Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ap kan stoppe FM-stengingen


Anbefalte innlegg

Det er fremdeles mange biler uten DAB, og disse kan ikke lett oppgraderes heller.

Jeg har sjekket. Det koster over 5000 å oppgradere min bil med innebygget FM, og jeg må leve med et "taxameter" for å bytte kanal.

 

Vi er ikke klar for slukking av FM-nettet før majoriteten av slike biler er skrotet, og det er lenge til!

 

Ikke snakk til meg om den driten som koster 600,- i landets bensinstasjoner.

De kobles til sigarettenner-kontakten for strøm, er i veien for gispaken, har masse kabler, dårlig antenne og dårlig kobling mot bilradioen. Blåtann og AUX er ofte ikke tilgjengelig, og mini FM-sender vet vi alle at fungerer dårlig.

En "Proof of concept" masseprodusert prototype er ikke det samme som et akseptabelt produkt!

 

Jeg er dog ingen motstaander av DAB. Har med stort hell brukt en liten bordradio på båttur. Den mottar krystallklar lyd der FM svikter. DAB er ikke dårlig. Men folk har ikke muligheten til å bruke det i bilen, og bilen er det eneste stedet folk bruker radio.

 

Hadde de enda hatt vett til å utsette slukkingen av FM-nettet i så mange år at kundene fikk byttet ut bilene sine!

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I andre deler av værden har de skrotet DAB og DAB+ for lenge siden. Mange land har faktisk tatt i bruk AM som utvidelse av frekvensbåndet. Du tenker vel kansje ustabil mono sending... Nei, da tar du feil. Det har kommet radioer på markedet som heter AM HD radio. Denne bruker AM båndet og gir full stereo lyd og like klar lyd som FM båndet. Denne teknologi er trolig også billigere. Da denne bruker et bånd som har eksistert i over 100 år. Hvis du lurer mer om AM HD radio. Søk det opp på f,eks You tube. Så ser du at jeg ikke tuller her. DAB nettet er også egentlig veldig gammel teknologi. Eneste grunnen DAB har fått slippe til til fordel for f,eks AM HD. Er grunnet lobby virksomhet. Det positive med DAB+ er mer stabil signal. Men minuset mer mekanisk og dårligere lyd enn FM. Fordi mange stasjoner på DAB+ sender lyden godt under 192 kb/s som er lavere enn cd lyd i kvalitet... Hilsen en som har jobbet i radio for mange år siden...

 

Det skal alltid være noe å pirke på. Du oppfordret selv at man skulle søke det opp, og da er det mer naturlig å google framfor å søke i youtube. Så svært høyt på listen over google-treff kom denne:

 

 

 

 

Det er fremdeles mange biler uten DAB, og disse kan ikke lett oppgraderes heller.

Jeg har sjekket. Det koster over 5000 å oppgradere min bil med innebygget FM, og jeg må leve med et "taxameter" for å bytte kanal.

 

Vi er ikke klar for slukking av FM-nettet før majoriteten av slike biler er skrotet, og det er lenge til!

 

Ikke snakk til meg om den driten som koster 600,- i landets bensinstasjoner.

De kobles til sigarettenner-kontakten for strøm, er i veien for gispaken, har masse kabler, dårlig antenne og dårlig kobling mot bilradioen. Blåtann og AUX er ofte ikke tilgjengelig, og mini FM-sender vet vi alle at fungerer dårlig.

En "Proof of concept" masseprodusert prototype er ikke det samme som et akseptabelt produkt!

 

Jeg er dog ingen motstaander av DAB. Har med stort hell brukt en liten bordradio på båttur. Den mottar krystallklar lyd der FM svikter. DAB er ikke dårlig. Men folk har ikke muligheten til å bruke det i bilen, og bilen er det eneste stedet folk bruker radio.

 

Hadde de enda hatt vett til å utsette slukkingen av FM-nettet i så mange år at kundene fikk byttet ut bilene sine!

Jeg finner noen feil med innlegget ditt.

 

Å vente på "et stykk" bilutskiftningsgenerasjon, blir en feil tankegang. Det er absolutt ingen garantier for at nybilene ville ha blitt levert med det nødvendige DAB-utstyret.

 

Jo DAB er svært svært dårlig på lydkvalitet, det faller også ut relativt fullstendig når det faller ut, mens noen FM-radioer har et filter for å filtrere ut skurrende støy, slik at ørene ikke blir fullt så "ømme" av å plukke ut ordene i havet av støy. Med FM så er man "sikret" lengre lyttetid, der hvor DAB slukker høytaleren. Det kan bety svært mye om man lytter til en debatt på radio. Man kan få med noen ord ekstra. Det er overhode ikke en ideell lyttesituasjon, men det er like fullt et poeng.

 

Med lydkvalitet så tenker jeg selvsagt på HiFi- "en bedre musikkopplevelse". Og det er jo noen gode argumenter mot en HiFi- "en bedre musikkopplevelse" i bil, med bildekkstøy mm.

 

FM-radio har ikke komprimert lyd, med unntak der de sender MP3-avspillet lyd i fra studio da. Ergo så har FM et større HiFi- "bedre musikkpotensiale".

 

Dessuten så kommer dette HiFi- "bedre musikkpotensialet" fra FM-sendinger mer til sin rett hjemme i stuen enn i bilen. Man kan selvsagt sikkert lytte til bilradio i støykansellerende hodetelefoner da  :wee: (på gode gamle FM), så filtrerer man bort noe av bildekkstøyen, gjør man vel ikke?

 

Og når man har hatt støykansellerende høytalere i hodetelefoner en stund, så kommer det "helt sikkert" noen støykansellerende bilhøytalersystemer også etter hvert, myntet på bilkupé-romstørrelser.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er fremdeles mange biler uten DAB, og disse kan ikke lett oppgraderes heller.

Jeg har sjekket. Det koster over 5000 å oppgradere min bil med innebygget FM, og jeg må leve med et "taxameter" for å bytte kanal.

 

Vi er ikke klar for slukking av FM-nettet før majoriteten av slike biler er skrotet, og det er lenge til!

Jeg er av den oppfatning at alle som har solgt nybiler uten DAB+-radioer etter vedtaket om FM-slukking i 2011, bevisst har svindlet sine kunder. Har man kjøpt en slik bil mindre enn fem år før FM-senderne slukkes i området man kjøpte bilen, bør man kreve å få dekket kostnadene ved å bytte radio. Det har vært helt klart siden den tid at FM skal slukkes. Helst i 2017, men med mulighet for utsettelse til 2019, dersom enkelt mål ikke var oppnådd innen utgangen av 2014. Så jeg har ikke mye sympati for forhandlere som de siste seks åra har solgt biler med radioer de har visst vil bli ubrukelige i løpet av få år. Jeg synes heller ikke noe om å bruke disse bilene, som aldri burde vært solgt, som brekkstang for å omgjøre slukkevedtaket.

 

Ikke snakk til meg om den driten som koster 600,- i landets bensinstasjoner.

De kobles til sigarettenner-kontakten for strøm, er i veien for gispaken, har masse kabler, dårlig antenne og dårlig kobling mot bilradioen. Blåtann og AUX er ofte ikke tilgjengelig, og mini FM-sender vet vi alle at fungerer dårlig.

En "Proof of concept" masseprodusert prototype er ikke det samme som et akseptabelt produkt!

Adaptere som dette er en like dårlig løsning som streaming av nettradio via mobiltelefonen, ja. Helt enig i at dette ikke er en akseptabel løsning.

Lenke til kommentar

Med lydkvalitet så tenker jeg selvsagt på HiFi-musikk. Og det er jo noen gode argumenter mot en HiFi-opplevelse i bil, med bildekkstøy mm.

 

FM-radio har ikke komprimert lyd, med unntak der de sender MP3-avspillet lyd i fra studio da. Ergo så har FM et større HiFi-potensiale.

Dette er en stråmann. FM-kvaliteten er ikke spesielt fantastisk. Dynamic range på en FM-sending er 70dB, sammenlignet med 96dB på CD. Jeg tror ikke du vil finne en eneste HiFi-entusiast som sier han foretrekker å sette på radio for å få den gode "HiFi-opplevelsen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå frustrasjonen trondmm, men det er ikke svindel å selge en bil med FM-radio i de årene det er FM-dekning. De kunne gjerne ha informert kunder om ulempen, det er jeg helt enig i.

 

Dersom utskiftning av DAB-radio er dyrt for en gitt bilmodell, så er det jo ekstra surt. Det går an å montere en "eldre tynn" radio i en tilpassningsramme. Disse radioene er jo som regel svært mye rimeligere enn de der storskjermsradioene. Smak og behag selvsagt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Med lydkvalitet så tenker jeg selvsagt på HiFi-

"en bedre musikkopplevelse". Og det er jo noen gode argumenter mot en HiFi-"bedre musikkopplevelse" i bil, med bildekkstøy mm.

 

FM-radio har ikke komprimert lyd, med unntak der de sender MP3-avspillet lyd i fra studio da. Ergo så har FM et større HiFi-"bedre musikkpotensiale".

Dette er en stråmann. FM-kvaliteten er ikke spesielt fantastisk. Dynamic range på en FM-sending er 70dB, sammenlignet med 96dB på CD. Jeg tror ikke du vil finne en eneste HiFi-entusiast som sier han foretrekker å sette på radio for å få den gode "HiFi-opplevelsen".

 

 

 

Nja, du er vel den første personen jeg kan komme på som har kalt et av mine 16776 innlegg for stråmann da. Gratulerer med å være den første. Ok, til saken da:

 

Jeg kan vel mene å ha hørt bedre lyd på FM enn på en dårlig "skviset DAB-sending". Det er en subjektiv opplevelse som jeg har hatt. Jeg tenker ikke at det er en stråmann.

 

Det er godt mulig du har rett i at sammenlikningen med HiFi var litt drøy, men det var det begrepet jeg kom på i farten for å beskrive en bedre musikkopplevelse.

 

Så jeg kan være med på å erstatte min bruk av HiFi med "bedre musikkopplevelse"

 

EDIT: Da har jeg streket over HiFi i det innlegget du kritiserte.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Med lydkvalitet så tenker jeg selvsagt på HiFi-musikk. Og det er jo noen gode argumenter mot en HiFi-opplevelse i bil, med bildekkstøy mm.

 

FM-radio har ikke komprimert lyd, med unntak der de sender MP3-avspillet lyd i fra studio da. Ergo så har FM et større HiFi-potensiale.

Dette er en stråmann. FM-kvaliteten er ikke spesielt fantastisk. Dynamic range på en FM-sending er 70dB, sammenlignet med 96dB på CD. Jeg tror ikke du vil finne en eneste HiFi-entusiast som sier han foretrekker å sette på radio for å få den gode "HiFi-opplevelsen".

 

 

Ja, selv er jeg ikke enig i DAB-overgangen (selv om det er vel sent å snu nå), men denne måten folk argumenterer på som om det er CD-kvalitet som er alternativet er tøvete, FM har ikke særlig god kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at slukkingen gjennomføres i 2037. Da vil DAB+ (NRK+P4) leieren ha gode mulighet til å selge inn sitt produkt, uten og bruke maktmiddelet statsapparatet. De må også sørge for å lobbyere med bil fabrikantene, noe dem allerede har grei kunnskap på. NRK kunne f.eks fortsatt med P1 på FM og resten på DAB. Da vil forbrukerne fått et reelt valg.

Lenke til kommentar

Det minner om mange historiske formatkamper. Både DAB og FM er forlengst ute. Akkurat som floppy og zipdrive. 

Vi har da nettradio og skydrive.

 

Men fortsatt er FM livsviktig for noen, som det eneste radiosignalet der finnes. Utsettes nedstengning av FM i 10 år er både DAB og FM klart for nedlegging. 

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at slukkingen gjennomføres i 2037. Da vil DAB+ (NRK+P4) leieren ha gode mulighet til å selge inn sitt produkt, uten og bruke maktmiddelet statsapparatet. De må også sørge for å lobbyere med bil fabrikantene, noe dem allerede har grei kunnskap på. NRK kunne f.eks fortsatt med P1 på FM og resten på DAB. Da vil forbrukerne fått et reelt valg.

 

Sorry, men jeg klarer ikke helt å sette meg inn i hvordan det oppleves å bli overhøvlet med lobbyisme i fra Rimmereid (gjelder TV-mottakerlisensspørsmålet).

 

Men, jeg kan tenke meg at det beste ville være å ringe de hvitkledde, for maken til tøvete forklaringer er det sjelden jeg har lest på trykk. Mannen vil jo ikke folket noenting som helst godt. Mannen må jo enten være gal, eller en propaganda-apekatt. Alt går på å forsøke å vri konsensus om tema. Om det virker på en politiker på Stortinget aner jeg ikke. Men, du de må være ganske "brød i hodet" om de ikke klarer å gjennomskue sirkuset.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...