Gå til innhold

Stadig flere ingeniører har vært ledige i mer enn ett år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært kunstig stimulans til utdanning av ingeniører. Innen oljebransjen har flere tusen ingeniører hatt lite relevant arbeid og mye arbeid en person på gata kunne gjort. I tillegg har flere ingeniører innen oljen hatt så lite å gjøre at store deler av arbeidsdagen gikk til å lese aviser fra alle landsdeler.

Det måtte gå på en kostnadsprekk etter hvert når ting foregår slik.

Jeg har vært innen oljebransjen, og aldri mer. Fikk meg jobb som yrkesfaglærer og har brukt utdanningen min som ingeniør mye mere i den lærerjobben en jeg gjorde når jeg var i oljebransjen.

En ting kan jeg avslutte innlegget med. Gå heller yrkesfag, og viss du deretter vil ta høyere utdanning så tar du Y-veien og blir ingeniør. Vi trenger flere praktiske ingeniører.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært kunstig stimulans til utdanning av ingeniører. Innen oljebransjen har flere tusen ingeniører hatt lite relevant arbeid og mye arbeid en person på gata kunne gjort. I tillegg har flere ingeniører innen oljen hatt så lite å gjøre at store deler av arbeidsdagen gikk til å lese aviser fra alle landsdeler.

Dette er jobb som jeg gjerne vil ha - å drive dank :p 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingenting å ettertrakte etter. Var greit i starten men ble så ufattelig kjedelig i lengden at du gikk å letet etter noe å gjøre. Heldigvis fikk jeg noen fornuftig å holde på med, men var mange som ikke hadde arbeid i det hele tatt. De kom å jobb å hevet lønn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingenting å ettertrakte etter. Var greit i starten men ble så ufattelig kjedelig i lengden at du gikk å letet etter noe å gjøre. Heldigvis fikk jeg noen fornuftig å holde på med, men var mange som ikke hadde arbeid i det hele tatt. De kom å jobb å hevet lønn. 

Selvom du ikke gjøre noe, så får du vel lønn. Jeg finner like godt noe annet å gjøre. Det er absolutt å foretrekke!

Lenke til kommentar

De får lære seg til å bli møkkete på fingrene så har de jobb, det er verre for de av oss som ikke en gang har noen spesiell utdannelse og som fortsatt trenger jobb, de er det mange flere av og disse ingeniørene får nok bedre betalt ifra nav en mange andre uansett, men de er vel ikke fornøyd med hva er det for noe, 62,4% eller noe av hva?

Million lønn eller nærmere million lønn?

Det Norge trenger er folk som kan jobbe, det er ALT for mange patetiske pinglete papir flyttere som ikke en gang tåler litt møkk på fingrene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De får lære seg til å bli møkkete på fingrene så har de jobb, det er verre for de av oss som ikke en gang har noen spesiell utdannelse og som fortsatt trenger jobb, de er det mange flere av og disse ingeniørene får nok bedre betalt ifra nav en mange andre uansett, men de er vel ikke fornøyd med hva er det for noe, 62,4% eller noe av hva?

Jeg kjenner ingen ingeniører som er redd for å bli møkkete på fingrene, tvert imot. Det er jo bare slik at det er ikke en ingeniør sin jobb. Norge trenger som alle andre land fortsatt ingeniører, men når en såpass stor bransje som oljebransjen går til hel-hvete så er det klart at mange går arbeidsledige. De som har brukt 6-7 år ekstra av livet sitt på en utdanning er gjerne mennesker som brenner for sitt yrke og ønsker mer enn noe annet å jobbe med det, og da godtar man ikke uten videre å gi opp denne drømmen.

Så det handler ikke bare om penger, det er kanskje det som er problemet at ingeniørlønninger har vært for høye.

Det Norge trenger er folk som kan jobbe, det er ALT for mange patetiske pinglete papir flyttere som ikke en gang tåler litt møkk på fingrene.

Jeg regner med siden du har den holdningen der at du lider av mindreverdighetskomplekser, eller tror du kanskje at teknologien rundt deg skapes av en stor samling av svette mannfolk som danser rundt et bål mens de smører hverandre inn med møkk? Du har selvfølgelig helt rett i at Norge trenger folk som kan jobbe, men du mener at alle arbeidsløse ingeniører bare skal ta en spade, gå ut døren og begynne å skuffe dritt?

Det finnes mer enn nok av arbeid å gjøre både for ingeniører og for alle andre, det finnes massevis av problemer som må løses og dritt som må skuffes. Problemet er samfunnet vi lever i som heller ber folk gå hjemme på dagpenger enn å gi de samfunnsnyttige oppgaver å løse på samme lønna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mer enn nok av arbeid å gjøre både for ingeniører og for alle andre, det finnes massevis av problemer som må løses og dritt som må skuffes. Problemet er samfunnet vi lever i som heller ber folk gå hjemme på dagpenger enn å gi de samfunnsnyttige oppgaver å løse på samme lønna.

Vel, ingenting kommer av seg selv og nei, det virker ikke som det er mye jobber å ta av når de lager en artikkel om de stakkars ingeniørene som ikke har jobb, dvs hadde de ville gått litt ned i lønn så hadde det vært jobber å ta av som de kanskje er overkvalifiserte til, men det er nå en jobb uansett.

Når man må finne seg ny jobb så må man bare forvente å måtte gå ned i lønn, folk får slutte å leve over evne hva angår penger så en lavere lønna jobb blir lettere å svelge.

Hvordan noen i det hele tatt kan leve av dagpenger lurer jeg på, jeg har prøvd å gått på dag penger og jeg fikk nesten ikke en dritt, så ja, bra system, jeg betaler masse skatt for å brøfø folk som ikke burde vært her men fikk ikke en dritt tilbake når jeg trengte det, neida, det var bare å søke som faen å håpe på det beste, så skjønner jo at jeg trakk det korteste strået, igjen, som vanlig.

Jeg fikk ingen beskjed om å "holde meg hjemme" å leve på dag penger så hvor du får disse spinnville teoriene dine ifra veit jeg ikke.

Men hadde jeg ikke hatt norsk pass og statsborgerskap hadde jeg kunne sitti i gull stol, alt sponsa av staten såklart.

Lenke til kommentar

Kan jo lese litt her hva som er i vente, jeg tror ikke det går veldig fort dette, men litt og litt vil det nok komme.

http://www.tu.no/artikler/disse-ingeniorjobbene-kan-bli-tatt-over-av-datamaskiner/223418

litt morsomt hvordan de regner elektronikk ingeniører med størst risiko for automatisering, de må jo da lage produkter som selv gjør de redundante. 

Glad jeg har valgt automatisering som fagfelt, for å si det slikt :)

Over til saken så tror jeg det er på høy tid å gjøre endringer i NAV sitt regelverk for å få folk ut i delvis arbeid når det trengs. I dag får ikke folk dekket tapet om de jobber 50% eller mer, derfor vegrer folk seg for å ta mindre jobber. Noe som er veldig ødeleggende. Sikkert mange andre tiltak som må gjøres, men jeg mener dette er det viktigste på kort sikt. Da kan en dele opp i ledig og "støttet" eller noe slikt, da vill nok statistikken bli mye bedre med en gang og folk får kommet seg på jobb deler av tiden, det er viktig. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Tull og tøys. Ingen får en million i dagpenger. Maks utbetalt er ca. 340 000. Uansett hvor mye en har tjent og hvor mye en har betalt i skatt årene før en blir arbeidsledig.

Lenke til kommentar

Du har ikke jobbet mye rundt ingeniører forstår jeg, i vårt firma er det vell ingen av ingeniørene som er verken redde for å bli møkkete på fingrene eller driver med papirflytting. Uten ingeniører har ikke de på "gulvet" mye å finne på, dessverre. En bør respektere de som i bunn og grunn skaffer deg arbeid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...