Gå til innhold

Hvor går grensen for hvor mye sonyen orker.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke slik at 73 nødvendigvis er max. Det avhenger jo av inngangssignalet. Hvis signalet inn går til 0 Db, tviler jeg veldig på at kan vri volumet opp til 60.. Hvor høyt du kan skru, avhenger av hvor høyt forsterkeren spiller før den vrenger. Skalaen har lite med med saken å gjøre. Hvis jeg mikser musikk selv og metter lydbildet, kan jeg maks skru forsterkerne min opp på 2,5, på en skala fra 0 til 10.

Lenke til kommentar

Receiver betyr bare at enheten har innebygget radio. Det er faktisk stor forskjell på inngangsignalet på ringenes herre, norsk og amerikansk versjon. Det er mye høyere output på den amerikanske versjonen. Samme svar som før, Skalaen har lite med saken og gjøre. Bruk ørene. Skurrer det, så er det for høyt.

Lenke til kommentar
Receiver betyr bare at enheten har innebygget radio. Det er faktisk stor forskjell på inngangsignalet på ringenes herre, norsk og amerikansk versjon. Det er mye høyere output på den amerikanske versjonen. Samme svar som før, Skalaen har lite med saken og gjøre. Bruk ørene. Skurrer det, så er det for høyt.

Trodde "receiver" betydde at kontroll (for) forsterker og effektforsterker var bygget i samme kassa? Er ikke alle hjemmekino receivere som kommer med radio integrert, så hva skal man så kalle de som ikke har det? :p

Lenke til kommentar
Jeg synes generelt det en god del høyere inngangsignal på cd plater, i forhold til dvd. Bruker dvd spilleren som cd spiller.

Dette er fordi det er en grunnleggende dynamikk- og reservert headroomforskjell mellom hvordan cder og film-lydspor i DD/DTS er mastret. Uten disse grunnleggende forskjellene får man ikke de deilige überhøye og brutale peakene i lydsporene.

Dessuten er mange cder håpløst mastret, spør du meg. Men det er nå en annen sak.

Hidden: Effekt- og forforsterker i samme boks kalles integrert forsterker, svjv. Reciever er integrert forsterker med radio.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
Hidden: Effekt- og forforsterker i samme boks kalles integrert forsterker, svjv. Reciever er integrert forsterker med radio.

Yes. Så riktig som det kan sies.

vis det er det så kan du jo prøve å slå opp litt mere på pc`en. for eks stille opp på equlinseren(husker ikke ossen det skrives)

Tøys og fjas. En equaliser skal ikke brukes for å justere volumet.

Generelt bør man ha en nokså jevn forsterking av signalet. Dersom man ønsker å forsterke et signal f.eks. 80db, er det dumt å forsterke 60db et sted, senke 10db i neste omgang, så legge på 20db i en EQ, for deretter å dempe 10db i siste ledd. Jeg pleier å anbefale at man har alle relative volumer (altså, volumfadere i programmene som winamp og media player + volumfadere for wave osv på pc-mikseren på 100%), og at masterutgangen ligger på 70%-80%. Med de fleste lydkort vil det gi et ok utsignal med tanke for s/n-forholdet. EQer, forforsterkere og hva annet man måtte ha kan man så la stå på 0db, mens man bruker EN volumkontroll (gjerne på amper/recieveren) for å justere lyden man faktisk hører.

Og som noen har påpekt tidligere så gjelder en regel over alle regler: "If it sounds good, it's good"

bfisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...