd angående dette? Man kan velge å overse det, men det ødelegger jo litt trivselen av å bo et sted. Hvordan går jeg frem uten at det virker for sårende, og for å unngå at personen blir fiendtlig innstilt og ikke gjør noe med det?

Anonymous poster hash: 72b45...202
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det kan være pinlig å ta opp, men jeg tror ikke du skal være så veldig bekymret og forsiktig. Hvis man er noe i nærheten av sine fulle fem, setter man pris på slik info.

"Beklager å måtte si det, men du lukter faktisk ganske vondt til tider" er ikke for frekt. Særlig når det er en du bor sammen med.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hadde veldig liknende problem med en jeg var i Forsvaret med. Siden vi ikke kjente hverandre særlig godt, var det lettest å si i fra til overordnet befal. Men det hjalp ikke.

Det som dog hjalp var å si det som en mann, og han tok det faktisk som en mann. Karen du bor med er garantert voksen nok til å forstå det, men er ikke sikkert han er klar over det selv. (At det er så ille).

Si det rett ut, det er rett og slett enklest.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med kroppslukt er jo gjerne at når du merker det selv, har det gått for langt. Særlig hvis man hører til dem med nedsatt luktesans. Man venner seg gradvis til mer og mer lukt, og plutselig går man der som en menneskelig stinkbombe som gir likhunder los. Jeg tror det er en del sånne som hadde skjerpet seg på flekken om noen ganske enkelt hadde sagt fra til dem. De færreste synes det er greit å stinke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en kompis som var litt på samme viset. Dessverre hjalp det ikke uansett hvor mye han dusja eller om han spraya seg med aldri så mye axe eller parfyme. Vi måtte lufte etter å ha hatt han på besøk / slenge våre egne klær til vask og dusje når vi selv hadde vært hos han. Det lukta skikkelig fjøs av fyren og jeg er egentlig glad for at vi ikke er venner lengre :p

Lenke til kommentar

Ts her.

Nå har jeg sagt ifra, og til og med gitt bort en liste over grunnleggende gjøremål. Det eneste som har skjedd er at klesvasken har blitt satt på en gang, men utover det synes jeg ikke det er så mye fremskritt. Hadde håpet på mer, får se hvordan det blir i tiden fremover, og så får man vurdere hva neste steg skal være.

Anonymous poster hash: 72b45...202
Lenke til kommentar

Hadde en kompis som var litt på samme viset. Dessverre hjalp det ikke uansett hvor mye han dusja eller om han spraya seg med aldri så mye axe eller parfyme. Vi måtte lufte etter å ha hatt han på besøk / slenge våre egne klær til vask og dusje når vi selv hadde vært hos han. Det lukta skikkelig fjøs av fyren og jeg er egentlig glad for at vi ikke er venner lengre :p

Nei, du har vært for direkte og han har satt seg på bakbeina, plukk opp en jakke i fra fyren, og lukt. Den jakken har ikke blitt vasket.

"Jeg trodde ikke jeg gjorde noe galt, så jeg ble irritert og kjempet tilbake"

Endret av Dr. Jones
Lenke til kommentar

Nei, du har vært for direkte og han har satt seg på bakbeina, plukk opp en jakke i fra fyren, og lukt. Den jakken har ikke blitt vasket.

"Jeg trodde ikke jeg gjorde noe galt, så jeg ble irritert og kjempet tilbake"

Tro meg, det var fyren. Det ble heller aldri tatt opp med han. Relasjonen døde ut av seg selv da jeg flytta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...