Gå til innhold

SISTE: Studenter over hele landet får ikke levert eksamen på grunn av datakrasj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare digger hvor mye mer vanskelig og tungvindt alt er blitt når alt skal være såkalt digitalt idag, penn og papir funker fortsatt utmerket så hvorfor de og andre ikke fortsatt kan bruke det er meg forunderlig.

Gir meg en slik fin varm følelse innvendig, riktig nok er det irritasjon, men er fortsatt varm innvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare digger hvor mye mer vanskelig og tungvindt alt er blitt når alt skal være såkalt digitalt idag, penn og papir funker fortsatt utmerket så hvorfor de og andre ikke fortsatt kan bruke det er meg forunderlig.

Gir meg en slik fin varm følelse innvendig, riktig nok er det irritasjon, men er fortsatt varm innvendig.

Fordi elever ikke lenger bruker penn og papir til daglig, så å plutselig tvinge de til å bruke de på eksamen blir som å tvinge de til å bruke en regnestav i avanserte mattematikkfag. 

Lenke til kommentar

Fordi elever ikke lenger bruker penn og papir til daglig, så å plutselig tvinge de til å bruke de på eksamen blir som å tvinge de til å bruke en regnestav i avanserte mattematikkfag. 

Eh, nei, ikke akkurat, de aller fleste klarer å skrive for hånd, ikke rart det går nedover når man ikke engang klarer å skrive for hånd lenger.

Folk blir helt lobotomert når de ikke kan bruke en PC.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Eh, nei, ikke akkurat, de aller fleste klarer å skrive for hånd, ikke rart det går nedover når man ikke engang klarer å skrive for hånd lenger.

Folk blir helt lobotomert når de ikke kan bruke en PC.

Hva så?

Lenke til kommentar

Man klarer som regel å gjøre seg forstått i mindre beskjeder selv om man skriver som en skjendet skjor, og om man skulle finne seg selv i en situasjon der man ikke kan produsere tekst på en datamaskin er man gjerne i en situasjon der omfattende tekstproduksjon uansett ikke er prioritet.

Lenke til kommentar

Nåja, det er ganske mye fordeler med digital vurdering også, å rette prøver på papir krever enormt mye ressurser, bare NTNU har jo 130,000 eksamener på 1 år, alle må rettes av lønnede sensorer. 

Digitalt vil mye av oppgavene kunne være automatisk rettet og ta unna mye av jobben.

Det gode spørsmålet er dog; hvorfor tviholder vi på den 'klassiske' eksamensformen? Å kunne alt uten tilgang på nett er kunstig og urealistisk i dagens samfunn, vi henger langt etter andre land i bruk av hjemmeeksamen og 'åpen bok' formen. Som også tross alt er enormt mye mer effektiv enn å dytte hundrevis av stressede elever inn i gymsaler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tro det eller ei, men IT-løsninger brukes stort sett fordi de er arbeidsbesparende ... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...