Gå til innhold

«Robotene trenger også følelser»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når menneskehetens historie skal skrives, så er jeg redd for at en av de den største unnlatelsessyndene vil være at forskerne for sent advarte mot farene (og forsåvidt de samfunnsmessig konsekvenser) ved nye og fremvoksende teknologier, spesielt kombinasjonen kunstig intelligens og av eksponentiell utvikling av regnekraft.

Det kunne vært skrevet mye om hvor dårlig tilpasset en global kapitalisme er til en utvikling der en stadig større del av menneskets ferdigheter kan automatiseres. Uansett, jeg tror dette blir et underordnet problem i forhold til hvordan menneskeheten skal forholde seg til en overmenneskelig intelligens.

"Sci fi forfatter, og professor Vernor Vinge sa i 1993- at iløpet trolig mellom 2005 og 2025 så vil det trolig lykket menneskeheten å skape overmennesklig intelligens, kort tid deretter vil menneskehetens tid være forbi." Så enkelt kan det oppsummeres (selv om Vinge muligens bommer med noen år).

Jeg skjønner ikke at flere ikke har sett, og fremdeles ikke ser farene ved utvikling av kunstig intelligens. Oxford institute for extential risks, plasserte KI som nr 2 av de største trusler for menneskeheten, etter syntetisk biologi.

Lenke til kommentar

Det kunne vært skrevet mye om hvor dårlig tilpasset en global kapitalisme er til en utvikling der en stadig større del av menneskets ferdigheter kan automatiseres. Uansett, jeg tror dette blir et underordnet problem i forhold til hvordan menneskeheten skal forholde seg til en overmenneskelig intelligens.

Økonomi og kapitalisme handler stort sett om produksjon. Selv om det er roboter som står for produksjonen så vil den fortsatt være like høy eller høyere. Hva betyr det? At like mye mat, medisin, biler og TVer vil bli produsert.

Problemstillingen er hvordan dette skal fordeles når en stor del av befolkningen blir så "ubrukelige" at de, i det kapitalistiske synet, egentlig ikke har "fortjent" å få forsyne seg av maten, medisinene, bilene og TVene som blir produsert.

Men det er viktig å holde tunga rett i munnen her, fordi du takler to svære og drastisk forskjellige problemer her. Automatisering av produksjon er nemlig ikke det samme som å skape superintelligent kunstig intelligens, og sistnevnte viser ingen tegn til å bli en realitet i nær fremtid.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...