Redaksjonen. Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Ap kan stoppe FM-stengingen Lenke til kommentar
covah Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Hmmm... AP i posisjon er jo de som har vært pådrivere for dette. Samtidig er AP i opposisjon i mot... Er kanskje valg neste år? 6 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Hmmm... AP i posisjon er jo de som har vært pådrivere for dette. Samtidig er AP i opposisjon i mot... Er kanskje valg neste år? Populismen lenge leve! Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Her må politikerne stikke fingeren i jorden, og være sitt ansvar bevisst! Det er ingenting galt med DAB: Like middelmådig lyttekvalitet som FM, og dekningen er sikkert akkurat like variabel også. MEN: Majoriteten av det Norske folk har ikke DAB-radio, og har ingen planer om å skaffe seg det heller! Vi har derimot FM radio i hver eneste bil og hvert eneste hjem, og nettradio på PC/mobil og digitalradio i TV'en, så for de aller fleste er og vil DAB bli et helt ok supplement for de som gidder, men IKKE en erstatning allerede i 2017! 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Tiltredes ozone! FM i bilen, nettradio hjemme. FM er kvalitetsmessig mer enn bra nok når man sitter i en stålkasse med motor, kupevifte, og knatrende piggdekk. 2 Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Vet ikke helt hva politikere driver med for tiden.... Hvis målet er å få meg til å slutte å høre på radio tror jeg de lykkes med dab. 7 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Blir det da sånn at jeg kan ringe AP og få igjen pengene det kostet å kjøpe DAB+ som ekstrautstyr på bilene mine? APs vingling kan koste meg en god del unødvendige penger hvis Norge går imot Europa og snur i DAB-saken. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Blir det da sånn at jeg kan ringe AP og få igjen pengene det kostet å kjøpe DAB+ som ekstrautstyr på bilene mine? APs vingling kan koste meg en god del unødvendige penger hvis Norge går imot Europa og snur i DAB-saken. Nei. DAB radioen din vil fortsatt virke akkurat som før. EDIT: Men jeg ser absolutt poenget ditt Endret 2. desember 2016 av ozone Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Her må jeg si at AP, SP og FrP gjør det eneste rette. Dab-prosjektet har vært tåpelig siden starten,og nå er det endelig håp for å få det utsatt. Men det haster, i og med at stengingen er foreslått startet fra 11. Januar. Kun litt mer enn en måned igjen. En ting er i hvertfall sikkert. Jeg kommer ikke til å investere i nye DAB-radioer til bilene våre. Og i bilen er eneste stedet jeg hører på radio. Jeg mistenker at radiokanalene vil tape mye på denne omleggingen. Ikke bare dårligere dekning, men færre lyttere også. Og da hjelper det ikke at du teoretisk kan ha flere hundre kanaler. Endret 2. desember 2016 av Kajac 4 Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Blir det da sånn at jeg kan ringe AP og få igjen pengene det kostet å kjøpe DAB+ som ekstrautstyr på bilene mine? APs vingling kan koste meg en god del unødvendige penger hvis Norge går imot Europa og snur i DAB-saken. Du kan vel fremdeles høre på DAB+ selv om FM nettet ikke stenges? I tillegg kan du da høre på FM der DAB+ faller ut. Jeg kaller det en forbedring. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Jeg kommer ikke til å investere i nye DAB-radioer til bilene våre. Og i bilen er eneste stedet jeg hører på radio. Et veldig viktig poeng. De aller fleste av oss hører lite på radio. Ofte bare i bilen som en "tidtrøyte". Få vil gidde alt styret med "DAB-adapter" som ligner mye på fortidens mobilholdere med svanehals, som både blokkerer 12V uttaket, óg står i veien for girstangen, bare for å kunne fortsette med den tilfeldige radiolyttingen. For min del vil jeg bruke PC'en når jeg skal høre noe planlagt og interessant på radio. I bilen vil jeg gå over til mp3 på mobil via AUX-inngangen. NRK, og de andre kanalene, vil altså miste alle de tilfeldige lytterne, som nok er i flertall. 3 Lenke til kommentar
Jan Olsen Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Komisk, AP har vært pådriver for DAB. Regjeringen har bare videreført AP sin politikk på dette området. De driver kun med dette vingle-tøvet for å forsøke å kritisere regjeringen og gjøre seg vanskelige, de er ikke imot DAB på noen som helst måte. Bare imot regjeringen . 1 Lenke til kommentar
Hein Daniell Eng Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 I andre deler av værden har de skrotet DAB og DAB+ for lenge siden. Mange land har faktisk tatt i bruk AM som utvidelse av frekvensbåndet. Du tenker vel kansje ustabil mono sending... Nei, da tar du feil. Det har kommet radioer på markedet som heter AM HD radio. Denne bruker AM båndet og gir full stereo lyd og like klar lyd som FM båndet. Denne teknologi er trolig også billigere. Da denne bruker et bånd som har eksistert i over 100 år. Hvis du lurer mer om AM HD radio. Søk det opp på f,eks You tube. Så ser du at jeg ikke tuller her. DAB nettet er også egentlig veldig gammel teknologi. Eneste grunnen DAB har fått slippe til til fordel for f,eks AM HD. Er grunnet lobby virksomhet. Det positive med DAB+ er mer stabil signal. Men minuset mer mekanisk og dårligere lyd enn FM. Fordi mange stasjoner på DAB+ sender lyden godt under 192 kb/s som er lavere enn cd lyd i kvalitet... Hilsen en som har jobbet i radio for mange år siden... 1 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Som andre sier, bør det legges merke til at AP var pådriver for DAB når de hadde makta. FrP og Senterpartiet er partiene som har vært standhaftige i denne saken 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 I andre deler av værden har de skrotet DAB og DAB+ for lenge siden. Mange land har faktisk tatt i bruk AM som utvidelse av frekvensbåndet. Du tenker vel kansje ustabil mono sending... Nei, da tar du feil. Det har kommet radioer på markedet som heter AM HD radio. Denne bruker AM båndet og gir full stereo lyd og like klar lyd som FM båndet. Denne teknologi er trolig også billigere. Da denne bruker et bånd som har eksistert i over 100 år. Hvis du lurer mer om AM HD radio. Søk det opp på f,eks You tube. Så ser du at jeg ikke tuller her. DAB nettet er også egentlig veldig gammel teknologi. Eneste grunnen DAB har fått slippe til til fordel for f,eks AM HD. Er grunnet lobby virksomhet. Det positive med DAB+ er mer stabil signal. Men minuset mer mekanisk og dårligere lyd enn FM. Fordi mange stasjoner på DAB+ sender lyden godt under 192 kb/s som er lavere enn cd lyd i kvalitet... Hilsen en som har jobbet i radio for mange år siden... Er ikke båndbredden på FM svært smal da? Jeg er ikke spesielt imponert over lydkvaliteten på norske FM-kanaler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 I andre deler av værden har de skrotet DAB og DAB+ for lenge siden. Mange land har faktisk tatt i bruk AM som utvidelse av frekvensbåndet. Du tenker vel kansje ustabil mono sending... Nei, da tar du feil. Det har kommet radioer på markedet som heter AM HD radio. Denne bruker AM båndet og gir full stereo lyd og like klar lyd som FM båndet. Denne teknologi er trolig også billigere. Da denne bruker et bånd som har eksistert i over 100 år. Hvis du lurer mer om AM HD radio. Søk det opp på f,eks You tube. Så ser du at jeg ikke tuller her. DAB nettet er også egentlig veldig gammel teknologi. Eneste grunnen DAB har fått slippe til til fordel for f,eks AM HD. Er grunnet lobby virksomhet. Det positive med DAB+ er mer stabil signal. Men minuset mer mekanisk og dårligere lyd enn FM. Fordi mange stasjoner på DAB+ sender lyden godt under 192 kb/s som er lavere enn cd lyd i kvalitet... Hilsen en som har jobbet i radio for mange år siden... 90% sikker på at du drar oss i leggen, men bare 90% altså siden du ikke avslutter med en gedigen smiley. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Komisk, AP har vært pådriver for DAB. Regjeringen har bare videreført AP sin politikk på dette området. De driver kun med dette vingle-tøvet for å forsøke å kritisere regjeringen og gjøre seg vanskelige, de er ikke imot DAB på noen som helst måte. Bare imot regjeringen . Samme for meg, så lenge de stemmer i mot nedleggingen av FM Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 I andre deler av værden har de skrotet DAB og DAB+ for lenge siden. Mange land har faktisk tatt i bruk AM som utvidelse av frekvensbåndet. Du tenker vel kansje ustabil mono sending... Nei, da tar du feil. Det har kommet radioer på markedet som heter AM HD radio. Denne bruker AM båndet og gir full stereo lyd og like klar lyd som FM båndet. Denne teknologi er trolig også billigere. Da denne bruker et bånd som har eksistert i over 100 år. Hvis du lurer mer om AM HD radio. Søk det opp på f,eks You tube. Så ser du at jeg ikke tuller her. DAB nettet er også egentlig veldig gammel teknologi. Eneste grunnen DAB har fått slippe til til fordel for f,eks AM HD. Er grunnet lobby virksomhet. Det positive med DAB+ er mer stabil signal. Men minuset mer mekanisk og dårligere lyd enn FM. Fordi mange stasjoner på DAB+ sender lyden godt under 192 kb/s som er lavere enn cd lyd i kvalitet... Hilsen en som har jobbet i radio for mange år siden... 'Lobby virksomhet' som staten utfører og som ingen snakker om hvorfor di EGNETLIG gjør det. Fm nettet er lettere å sende private sendinger på som ikke kan kontrolleres av staten og derfor må vi over på dab så di får litt mer kontroll. (Dab som inneholder gps ...... ) Ekstra brukerene (Gavekort & Simen1) her er bare ekstra kontrollerte når prøver å gjør narr av deg.. NEI TIL DAB... 1 Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Hmmm... AP i posisjon er jo de som har vært pådrivere for dette. Pådriver og pådriver... Som kulturminister var Giske særdeles ubesluttsom når det gjaldt DAB, og han utsatte og utsatte å komme med en beslutning om slukking av FM. Det ble omsider vedtatt av hans etterfølger, men selv der satt det rimelig langt inne. Lenke til kommentar
trondmm Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg synes det vil være fryktelig pinlig for Stortinget om de vedtar å utsette FM-slukkingen nå. Slukking ble vedtatt i 2011. Kritiene for hva som måtte være oppnådd for å kunne slukke, ble vedtatt samtidig. Dette inkluderer hvor god DAB-dekningen måtte være og hvordan man skulle måle dekningen. Nkom har utført beregninger og feltmålinger og konkluderte i januar 2015 at dekningskravene var oppnådd. Dermed ble det endelig vedtatt at slukking kan foregår som planlagt i 2017. Om politikerene først nå mener dekningen ikke er god nok, så har de rett og slett ikke fulgt med de siste fem åra. Uansett om de mener Nkom ikke har gjort jobben sin eller om de mener dekningskravet er for lite, så har de hatt årevis på å gjøre noe med det. Enda verre vil det være om de bruker beredskap som unnskyldning. Nå har DSB nettopp publisert sin rapport om "Beredskapsmessig vurdering av overgangen til DAB", og konkluderer med at de beredskapsmessige konsekvensene ved overgangen mest sannsynlig vil være små. Joda, de påpeker at det er en viss usikkerhet her, men langt fra nok til å stoppe slukking av FM. Dessuten har usikkerheten lite å gjøre med DAB-dekningen, men mer med om folk faktisk har skaffet seg nye radioer å gjøre. Siden ganske mange kommer til å vente helt til FM-signalet forsvinner med å kjøpe ny radio, så vil denne usikkerheten alltid ligge der. Om Stortinget nå vedtar at de beredskapsmessige konsekvensene ved FM-slukking vil være så negative at man rett og slett ikke kan ta sjansen på det, så må det anses som en erklæring om at DSB er fullstendig inkompetente, og det bør i så fall oppfølges med en skikkelig hoderullingsrunde i direktoratet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå