Gå til innhold

Filtrering i Pivot Table

1Dr.E

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper jeg klarer å forklare problemet jeg står ovenfor på en god måte her, og at noen kan komme med tips :)

Jeg har et tabell med påmeldte deltakere til en fest.

Jeg har bl.a. kolonner for:

Navn
Ledsagers navn
Allergi
Ledsagers allergi
Bordnummer

Jeg ønsker å lage en Pivot Table som for hvert bord lister opp alle navn ELLER ledsageres navn med eventuelle allergier.

Jeg får til å filtrere slik at enten navn m/ allergi eller ledsagers navn m/ ledsagers allergi vises, men ikke begge to.

Hadde håpet på å få ut en liste per bord som har allergi, både påmeldte(navn) og ledsagere.

Altså 4 stk på hvert bord.

Jeg får bare til å vise Ledsager som en field UNDER Navn.

Hmmm, vrient å forklare skikkelig kjenner jeg ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[Disclaimer: Jeg har vært forskånet fra allergi i nærmeste familie, så jeg har lite peiling på hvordan man noterer ned slikt.]

Allergi er allergi, uansett om det er "primærgjest" eller ledsager som er allergisk. To separate kolonner med samme type data er, som du åpenbart har registrert, feil vei å gå når man skal gjøre analyserer og sammenstillinger. Det samme gjelder selvfølgelig Navn og Ledsager; begge deler er mennesker og de bør stå i samme kolonne. Merk for øvrig at antall rader kommer til å dobles.

I stedet for å ha kolonner for Navn og Ledsager, så lag altså en kolonne som heter Navn og en som heter Deltakertype. Alle som skal delta får navnet sitt i kolonnen Navn, og så setter du enten Gjest eller Ledsager i kolonnen Deltakertype. Da vet du hvem som har hvilken rolle, og du slipper unna med én kolonne for Allergi. Det blir også mulig å plassere Gjest og tilhørende Ledsager på forskjellige bord, dersom dette skulle være aktuelt.

Dersom du må ha med knytingen mellom Gjest og Ledsager (slik at du ser hvem som kommer sammen), så må du først ha en id-kolonne hvor alle (både Gjester og Ledsagere) får et id-nummer, og så må du ha en kolonne hvor du skriver inn id-nummeret på "primærgjesten".

Nederst finner du skjermbilder som illustrerer et tenkt oppsett.

PS: Dersom du ønsker å få listet opp alle allergier separat, og hvor en deltaker kan ha flere allergier, så har du møtt et punkt hvor Excel begynner å miste litt fotfeste og relasjonsdatabasen kommer til sin rett. Du kan sant nok løse dette også i Excel, men da fortrinnsvis med Powerpivot. Uansett så vil du med et slikt oppsett ha behov for en egen tabell hvor du fører opp id-nummeret på deltakeren og tilhørende allergi, og hvis en person har flere allergier så gir dette flere rader i allergi-tabellen.

post-79843-0-96002200-1480794603_thumb.png

post-79843-0-40722600-1480794604_thumb.png

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Takk for forslag, skal leke litt med det og se. :)

Men det blir en hel del ekstra arbeid.

Å legge til en ekstra rad i rådataene for hver ledsager virker veldig tungvint, sammenlignet med å fylle inn et navn i ledsager-kolonnen.

Jeg jobber utifra et stort ark jeg har fått fra personalavdelingen.

Alle ansatte står listet med kontaktinfo der, og jeg har lagt til kolonner for (eventuell) påmeldt ledsager, allergi, bordnummer etc.

Når serveringspersonalet skal sette ut 3 retter til 300 mennesker fordelt på et titalls bord må de vite hvilke bord som har allergikere, og det vil være veldig greit å vite navnet deres i tillegg.

Jeg skal se om jeg kan få laga et forkortet ark med fiktive navn, men det må jeg nesten ta når jeg er hjemme på min egen maskin.

I tillegg til å få ut bordoversikt med allergikere som måtte befinne seg på det bordet, kommer jeg til å lage en pivot-tabell for hjemtransport (hvem som skal i hvilken buss/taxi). Samtlige ledsagere skal i samme buss/taxi som den de kommer sammen med, så der lister jeg bare ut deltakernavnet og tar med antallet (1 eller 2).

Lenke til kommentar

Julebord med ansatte og ledsager, altså?

Å legge til en ekstra rad i rådataene for hver ledsager virker veldig tungvint, sammenlignet med å fylle inn et navn i ledsager-kolonnen.

Tja, hvis du allerede har ledsager på plass i sin egen kolonne, så er del vel bare snakk om litt klipp og lim, og det spiller jo således ingen rolle om det er 10 eller 1000 ledsagere - håndgrepene i Excel er de samme. Prosessen du skal gjennom kalles for øvrig "unpivot", og er en klassiker når man har data som er manuelt registrert i en datastruktur som er lite egnet for videre arbeid og analyse.

Hvis du synes det er vrient å ordne selv, så har Excel 2016 bygd inn egen funksjonalitet for "unpivot" (https://blogs.office.com/2015/12/15/learn-how-to-unpivot-static-tables-in-excel-2016/), og du kan også finne andre tredjepartsverktøy som gjør jobben for deg.

For min del så synes jeg ikke det er så veldig tungvindt med flere rader i et datasett, men husk i hvert fall at nåværende datastruktur medfører at analysen blir ekstremt tungvindt.

Lenke til kommentar

Det hele fungerer slik at jeg/komiteen får et Excel ark med navn, adresse, avdeling etc på alle ansatte i bedriften fra personalavdelingen.

Vi sender ut invitasjon til årsfest til hele gjengen, og ber dem svare om de kommer, navn på eventuell ledsager, eventuell allergi både på dem selv og ledsager, og ønsket hjemtransport (typisk nærmeste busstopp).

Jeg lager kolonner i arket for alle disse svaralternativene, fyller inn etterhvert som svarene kommer inn fra hver og en ansatt og lar det stå blankt der det ikke er oppgitt noe.

Etterhvert som de aller fleste svar har kommet inn begynner jeg å sette opp busslister, med en ny kolonne der jeg plasserer de som har sagt de ønsker hjemtransport i en av bussene/taxiene (de som skal til samme område putter jeg på samme buss).

Samtidig forsøker vi å få til en fornuftig bordfordeling, med en kolonne for bordnummer.

Det bør være en viss orden på hvem som sitter sammen utifra hvilken avdeling de tilhører og andre faktorer.

At ledsager blir plassert på samme bord som den ansatte de kommer sammen med setter vi som en selvfølge.

Jeg har en pivottabell for bord i en egen fane, en pivottabell for busser i en egen fane og en pivottabell for bord med allergikere i en egen fane.

Jeg kan gjøre det litt dirty og ha to pivottabeller for allergikere: En for ansatte og en for ledsagere.

Men da må de som serverer ha to lister å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Tror jeg fant en slags løsning jeg kan leve med, dog ikke pent eller optimalt.

For hver ledsager som har allergi, legger jeg inn en '- hos den vedkommende kommer sammen med (dersom han/hun ikke har allergi selv).

Gjør det samme visa versa.

Da får jeg ut en oversikt over alle par der enten den ene eller begge har allergi, spesifisert for den enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...