Gå til innhold

Nissans hjemmebatteri lar deg fortsette å bruke strøm selv om strømmen har gått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det så mange brukte Leaf-batterier?

Gikk ikke Nissan ut tidligere i år og sa at de hadde byttet batteri på kun 3 stk Leaf hittil, på verdensbasis? Er det disse 3 de skal selge nå? :)

 

De tar jo bare de som de faktisk kan resirkulere, resten må jo lages av nye batterier. Tipper dog at nissan har batterier som har blitt skiftet på garanti ift feil som de ikke tar med i statistikken, der kan cellene være tilnærmet 100%. De hadde jo også problemer i de varmere delene av USA en periode så der er det jo noe å ta av osv. 

 

Gleder meg til å bygge hus og gjøre meg mer eller mindre uavhengig av nettleverandør. Koster gjerne noe ekstra men det må være en god følelse og drifte seg selv tilnærmet 100%. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det så mange brukte Leaf-batterier?

Gikk ikke Nissan ut tidligere i år og sa at de hadde byttet batteri på kun 3 stk Leaf hittil, på verdensbasis? Er det disse 3 de skal selge nå? :)

 

Er nok noen som klarer å kræsje med Leaf og e-NV200 også, men høres litt rart ut med kun brukte batterier ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For dere som har elbiler, stemmer det at et slik batteri tilsvarer prisen på 400 hurtigladinger?

 

Kanskje det kan lønne seg å kjøpe og montere slike batterier på jobb, hjemme eller andre plasser for de som har gamle elbiler med kort rekkevidde?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For dere som har elbiler, stemmer det at et slik batteri tilsvarer prisen på 400 hurtigladinger?

 

Kanskje det kan lønne seg å kjøpe og montere slike batterier på jobb, hjemme eller andre plasser for de som har gamle elbiler med kort rekkevidde?

 

Nå kan jo ikke pakkene brukes til hurtiglading enda, men det er ca 400 ladinger på 30 minutt ja :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig lett for regjeringen å få folk til å kjøpe batterier. Det er bare å innføre høyere strømpriser når mange bruker strøm, og lavere på natten f.eks. Da kan det lett lønne seg å kjøpe batteri og lade som kvelden, og bruke av det på peak tider, og altså ikke kjøpe noe strøm da.

 

Sparer det offentlige mye penger, da de ikke trenger å bygge ut nettet for ekstreme peak verdier. Hvertfall om alle kommer hjem og lader elbil samtidig. Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

Lenke til kommentar

Er det så mange brukte Leaf-batterier?

Gikk ikke Nissan ut tidligere i år og sa at de hadde byttet batteri på kun 3 stk Leaf hittil, på verdensbasis? Er det disse 3 de skal selge nå? :)

 

Det er mange biler som vrakes pga. kollisjon. Her er det mye batterier å hente. Jeg har selv bygget batteri til hytta av 1,5 Leaf-batterier fra vrakede biler. Kom på 30.000,- for 35kWh brutto :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[…]Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

 

Urk, dette maset igjen? Strømselskapene selv har vært ute og fortalt at det ikke er noe problem om hver husholdning har hver sin el-bil. Det er ikke bilene som skaper peak!

 

Vanlig panelovn: 8-10A (1800-2300 w)

Lading el-bil: 10A (2300 w)

Varmepumpe: 10A (2300 w)

Varmtvannstank: 10-16A (2300 - 3700 w)

Induksjonstopp + stekeovn kjøkken: 16-25A (3700 - 5700 w)

 

Riktignok er det ikke uvanlig at el-bilen puttes i laderen samtidig som at kokkeleringen tiltar på kjøkkenet.. Men el-bilen bidrar med like mye som halvannen panelovn.

 

For å vri på det; det ville vært et større problem om samtlige husholdninger begynte å støvsuge samtidig, enn om de ladet elbilene sine samtidig …

 

(PS: Det er selvfølgelig mulig å montere ladestasjon i heimen, slik at elbilen får 16-32A. Men folk flest gjør ikke dette. Om det tar 4 timer eller 7 timer å lade opp batteriet, spiller for de fleste mindre rolle, siden tanken uansett er full neste morgen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier ikke at elbil i seg selv er det som skaper en høy peak. Som du sier så lades gjerne elbil samtidig som det lages mat og alt dette andre også er på. Det vil si at vi legger enda mer energi på peaken vi allerede har i dag.

 

Er virkelig strømnettet bygget for at 1 millioner elbiler lades kl 17? Sist jeg husket har vi deler av landet som ikke har nok strøm som går til dem slik det er i dag engang. Og om strømnettet er bygget for så mye ekstra, så har de bygget mye høyere kapasitet enn behov.

 

Så problemet er ikke elbilers strømtrekk. Problemet er om alt blir elektrisk, og folk trekker strøm til all elektronikk de eier på samme tid.

Lenke til kommentar

Sparer det offentlige mye penger, da de ikke trenger å bygge ut nettet for ekstreme peak verdier. Hvertfall om alle kommer hjem og lader elbil samtidig. Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

Enklere løsning: lad bilen om natten når strømmen er billig.

Lenke til kommentar

 

Sparer det offentlige mye penger, da de ikke trenger å bygge ut nettet for ekstreme peak verdier. Hvertfall om alle kommer hjem og lader elbil samtidig. Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

Enklere løsning: lad bilen om natten når strømmen er billig.

Eller lad batteriet om natten når strømmen er billig, og lad bilen når du trenger det fra batteriet!
Lenke til kommentar

Strømnettet er dimensjonert ut fra de tre dagene med mest strømforbruk siste ti år, det vil si en noen ultrakalde dager i januar. Da strømforbruket er så mye større disse dagene (pga overveiende elektrisk oppvarming i Norge, i motsetning til nesten alle andre land) vil en ikke være i nærheten av kapasitetsutnyttelse i årets øvrige 350 dager.

 

Høyere pris på strøm på ettermiddagen, vil være som å ha rushtidsavgift på en motorvei med fire felt, der aldri mer enn to felt brukes.

 

De få dagene i året at nettet virkelig er stresset, bør folk oppfordres til å fyre med ved og bruke varmvannsbereder og elbillader med omtanke (om natten for eksempel).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sparer det offentlige mye penger, da de ikke trenger å bygge ut nettet for ekstreme peak verdier. Hvertfall om alle kommer hjem og lader elbil samtidig. Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

Enklere løsning: lad bilen om natten når strømmen er billig.
Eller lad batteriet om natten når strømmen er billig, og lad bilen når du trenger det fra batteriet!

 

Det er vesentlig billigere å ikke kjøpe batteriet, og heller lade bilen på natten.

Eventuelt kan du lade både bil og batteri på natten om du kjøper et slikt batteri.

Lenke til kommentar

Strømnettet er dimensjonert ut fra de tre dagene med mest strømforbruk siste ti år, det vil si en noen ultrakalde dager i januar. Da strømforbruket er så mye større disse dagene (pga overveiende elektrisk oppvarming i Norge, i motsetning til nesten alle andre land) vil en ikke være i nærheten av kapasitetsutnyttelse i årets øvrige 350 dager.

 

Høyere pris på strøm på ettermiddagen, vil være som å ha rushtidsavgift på en motorvei med fire felt, der aldri mer enn to felt brukes.

 

De få dagene i året at nettet virkelig er stresset, bør folk oppfordres til å fyre med ved og bruke varmvannsbereder og elbillader med omtanke (om natten for eksempel).

Nå må ikke du komme her og ødelegge inntjeningsmulighetene med virkeligheten din :ph34r:

Lenke til kommentar

Er virkelig strømnettet bygget for at 1 millioner elbiler lades kl 17? Sist jeg husket har vi deler av landet som ikke har nok strøm som går til dem slik det er i dag engang. Og om strømnettet er bygget for så mye ekstra, så har de bygget mye høyere kapasitet enn behov.

 

Så problemet er ikke elbilers strømtrekk. Problemet er om alt blir elektrisk, og folk trekker strøm til all elektronikk de eier på samme tid.

 

Vi har mye elektronikk i husene våre, men tingene blir stadig mer strømgjerrige! En ny VVB tar bedre vare på varmen, og forbruker mindre strøm enn en gammel. Frys/kjøleskap har sammen med vaskemaskiner og andre brunevarer fått energimerking (C/B/A/A+/A++/A+++). Lyspærene våre trekker mindre og mindre watt, og mange velger energigjerrige varmluftspumper i steden for god gammeldags panelovn. Dagens TVer og PCer kan på ingen måte måle seg mot 90-tallets energimonstre! Omtrent alle enheter vi kobler til strømnettet bruker mindre strøm, enn en 10 år eldre utgave. 

 

Husene våre blir stadig bedre isolert (krever mindre energi å holde varmen) og større nybygg kobles ofte til fjernvarme, etc. etc. 

 

Ok, jeg har forenklet noe. Og sikkert oversett en god del. Men poenget mitt er at strømnettet ikke er fullt så overbelastet som enkelte vil ha det til.

 

Jeg ville ikke blitt overrasket om det viste seg at strømforbruket stod relativt stille pr husholdning, til tross for at vi omgir oss med duppeditter som krever (litt) strøm. 

 

Antall husholdninger derimot – det øker jo trutt og stadig. Så noen forsterkninger av strøm-nettet er nok på sin plass ;-) Og ja – slike batteriløsninger kan absolutt bidra til jevnere last. Kanskje vi skal tipse energi-selskapene om å investere i litt batteri, og fordele de godt utover i nettet sitt? Et par batteri i hvert nabolag, burde jo gjøre sitt … :p

Lenke til kommentar

 

Sparer det offentlige mye penger, da de ikke trenger å bygge ut nettet for ekstreme peak verdier. Hvertfall om alle kommer hjem og lader elbil samtidig. Plutselig 1 million elbiler som lader samtidig. Blir dyrt å bygge ut den kapasiteten :p

Enklere løsning: lad bilen om natten når strømmen er billig.

 

Er ikke sikkert det alltid er mulig. Kanskje trenger du å lade den når det koster mye. Og som qualbeen sa er ikke elbil det som trekker mest. så jeg tenke egentlig mer på et hjemmebatteri som kunne forsyne strøm til hele huset i den tiden. Da må det selvfølgelig være i tillegg til nettstrøm, fordi batteriet kan ikke levere høy nok effekt.

 

Strømnettet er dimensjonert ut fra de tre dagene med mest strømforbruk siste ti år, det vil si en noen ultrakalde dager i januar. Da strømforbruket er så mye større disse dagene (pga overveiende elektrisk oppvarming i Norge, i motsetning til nesten alle andre land) vil en ikke være i nærheten av kapasitetsutnyttelse i årets øvrige 350 dager.

 

Høyere pris på strøm på ettermiddagen, vil være som å ha rushtidsavgift på en motorvei med fire felt, der aldri mer enn to felt brukes.

 

De få dagene i året at nettet virkelig er stresset, bør folk oppfordres til å fyre med ved og bruke varmvannsbereder og elbillader med omtanke (om natten for eksempel).

Så om du har 1 million ekstra elbiler som lader den ekstra kalde dagen i januar, så blir ikke det lagt til i den oppdaterte lista over de 3 dagene folk brukte mest de siste 10 årene?

 

Og de har jo beviselig hatt problemer i deler av landet i kalde perioder, og har måttet importere fra Sverige, og sette i gang gassturbiner fra Statoil for å få nok strøm. Selvfølgelig kan problemene løses, og de blir løst med stadig mer utbygging. Jeg sier bare at saten kunne alternativt innført ekstraavgifter i slike høyforbrukstider, og midlene derfra kunne bli brukt til subsidiering av husbatterier. Så slipper de å bruke så mye penger på å utvide strømnettet.

 

Ser ikke helt motorvei analogien din heller. Strøm og biler er ikke det samme. Rushtidsavgift er for å minske trafikken hver dag. Minske trafikken i fellesferier er bare håpløst. For strøm er det målet at forbruket på dager der det brukes skal bli mindre. Du kan oppfordre så mye du vil, men det kommer ikke til å hjelpe. Ekstra kostnader derimot vil få folk til å tenke over det. Til info hadde vi en slik ordning før :)

 

Finnes flere steder i landet der kraftverk bruker strøm om kvelden når det er billig til å pumpe vann tilbake i dammen, og selger om dagen. Så selv slik det er i dag så er det "rushtidsavgift" på motorveien der kun 2 av 4 felt brukes. Fordi biler er ikke strøm. Problemet er at ekstrakostnaden er så liten at ingen bryr seg, og vi har ingen store problemer med strømmangel i Norge, så ingen tenker over hvor mye og når de bruker strøm. Det er jo beviselig mindre samfunnsøkonomisk og dyrere for staten.

Lenke til kommentar

 

Vi har mye elektronikk i husene våre, men tingene blir stadig mer strømgjerrige! En ny VVB tar bedre vare på varmen, og forbruker mindre strøm enn en gammel. Frys/kjøleskap har sammen med vaskemaskiner og andre brunevarer fått energimerking (C/B/A/A+/A++/A+++). Lyspærene våre trekker mindre og mindre watt, og mange velger energigjerrige varmluftspumper i steden for god gammeldags panelovn. Dagens TVer og PCer kan på ingen måte måle seg mot 90-tallets energimonstre! Omtrent alle enheter vi kobler til strømnettet bruker mindre strøm, enn en 10 år eldre utgave. 

 

Husene våre blir stadig bedre isolert (krever mindre energi å holde varmen) og større nybygg kobles ofte til fjernvarme, etc. etc. 

 

Ok, jeg har forenklet noe. Og sikkert oversett en god del. Men poenget mitt er at strømnettet ikke er fullt så overbelastet som enkelte vil ha det til.

 

Jeg ville ikke blitt overrasket om det viste seg at strømforbruket stod relativt stille pr husholdning, til tross for at vi omgir oss med duppeditter som krever (litt) strøm. 

 

Antall husholdninger derimot – det øker jo trutt og stadig. Så noen forsterkninger av strøm-nettet er nok på sin plass ;-) Og ja – slike batteriløsninger kan absolutt bidra til jevnere last. Kanskje vi skal tipse energi-selskapene om å investere i litt batteri, og fordele de godt utover i nettet sitt? Et par batteri i hvert nabolag, burde jo gjøre sitt … :p

 

Men slik som TV, PC og til en viss grad lyspærer lagde varme. Og varme er noe vi bruker strøm på nesten hver eneste dag i store deler av landet. Så om du kutter 50W varme fra TV, så må panelovn varme 50W mer. Likevel så har du selvfølgelig et poeng med at alt vi bruker er mer energieffektivt nå, men de hadde jo ikke bygget nye høyspentlinjer over landet om det ikke var nødvendig. Skapt mye politisk trøbbel med de mastene. Så da er jo likevel totalt forbruk opp. Og så lenge staten må bruke masse penger årlig for å klare å levere strøm som vanlig selv på ekstreme dager, så er det penger å spare på å utjevne forbruket.

 

Si peak forbruk faller 10%-20%. Ikke på en vanlig dag, men spesielt kalde dager og slikt. Så si 20% lavere peak på 10% av årets dager hvor det brukes mest strøm. Da har du spart 20% kapasitet i nettet. Som et eksempel da, jeg vet åpenbart ikke om tallene. Så 90% av dagene i årets blir da uten ekstra avgift, og kun en del av dagen de 10% andre er berørt. Så om du holder deg under et visst forbruk de dagene, de timene blir prisen helt lik for deg, men prisen for strømnettet i Norge blir 20% mindre. Penger er ofte veldig motiverende, selv om det selvfølgelig ikke hadde blitt en stor ekstrautgift. Sier ikke at alle skal kutte forbruk på de tider, eller bli veldig dyrt for de som ikke gjør. Heller ikke at alle skal få batterier. Spesielt med tanke på at vi har et utbygget nett i Norge, så det eneste vi må passe på i så fall er at peak ikke stiger, og vedlikeholde kapasiteten vi har i dag. Det har jo blitt gjort mye allerede med varmepumper, isolasjonsvedtak osv.

 

 

EDIT: denne delen er generell for diskusjonen, ikke spesifikt svar.

Nå vil jo dette være et ganske sosialistisk vedtak i så fall (avgifter og subsidiering for fellesskapets beste), så selvfølgelig greit om noen er uenig politisk også. Bare greit om det kommer frem om det er det politiske eller tekniske folk er uenige i. Jeg jobber ikke akkurat i Statkraft, så kan ikke akkurat si at det uten tvil er en god løsning. Bare noe jeg ser for meg ville fungert bra.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...