Gå til innhold

karakterer på ingeniørutdanning.


dokado

Anbefalte innlegg

Jeg er på siste året i en ingeniør utdanning og har til nå følgende karakterer

 

A - 1 stk

B - 4 stk
C - 6 stk
D 1 stk

 

Har nylig hatt to eksamener der jeg tror jeg får A og en C/B. 

 

Syns ikke C er en bra karakter, men på en annen måte litt bra fordi det er så stor karakter (60-80%). Og jeg mener jeg har vært nære 80% på de fleste, men det hjelper ikke, forsatt en C...

 

Siden mesteparten av karakterene mine er C føler jeg det blir godt lagt merke til av en evt arbeidsgiver. Hvordan blir denne karakteren sett på?

Hvordan er det å få jobb med slike karakterer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på siste året i en ingeniør utdanning og har til nå følgende karakterer

 

A - 1 stk

B - 4 stk

C - 6 stk

D 1 stk

 

Har nylig hatt to eksamener der jeg tror jeg får A og en C/B. 

 

Syns ikke C er en bra karakter, men på en annen måte litt bra fordi det er så stor karakter (60-80%). Og jeg mener jeg har vært nære 80% på de fleste, men det hjelper ikke, forsatt en C...

 

Siden mesteparten av karakterene mine er C føler jeg det blir godt lagt merke til av en evt arbeidsgiver. Hvordan blir denne karakteren sett på?

Hvordan er det å få jobb med slike karakterer?

 

C er ganske normalt, med slike karakterer bør en ha en relevant bakgrunn for å bli interessant for arbeidsgivere eller verv. Ligger også rundt C(2 året) men jobber fulltid i relevant stilling ved siden av studiet. Føler og tror at dette vill veie opp for å ikke ha "super" karakterer. 

 

Det er jo kjent at mange ingeniører går ledig i dag, da må en skille seg ut. Spesielt som nyutdannet. Men i bedre tider får "alle" jobb, så det kommer litt an på markedet når du søker også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Du sier ikke hva slags ingeniør du studerer. Jeg hørte om byggingeniører som fikk jobb selv uten fullstendig vitnemål for noen år tilbake. Den gang var det daglige oppslag om ingeniørmangel. Situasjonen er nok en helt annen i dag.

 

Vet ikke så mye om dette selv skal jeg være ærlig, annet enn at jeg tror forventningene til karakterer er lavere enn om du studerer for eksempel økonomi. Jeg tør påstå at man ikke skal være noe geni for å få en del A-er på økonomistudier (hadde selv A i snitt etter første årsenhet), men har du A i snitt som ingeniørstudent skal du være rimelig skarp og hardtarbeidende i tillegg.

 

Jeg jobber vesentlig mer som ingeniørstudent og har dårligere karakterer (men ligger fortsatt på et snitt like over B).

Lenke til kommentar

 Jeg tør påstå at man ikke skal være noe geni for å få en del A-er på økonomistudier (hadde selv A i snitt etter første årsenhet), men har du A i snitt som ingeniørstudent skal du være rimelig skarp og hardtarbeidende i tillegg.

 

Jeg jobber vesentlig mer som ingeniørstudent og har dårligere karakterer (men ligger fortsatt på et snitt like over B).

 

Nå vet ikke jeg noe om økonomistudier, men jeg er enig at A på ingeniørstudier ligger veldig høyt. 

 

Noen som vet hvordan arbeidsmengden på master er i forhold til bachelor på ingeniørstudier? 

 

Studerer forresten petroleumsingeniør

Endret av dokado
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

 

Antar det avhenger av hvor du tar masteren.

 

Jeg har hørt at de fleste høyskolestudenter som går videre til NTNU får et lite sjokk.

 

Det er avhengig av fagretning. Går du data, så er svaret nei. Går du bygg? Så er svaret ja.

 

 

Utdyp?

Lenke til kommentar

Utdyp?

 

Det er som kjent at matematikk fagene er mye mer vanskeligere på det tidligere NTNU i forhold til høgskolene. På datastudiene har som regel ikke behov for matematikk utover det høgskolenestudentene kan, og derfor de ikke sjokk når de begynner på det tidligere NTNU. I motsetning til bygg hvor flere av fagene krever tunge matematikk beregninger, noe høgskolenestudentene ikke har og derfor får de ett lite sjokk når de begynner på det tidligere NTNU.

 

Edit: Pyramide sitat.

Endret av Den Perfekte Jobben
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi har jo 30 studiepoeng i matematikk, så helt blanke er vi nok ikke. Men NTNU ligger sikkert et hakk over. 

 

Det er ikke antall studiepoeng som er fokus her, men vanskelighetsgraden.

 

 

De som går data har jo samme matematikken om en går samme skole.. 

 

Og går en Y-veien så får en faktisk 50 poeng i matematikk om en tar 3/C i tillegg. Ikke det at de første 20 er spesielt avansert matematikk. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Naturligvis. Men når du sier at høyskolestudentene ikke har tunge beregninger, så tror jeg du bommer litt.

 

En rask sammenligning av emneplanene viser at vi har mer eller mindre akkurat de samme temaene. Kikker også på eksamensoppgaver og synes det ser ut som mye de samme oppgavene. Jeg er ikke overrasket om nivået på NTNU er høyere, MEN, vi har "tunge" beregninger også på høyskolen.

Lenke til kommentar

 

 Jeg tør påstå at man ikke skal være noe geni for å få en del A-er på økonomistudier (hadde selv A i snitt etter første årsenhet), men har du A i snitt som ingeniørstudent skal du være rimelig skarp og hardtarbeidende i tillegg.

 

Jeg jobber vesentlig mer som ingeniørstudent og har dårligere karakterer (men ligger fortsatt på et snitt like over B).

 

Nå vet ikke jeg noe om økonomistudier, men jeg er enig at A på ingeniørstudier ligger veldig høyt. 

 

Noen som vet hvordan arbeidsmengden på master er i forhold til bachelor på ingeniørstudier? 

 

Studerer forresten petroleumsingeniør

 

 

 

Mitt inntrykk fra HiST er at det ikke var spesielt vanskelig å få gode karakterer. 

Jeg gikk ut med ren A i vektet snitt, og jeg kan verken derivere eller integrere - dessuten var jeg bortreist 180-200 dager i året ettersom jeg hadde fulltidsjobb samtidig.

 

Da jeg begynte på NTNU fikk jeg en kalddusj jeg aldri glemmer. Det første halvåret var steinhardt, og mine fire første karakterer ble DDEE. Heldigvis bedret dette seg straks man ble "akklimatisert" og vant til arbeidsmetodene. Jeg gikk ut med rett under B i snitt, men jobbet mye mye hardere på masteren enn på bacheloren.

 

 

 

PS; kan fremdeles verken derivere eller integrere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Naturligvis. Men når du sier at høyskolestudentene ikke har tunge beregninger, så tror jeg du bommer litt.

 

En rask sammenligning av emneplanene viser at vi har mer eller mindre akkurat de samme temaene. Kikker også på eksamensoppgaver og synes det ser ut som mye de samme oppgavene. Jeg er ikke overrasket om nivået på NTNU er høyere, MEN, vi har "tunge" beregninger også på høyskolen.

 

På høgskolen er det ikke vanskelig å få god karakter på matte uten å være flink, og derfor vil jeg ikke si at det er tung matte. Jeg fikk A i snitt i matematikk på høgskolen, selvom jeg ikke var flink.

 

Twinflower er et annet eksempel. Vi har ikke tung matematikk på høgskolen, den er for enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Naturligvis. Men når du sier at høyskolestudentene ikke har tunge beregninger, så tror jeg du bommer litt.

 

En rask sammenligning av emneplanene viser at vi har mer eller mindre akkurat de samme temaene. Kikker også på eksamensoppgaver og synes det ser ut som mye de samme oppgavene. Jeg er ikke overrasket om nivået på NTNU er høyere, MEN, vi har "tunge" beregninger også på høyskolen.

 

På høgskolen er det ikke vanskelig å få god karakter på matte uten å være flink, og derfor vil jeg ikke si at det er tung matte. Jeg fikk A i snitt i matematikk på høgskolen, selvom jeg ikke var flink.

 

Twinflower er et annet eksempel. Vi har ikke tung matematikk på høgskolen, den er for enkel.

 

 

 

Den eneste tunge matematikken man har på høyskolen er den man må ta for å få lov til å gå videre på master.

Hos oss løste de det slik at det var en NTNU-foreleser som holdt faget - bare for å gjøre det ekstra vanskelig.

 

HiN har løst det med multiple choice-eksamen på nett med uendelig forsøk, sikkert for å sikre seg flest mulig masterstudenter

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Høres overdrevent ut. Altså, jeg betviler ikke at nivået på NTNU er høyere og at de krever mer.

 

Men å si at man kan ha A i snitt uten å være flink i matte er tull. Det stemmer i hvert fall ikke på HiOA. Skjønner heller ikke hvordan det er mulig å ha A i snitt og ikke kunne integrere/derivere. Den må forklares...

 

På vårt første mattekurs var snittkarakteren D og jeg landet en C etter knallhard jobbing det semesteret. Kun 1 av 150+ fikk A og han hadde visst en realfaglig bachelor fra før. Et fåtall fikk B.

 

Det andre mattefaget var mindre krevende av den enkle grunn at eksamen var lik fra år til år. Trolig på grunn av en lat lærer som heller vil forske. Så her var det faktisk mulig å få god karakter uten å være et mattegeni. Men pensum i seg selv var ikke enkelt vil jeg si. Trodde selv at jeg skulle ende med en C etter å ha jobbet meg ihjel, men så oppdaget jeg at eksamen var enkel.

Lenke til kommentar

Høres overdrevent ut. Altså, jeg betviler ikke at nivået på NTNU er høyere og at de krever mer.

 

Men å si at man kan ha A i snitt uten å være flink i matte er tull. Det stemmer i hvert fall ikke på HiOA. Skjønner heller ikke hvordan det er mulig å ha A i snitt og ikke kunne integrere/derivere. Den må forklares...

 

På vårt første mattekurs var snittkarakteren D og jeg landet en C etter knallhard jobbing det semesteret. Kun 1 av 150+ fikk A og han hadde visst en realfaglig bachelor fra før. Et fåtall fikk B.

 

Det andre mattefaget var mindre krevende av den enkle grunn at eksamen var lik fra år til år. Trolig på grunn av en lat lærer som heller vil forske. Så her var det faktisk mulig å få god karakter uten å være et mattegeni. Men pensum i seg selv var ikke enkelt vil jeg si. Trodde selv at jeg skulle ende med en C etter å ha jobbet meg ihjel, men så oppdaget jeg at eksamen var enkel.

 

 

Det er overhodet ikke overdrevent. 

Jeg gjorde det bra på eksamen fordi jeg pugget eksamensett om igjen og om igjen.

 

Det er håndregningen jeg ikke klarer. Som ingeniør i arbeidslivet foretar man aldri beregninger av den typen for hånd, man bruker matlab eller comsol og liknende for å finne frem til verdiene man trenger - og akkurat det er jeg mer enn kapabel til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...