Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problem med vannbåren varme

Anbefalte innlegg

Har begynt å få mistanke om at den vannbårne varmen er lagt feil i min leilighet.  Kan virke som at naboens vannbårne varme er lagt inn i mitt soverom slik at når naboen har på varme i sin leilighet blir mitt soverom varmt selv om jeg ikke har på varme.  Jeg har lav temperatur, ca 20 grader,  i hele min leilighet så jeg får nesten varmesjokk når jeg skal legge meg om kvelden og det er 23 - 24 grader på soverommet. Noen som vet hvordan dette kan ordnes ?  Kan det ordnes via fordelerskap ?  Eller må rørene legges om, noe som vil være en altfor stor oppgave til å vurderes. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problemet selv i en tidligere leilighet eg hadde.

Da gikk rørerene til ovn i stuen i gjennom soverommet.

Ergo, skrudde eg opp tempen i stuen blei det også varmere på soverommet.

Rørerene er lagt og de må trekkes om da de ligger i sløyfer

Ja, var det jeg fryktet.  Da må jeg finne meg i at temperaturen på soverommet mitt bestemmes av naboen i naboleiligheten...kjipt..

Lenke til kommentar

Du kan jo la naboen fyre for kråka (åpent soveromsvindu) og spørre om han ikke er lei av å spandere så mye kostbar varme på deg? I så fall kan det hende han velger å fikse problemet. Om så bare ved å koble ut den kursen du har på soverommet fra fordeleren. (Av fagfolk selvsagt)

Lenke til kommentar

Du kan jo la naboen fyre for kråka (åpent soveromsvindu) og spørre om han ikke er lei av å spandere så mye kostbar varme på deg? I så fall kan det hende han velger å fikse problemet. Om så bare ved å koble ut den kursen du har på soverommet fra fordeleren. (Av fagfolk selvsagt)

Mener du at det kan fikses på ved å koble ut en kurs fra fordeleren - enten i min eller naboens leilighet ?  

Lenke til kommentar

Hvis beskrivelsen om at det er naboens kurs er riktig så går den kursen på hans fordeler. Man kan bare koble ut hele kurser av gangen så han vil antagelig få kalde gulv enkelte steder.

Men beskrivelsen høres merkelig ut, da det er en gigant-tabbe å legge sløyfen fra en leilighet til en annen. Tror jeg ville dobbeltsjekket om det kretsen på soverommet stammer fra din fordeler likevel. Du kan jo gjøre en så enkel test som å slå av hele vannsystemet et døgn og se om soveromsgulvet blir kaldt.. I så fall har du lokalisert kursen til å høre til din fordeler. Da trenger du bare å finne ut hvilken kurs det er og enten koble den helt ut eller strupe den. Hvis du har kran på hver enkel kurs i fordeleren og ingen skjema som forklarer hva som hører til hva, så kan du skru av en kurs dag én og legge merke til hvor i leiligheta varmen forsvant. Lag gjerne kursskjema så du finner ut av det neste gang.

Lenke til kommentar

Vet du hvor din vannfordeler står?

Om den står i en av veggene til soverommet eller mot soverommet er det ikke umulig at flere varmesløyfer til resten av leiligheta di går gjennom soverommet ditt.

Var bvorti et hus med mange sløyfer og fordelerskapet på et av soverommene.

Det soverommet blei aldri kaldt og deler av gulvet var varmt så lenge resten av huset hadde varme på.

Uansett så burde det foreligge bilder av varmeinstallasjonen som du har eller i det minste kan få tilgang til om det eksisterere.

Lenke til kommentar

Hvis beskrivelsen om at det er naboens kurs er riktig så går den kursen på hans fordeler. Man kan bare koble ut hele kurser av gangen så han vil antagelig få kalde gulv enkelte steder.

Men beskrivelsen høres merkelig ut, da det er en gigant-tabbe å legge sløyfen fra en leilighet til en annen. Tror jeg ville dobbeltsjekket om det kretsen på soverommet stammer fra din fordeler likevel. Du kan jo gjøre en så enkel test som å slå av hele vannsystemet et døgn og se om soveromsgulvet blir kaldt.. I så fall har du lokalisert kursen til å høre til din fordeler. Da trenger du bare å finne ut hvilken kurs det er og enten koble den helt ut eller strupe den. Hvis du har kran på hver enkel kurs i fordeleren og ingen skjema som forklarer hva som hører til hva, så kan du skru av en kurs dag én og legge merke til hvor i leiligheta varmen forsvant. Lag gjerne kursskjema så du finner ut av det neste gang.

Har ikke på gulvvarme noe sted i leiligheten nå utenom badet...men gulvvarmen på soverommet lever sitt eget liv.  Om det ikke kan fikses via fordelerskap så er det vel vanskelig å gjøre noe med ? Mellom våre to leiligheter er det jo en bærevegg av betong og tanken på å bryte opp gulv osv for å gjøre noe med det  fremstår som veldig omfattende affære.  Litt redd for hva jeg setter i gang om jeg varsler om mistanken min.

Lenke til kommentar

Det skal være mye galt for at de har klart å legge vannbåren varme gjennom en tett bærevegg av betong. Jeg ville heller sjekket om det er samme kurs som badet, eventuelt at der er noe annet (sensor eller noe) som er feil. Kan jo være noe så teit som at tempføler ligger for nærme et kaldtvannsrør...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...