zulo_InnleggNO Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Hei Har ganske nytt hus og de ble lagt inn trekkerør fra stua som stikker ut av veggen ute. I stua er det lagt inn en slik Elko sak i veggen og det er dit røret går. Nå har jeg skrudd av dekselet så jeg ser inn i den Elko saken men jeg skjønner ikke helt hvordan coax kabelen skal komme gjennom der. Er det noen som har prøvd dette? Må man gjøre noe spesielt med den Elko greia i veggen, fjerne noen små deksler eller plastikkbiter for at kabelen skal komme gjennom eller? Jeg har trøkt kabelen inn i røret så langt det går. Det gikk lett hele veien til den plutselig butter mot så jeg tror den da har nådd frem til den Elko greia i veggen. Det er ikke så veldig langt, kansje 3-5 meter. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Moderatormelding Tråden er flyttet til riktig kategori, i henhold til retningslinjene punkt 2.1.Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden. For å svare på tråden så ville en trekkefjør hjulpet mye. Tviler på at du klarer å dytte kun kabelen mellom. Dytt en trekkefjør inn bakom den hvite "vingen" som holder skrueringen på plass. Det er her rørene sitter i boksen. Fest på kabelen og trekk i vei.Edit: hvis du tror du er nesten fremme kan det hjelpe å sette på litt teip på tuppen av kabelen for å styre tuppen av kabelen. Det er denne som butter i svinger eller ved innføringen til boksen. Avisolere kabelen og bøye selve lederen for å lage an avrundet tupp kan også hjelpe. Eventuelt se om du ser spor av tuppen i en av stussene i boksen og prøve og få vippet den inn. Endret 3. desember 2016 av Larzen_91 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Det er nok ikke noe å fjerne dersom røret er montert korrekt i boksen, men det kan være at enden på coaxen er for tykk eller butt til å passere en skjøt eller overgang. Har du trekkefjær du kan dra gjennom først? Og trekke coaxen gjennom med den. Edit: Noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Trekkfjar-av-nylon-O-3-mm-2000017373/ Endret 3. desember 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
zulo_InnleggNO Skrevet 3. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2016 Det er nok ikke noe å fjerne dersom røret er montert korrekt i boksen, men det kan være at enden på coaxen er for tykk eller butt til å passere en skjøt eller overgang. Har du trekkefjær du kan dra gjennom først? Og trekke coaxen gjennom med den. Edit: Noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Trekkfjar-av-nylon-O-3-mm-2000017373/ Jeg har ikke trekkefjør, hva er det eller hvordan får jeg tak i det? Trer man trekkefjøra gjennom Elko-saken og ut til den kommer ut røret ute eller omvendt? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Spiller ingen rolle. Det er et verktøy som er lett å dytte gjennom tomme rør slik at man har noe å trekke kabelen gjennom med. Begge veier funker like greit. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Og et hot tips til slutt når du skal trekke, skaff deg noe snøremiddel å smør kabelelen med for coax er seig og kan kjøre seg fast om strekket er noen meter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Det er nok ikke noe å fjerne dersom røret er montert korrekt i boksen, men det kan være at enden på coaxen er for tykk eller butt til å passere en skjøt eller overgang. Har du trekkefjær du kan dra gjennom først? Og trekke coaxen gjennom med den. Edit: Noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Trekkfjar-av-nylon-O-3-mm-2000017373/ Jeg har ikke trekkefjør, hva er det eller hvordan får jeg tak i det? Trer man trekkefjøra gjennom Elko-saken og ut til den kommer ut røret ute eller omvendt? Ser du ikke lenken min? Der ser du både hvordan den ser ut, og hvor du kan få tak i en. De selges mange steder. Hvilken vei du trekker spiller ingen rolle, Lenke til kommentar
zulo_InnleggNO Skrevet 3. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2016 Spiller ingen rolle. Det er et verktøy som er lett å dytte gjennom tomme rør slik at man har noe å trekke kabelen gjennom med. Begge veier funker like greit. Ok skjønner. Har sett litt og tenkte å stikke på Jula eller Biltema for de har trekkefjær der. Men skjønner ikke helt hvordan man fester coax kabelen i trekkefjæra når den skal dras tilbake. F.ex denne Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Fjern litt av isolasjonen på coaxen, fest den i hullet i enden, gjerne sikre med litt el-tape for å gi glatt overgang, og trekk i vei. Kjøp gjerne en boks med passende smøremiddel, så coaxen sklir lett gjennom røret. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Ikke bruk spray med mindre du vil ha tennlunter inne i veggen din. Glidemiddel er nok sannsynligvis unødvendig men om du må bruke det så bruk glidemiddel beregnet for kabeltrekking. Den leder ikke strøm og er ikke brennbar. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Hold deg LANGT unna smøremidler i første omgang. Hvis du ikke har trekkefjør så fungerer det greit med en kraftig sytråd også. Trikset er da en støvsuger i ene enden og sytråd med en 'dott' av ett eller annet bundet til enden.. Når du har tråden i røret fester du tråden til coax-enden og får noen til å dra forsiktig mens det dyttes på i andre enden.Som nevnt er det nok enten kanten på en skjøt eller i boksen som hindrer deg den siste biten. Har du da noe å dra med så går dette mye lettere. Endret 3. desember 2016 av Woff Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Hold deg LANGT unna smøremidler i første omgang.Hvorfor det? Etter mange år i elfaget så er min erfaring at kappa på coaxen er seig og friksjonen fort blir stor etterhvert som den entrer røret. Vi bruker polywater på jobben og det som ikke går med det går ikke samtidig somd et gjør natt og dag i forskjell på hvor lett trekkinga går og coax er en kabel jeg anbefaler påd et varmeste å smøre først. Endret 3. desember 2016 av perpyro 1 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Joda, glidermiddel er greit det, hvis du benytter midler som er spesial-laget for formålet. Du har vel sikkert som erfaren montør vært borti rør med kabler hvor gammelt glidermiddel gjør det umulig å få rikket på eksisterende kabler? Det har iallefall jeg... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Zalo var en høydare for mange år siden og den tørket og blei nesten som lim etterhvert så ja kjenner til det om man bruker ting som ikke er egnet til formålet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Spørs hvor langt strekk det er, og om det er tynn hvit eller sort tykk coax. Den hvite tynne kan man trekke langt uten glider. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Aperunken lenge leve. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Spørs hvor langt strekk det er, og om det er tynn hvit eller sort tykk coax. Den hvite tynne kan man trekke langt uten glider.Når du sier tynn hvit, snakker du da om NX mini, RG59 eller RG6 da? I dag anbefaler jeg ingen å trekkes annet en RG6 inne med tanke på HD kanaler. Tidligere blei RG59 mye brukt men som sagt nå er det RG6 og den er seig når det kommer til trekking. Canal digitals sommerhjelpere greide ikke å få den gjennom et strekk jeg hadde lagt mellom 2 stuer i et hus og spikra kabelen rundt halve huset utendørs istedenfor mens jeg ikke hadde problemer med å få trekkefjera gjennom etter å ha dratt ut kabelen deres som de hadde kjørt fast. Kunden vil ha kabelen ute bort så regner med ny kabel skal gå greit å få inn med litt aperunk. Endret 3. desember 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå