Gå til innhold

Bridge Mode, Inteno FG500-R1 (Get/Loqual)

Anbefalte innlegg

Hei :)
Som mange andre sliter jeg med den søppla som Get/Loqual har valgt som standard, og vil ha full kontroll med eget oppsett. Jeg har 50/15 fiber.
Jeg har en TP-Link Archer C7 (med Open-WRT) som jeg vil bruke som Wifi og router.

Slik jeg ser det da har jeg to valg:
1 - Sette Inteno boksen i bridge mode slik at den bare leverer internet til Routern min. Kundeservice på get sier "Dette er ikke mulig", men jeg tror ikke noe på dem.
2 - Bytte ut Inteno boksen med mitt eget modem

Er det noen som har erfaringer med dette? Evt har noen tips å komme med? Har Admintilgang til Intenoboksen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har du kommet noen vei med dette? Jeg holder på å hjelpe en kompis med tilsvarende, og hadde en chat med get.no kundeservice. Hadde forsåvidt to spørsmål:

1. IPv6 støtte. De påstår det er støtte om modem støtter det, men det må aktiveres fra get.no. De deler ut /60 nett. Vet ikke om Inteno FG500-R1 støtter det, men ser det er flere referanser til IPv6 på websidene til ruteren. Har du testet det?

2. Bridge mode. Sitat fra chat: "Men det er mulig å bridge enhetene våre og det er noe du stort sett kan gjøre selv. Det avhenger litt av om du er tilkoblet via fiber eller coax." Hun på kundeservice tok ikke noen forbehold om at det var noen modem som ikke støttet det.

Dersom jeg får fikset begge punktene over, har jeg ikke noe behov for å bytte modem. Men om det ikke lar seg gjøre er bytte neste steg.

Hvordan fikk du admin-tilgang? Er det standard passord?

Frank

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har ikke kommet noe vei, da jeg får trøbbel med "sjefen" i huset om netflix og HBO blir borte i dagevis:) jeg har vært inne og snoka litt, men prosjektet er "på vent" til noen finner en løsning (du?) eller jeg får noen dager uten at fruen er hjemme:)

Tror det skal være mulig å lage nytt interface som er bridge mode. Men det er bare spekulasjoner ut fra menyen samt en brosjyre jeg fant på nett. Get var veldig lite behjelpelig:/

Passordene fikk jeg fra forrige eier:
admin

admin

Jeg har brukt den øverste.

Endret av Hårek
Fjernet passord
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bro på FG101, FG500 og EG300 er dessverre ikke mulig.  :hm:

Joda. Har hatt FG101 i bro-modus i flere år nå. Men det må settes opp hos Get (ring de).

Noen som har prøvd å kjøre fiberen rett i en fiberkonverter forresten? Det skal gå fint med Altibox i følge diverse tråder her, men jeg har ikke funnet noen som har gjort dette med Get (Loqal) enda. Har bestillt en SFP og en patchesnor til switchen, så får jeg teste litt når utstyret kommer. 

Lenke til kommentar

Bro på FG101, FG500 og EG300 er dessverre ikke mulig.  :hm:

Joda. Har hatt FG101 i bro-modus i flere år nå. Men det må settes opp hos Get (ring de).

Noen som har prøvd å kjøre fiberen rett i en fiberkonverter forresten? Det skal gå fint med Altibox i følge diverse tråder her, men jeg har ikke funnet noen som har gjort dette med Get (Loqal) enda. Har bestillt en SFP og en patchesnor til switchen, så får jeg teste litt når utstyret kommer. 

Ordla meg litt feil for ja, det var mulig og er fortsatt teknisk mulig men Get som eier og leverandør av utstyret setter det ikke lenger i bro. Dersom du hadde bro aktivt ved avvikling fikk du beholde det. 

Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

Det stemmer dårlig med det jeg fikk høre av Get support. Jeg tok kontakt med dem 13. desember og fikk dette svaret på spørsmål om bridge-mode var mulig:

Men det er mulig å bridge enhetene våre og det er noe du stort sett kan gjøre selv. Det avhenger litt av om du er tilkoblet via fiber eller coax.

Jeg har ikke Get selv, men hjelper en kompis å sette opp nettet hjemme hos han. Har derfor ikke fått satt ruteren i bridge mode ennå.

Lenke til kommentar

Vi tilbyr dessverre ikke Bridge mode Get Midt-Norge kunder.

Det er flere årsaker til dette, men i all hovedsak går er det grunnet mangel på ipv4-adresser globalt (bridge skjer kun på en av de fire tilgjengelige LAN-portene, og en bridge medfører derfor bruk av to ipv4-adresser). Teknisk avdeling har derfor vedtatt at det er stopp av dette frem til vi får lansert ipv6 til sluttkunder.

Vi er i en testfase hva angår ipv6, men det er for tidlig å si når dette er klart for lansering til sluttkunder.

For HFC kunder som ikke ønsker utstyr fra Get Midt-Norge med routerfunksjon, kan de bytte til enkeltstående kabelmodem. FTTH kunder kan ikke få bridge mode inntil videre

/cry

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk. Er ikke veldig overraskende at en får svar av litt varierende kvalitet fra support-avdelingen. Dette virket mer troverdig en det hun på support serverte.

...

For HFC kunder som ikke ønsker utstyr fra Get Midt-Norge med routerfunksjon, kan de bytte til enkeltstående kabelmodem. FTTH kunder kan ikke få bridge mode inntil videre

/cry

Jeg er ikke veldig kjent med hva Get tilbyr, men er det mulig å få byttet til et slikt modem? Eller må det kjøpes?

Jeg spurte også om IPv6, og fikk beskjed om at de kunne levere det og at de ga ut /60 prefix. Ut fra det du skriver er det ikke helt klart til kunder ennå. Noen som har testet det?

Har selv Telenor ADSL (bor langt ut på landet....) og IPv6 fungerer utmerket med /48 prefix.

Frank

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei,

Det jeg slit mest med FG500-R1 er ikke nødvendigvis at den ikke kan settes i bridge, men at serveren min bak registrerer min egen offentlig IP som kilde IP på absolutt alle pakkene som kommer gjennom.

Er det noen andre som har opplevd det?

Jeg koblet til en enkel webserver rett inn i FG500 boksen. Har prøvd både DMZ og port forwarding, men i begge tilfellene loggfører webserveren at pakkene kommer fra meg selv. Altså, min egen offentlig IP som jeg kan se på https://whatismyipaddress.com.

Jeg har nylig flyttet inn i nytt hus og hadde Canal Digital fra før og aldri fikk et slik problem.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Hei,

Det jeg slit mest med FG500-R1 er ikke nødvendigvis at den ikke kan settes i bridge, men at serveren min bak registrerer min egen offentlig IP som kilde IP på absolutt alle pakkene som kommer gjennom.

Jeg koblet til en enkel webserver rett inn i FG500 boksen. Har prøvd både DMZ og port forwarding, men i begge tilfellene loggfører webserveren at pakkene kommer fra meg selv. Altså, min egen offentlig IP som jeg kan se på https://whatismyipaddress.com.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Det eneste "fancy" jeg har prøvd er at jeg kjører en Raspberry Pi med PiHole som DNS server.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Det eneste "fancy" jeg har prøvd er at jeg kjører en Raspberry Pi med PiHole som DNS server.

For å gjør det litt enklere å forstå (håper jeg).

• Du har følgende IP: 192.168.1.10
  • Jeg har følgende IP: 10.2.2.15

Jeg publiserer en Minecraft server på min egen IP 10.2.2.15. 

Du åpner Minecraft og sier at du vil koble til min server, så du taster inn 10.2.2.15 og kobler opp.

Når du kobler opp bør min Minecraft server notere seg at det var nettopp deg som koblet opp. Så loggen bør notere at:

192.168.1.10 har koblet opp.

Men her hos meg er alle pakker som sendes fra det store verden og inn til mitt lokal nett stemplet med 10.2.2.15 (Min egen IP). Så når det gjelder Minecraft serveren vil den notere følgende IP

10.2.2.15.

Så uansett om du kommer fra Norge, Sverige, USA, Australia, England osv, så vil det alltid loggføres 10.2.2.15. Så loggen min ser slik ut:

10.2.2.15 har koblet opp

10.2.2.15 har koblet opp

10.2.2.15 har koblet opp

10.2.2.15 har koblet opp

10.2.2.15 har koblet opp

Det har jeg aldri vært bort i før (hverken med Canal Digital eller Nextgentel) og det er også helt feil og avviker fra god nettverks design. Jeg har sett i FG500 loggene og han vet de virkelige IP-ene, har bare gjør noe rart som gjør at de forsvinnner.

First world problems  i guess...

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Aha. Det er ganske håpløst opplegg ja. Er bare å vente til det blir mulig å sette den i bridge mode og håpe det fikser det problemet også. Har du snakket med Get /Loqual ang dette?

Jeg har sendt inn sak, men aldri fått svar selv om jeg har purret et par ganger. Jeg er på mange måte fornøyd med GET, så det er ikke akkurat et stort problem, men det hadde vært fint å vite hvem som misbruker tjenesten hvis jeg må stenge noen ut.

Når det er sagt, så tok jeg en factory reset på FG500 i går kveld, bare for å prøve det. Nå ser det ut som jeg får det virkelige IP-en i Wireshark, noe jeg ikke fikk tidligere, så det er litt artig :). Jeg har gjort en factory reset tidligere uten hell, så jeg vet ikke helt hvorfor alt plutselig ordnet seg.

Huset mitt er helt nytt i et nytt boligområdet og slik jeg forstår det fra en kollega som kjenner en nettverksingeniør i GET, så er området mitt også helt nytt infrastrukturmessig. Så mulig de holder på å gjør mye rart her. Kan være derfor.

Oppdatering: Ser ut som det er Portforwarding/DMZ som skaper "problemet". Pakker som er sendt videre pga en port forward regel blir stemplet med IP-en fra WAN interface-et til FG500. Har klart å gjenskap det nå. Sp det er sikkert bare slik ruteren er satt sammen (søppel). Men, nå gidder ikke jeg bruke mer tid på det :)

/Offtopic

Mens vi snakker om GET, en liten tips til alle. Hvis du aktivere GET Sky kan du bruke denne kontoen direkte mot Jotta Cloud (Som er GET sin leverandør for ubegrenset lagring i skyen). Slipper å bruke GET sin brukerportal og rebranded Jottacloud programvare.

Endret av BNixx
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som har noe nytt om å bridge inteno ruteren? Har hatt fiber fra canal digital de siste 4 årene uten et eneste problem. Flyttet til get fiber og jeg har vært i kontakt med support 3-5 ganger daglig de siste 3 dagene nå. Ustabilt nett, hastigheter som er all over. Skal ha 250/250 får alt fra 50/10 til 300/400.

Support sier at de ikke kan bridge, men når jeg nevner de egentlige grunnene så innrømmer de at det er pga ip4 ip6 greiene. 

Hadde vært supert hvis de hadde sagt det med en gang istedenfor å drive med å påstå at boksene lar seg ikke bridge.

Som sagt. Canal digital fiber var dønn stabil da de kun leverer et modem og ber deg koble til en ruter som du må kjøpe selv. Aldri hatt noe problem med CD på 4 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...