Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ransakelse pga. Oppbevaring, Bruk og Kjøp av Narkotika - Dummet jeg meg ut?

KnutValentino

Anbefalte innlegg

I går så fikk jeg besøk av politiet på døren, hvor de hadde med seg en ransakelseordre på bakgrunn av skjellig grunn til mistanke om at jeg hadde kjøpt narkotiske preparater.

De narkotiske tablettene som jeg hadde liggende ga jeg med en gang til politiet. Det var her snakk om rundt 5 x 2 mg Rivotril og 9 x 10 mg Valium som ikke var utskrevet av lege.

Etter dette så ble jeg tatt med til politistasjonen for avhør, mens de andre betjentene ransakte leiligheten (det ble ikke funnet noe mer enn det jeg hadde overgitt til politiet, under ransakelsen).

Det var ved dette avhøret jeg i ettertid følte at jeg kanskje hadde dummet meg litt ut.

Fordi jeg sa meg ikke bare juridisk skyldig i oppbevaring og bruk av de tablettene som jeg hadde liggende hjemme, men jeg innrømte også å ha bestilt de tablettene som tollen hadde beslaglagt (benzodiazepiner og kodein) de siste ca. 6 månedene (hovedsakelig pga. strafferabatten). Noe jeg mistenker bare vil føre til en strengere straff enn den jeg ville fått om jeg bare hadde innrømmet oppbevaring og bruk av de tablettene som jeg hadde hjemme.

Den videre prosessen nå vil være at jeg blir innkalt til et møte med en dommer, hvor det også vil være et vitne til stede.

Så mitt spørsmål er som følgende (til dere som kanskje har litt kjennskap til jussen rundt dette):

- Kan jeg trekke tilbake denne tilståelsen, den som omfatter innrømmelse av å ha bestilt tablettene som tollen har beslaglagt?

Dersom jeg trekker tilbake denne tilståelsen, vil den allikevel kunne bli brukt som bevis i en eventuell rettssak?

- Hva har jeg egentlig å tjene på å trekke tilbake denne tilståelsen VS La den stå?

En ting som er svært sikkert er at de ikke kan bevise at jeg faktisk har bestilt disse tablettene som tollen har beslaglagt.

- Er det noen gratis Spør-En-Advokat nettjenester der ute, som delvis eller helt har narkotikalovbrudd som sitt spesialfelt?

- Hvordan er det med taushetsplikten til politiet? 

Jeg tenker her på om Politiet kan eller om det er vanlig at Politiet videreformidler til NAV og/eller lege at jeg benytter ulovlig anskaffede rusmidler.

- Dersom NAV får greie på at jeg anskaffer/har anskaffet ulovlige rusmidler, vil dette kunne føre til negative konsekvenser i forhold til diverse stønader som Sosialhjelp, AAP, Uføretrygd og lignende?

Endret av KnutValentino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan dessverre ikke svare på det meste av det du spør om, men du kan absolutt gå tilbake på påstander du tidligere har kommet med.

Møtet i retten virker å være en tilståelsespådømmelse. Dette er en forenklet rettssak som benyttes der det ikke er tvil om hva som er hendt, og at det er et krav at du tilstår det du er siktet for. Om du trekker tilståelsen angående det tollerne beslagla vil politiet enten beslutte å stryke dette punktet i siktelsen og la tilståelsespådømmelsen gå, eller avlyse rettsmøtet og beramme en vanlig straffesak i stedet. Det skal ha stått noe om strafferabatt når saken går som tilståelsespådømmelse. På påtegningsarket som fulgte med innkallingen til tingretten står det hvor mye denne er på, og det skal være tatt med i betraktningen om du tilsto noe politiet ikke ellers kunne knytte deg til. Når politiet likevel hadde en mistanke om at tollbeslaget tilhørte deg, virker det som de var ganske sikre i sin sak allerede før til tilståelse, men det blir jo bare spekulasjoner. 

Jeg vil definitivt ikke si du dummet deg ut ved å være ærlig og samarbeidet, selv om det kan ende opp med å bli en strengere straff til slutt. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, som du skriver vart du informert om strafferabatt/tilståelsesrabatten - den rabatten får du berre ved ei uforbehalden tilståing. Det betyr at om politiet hadde klart å bevise at det var du som bestilte pakken tollvesenet beslagla og du nekta for å ha bestilt den, ville du sannsynlegvis mista rabatten og heller fått strengare straff.

Dersom du ønskjer å trekke forrige forklaring, vil du sannsynligvis bli spurt i nytt avhøyr og i retten om kvifor du trakk den. At du har forklart deg og signert på dokumentet er "bindende". Alt du seier etter at politimannen forklarer deg at "som mistenkt/sikta har du ingen forklaringsplikt" kan brukes mot deg. Det tilsvarer filmvarianten "you have the right to remain silent. Everything you say may be used in the court of law").

Du kan prøve https://www.jussformidlingen.no/ for gratis rettshjelp.

Politiets teieplikt er streng, men på langt nær så streng som til dømes helsevesenet eller barnevernet. 

Det er ingen automatikk i at politiet forteljer NAV/helsevesen om at du er sikta for bruk/oppbevaring av narkotika. Det avhenger av kor godt dei samarbeidar der du er. Er du ung, spesielt dersom du er under 18 år, kan politiet ville gjere meir for å "ta tak i deg". Då er det ikkje uvanlig at dei samarbeidar med NAV/helsevesen og andre om til dømes ruskontrakt (pisseprøver) osv. Då kan NAV/legen din få informasjon om hendinga. Dette trur eg varierar mykje rundt om i Noreg, alt etter kapasitet "omfang".

Ta svaret mitt med ein klype salt - eg er ingen ekspert på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet om man har rett til en offentlig oppnevnt forsvarer når det kommer til slike "forenklede rettssaker" (som nevnt i åpningsinnlegget)?

Og hvor lang tid tar det egentlig vanligvis før man blir innkalt til slike rettssaker? Det har nå gått omtrent 3 uker uten at jeg har sett noe til brev fra hverken Politi eller Domstol/Tinghus.

Gjerne også kom med tips til nettsteder som tilbyr en oversikt over advokater som tar for seg straffesaker. Spesielt er jeg ute etter en konsultasjon hos en advokat på Vestlandet som hovedsakelig eller kun tar for seg straffesaker som er relatert til Narkotikalovbrudd.  

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

Ja, du har rett til offentlig oppnevn advokat. Det kan ta mange måneder før du får innkalling til rettssak, kommer an på hvor mye det er å gjøre.

Dette stemmer kun for hovedforhandling

"Offentlig oppnevnt advokat" er forresten noe annet enn offentlig oppnevnt forsvarer. Man får en offentlig oppnevnt advokat som den mistenkte ikke kjenner til når politiet trenger rettens kjennelse for å starte telefonavlytting. The more you know :)

Om du samtykker til tilståelsespådømmelse har du vanligvis ikke krav på forsvarer. Unntakene er listet i straffeprosessloven § 96. Dette er ikke noe du skal måtte forholde deg til, siden både politijuristen og domstolen skal sjekke det for deg, og det er en grov saksbehandlingsfeil om de overser at forsvarer skulle vært oppnevnt. Om du har krav på forsvarer og ikke har valgt en på egen hånd vil retten oppnevne en av deres faste forsvarer for deg. Domstolenes måltall for tilståelsespådømmelse er å beramme de innen én måned etter at de er mottatt fra politiet. Dette er de fleste norske domstoler innenfor, men det kan likevel være ting med en sak som gjør det umulig å få til. 

Du vil få brev fra politiet når de oversender saken til tingretten, og du vil få innkalling fra tingretten når saken er berammet. 

Endret av Vegard#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det slik at du har erkjent å ha bestilt dette jevnt og trutt de siste 6 måneden (mer enn det som nå er beslaglagt), eller er det kun snakk om en erkjennelse av å ha bestilt det som faktisk er beslaglagt?

Straffeloven § 231 sidestiller vel innføring/erverv (å bestille og motta pillene), og oppbevaring (å ha pillene hjemme).

Spørsmålet blir vel da om man kan straffes for både innføringen, og oppbevaringen, eller blir dette dobbeltstraff, i og med at det står i ett og samme straffebud?

Lenke til kommentar

Normalt får man bot for bruk og oppbevaring. Tror det er maksimalt 10 000. Det er det ikke hensiktsmessig å krangle om.

Spørsmålet er hva som skjer i forhold til at du fikk tilsendt. Om straffen ikke blir mer enn bot har det ikke noen hensikt å krangle om dette. Tollen tok jo pakken din, så hvordan du skal vri deg unna det skjønner ikke jeg.

Mitt råd: se hva som skjer videre før du gjør noe mer. Er det første gang slipper du uansett billig unna.

Vi snakker om samfunnsstraff for å selge noen 100g hasj for førstegangs forbrytere. Å handle noen piller til eget bruk burde ikke være noe verre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...