torest Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Lager ren hydrogen fra naturgass.Denne konstruksjonen skjuler det som kan bli en fremtidig energigullgruve Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Spennende med alt som kan gjøre bruk av gass fra Nordsjøen uten potensielle klimaproblemer fra CO2-utslipp. 2 Lenke til kommentar
Tor Thorbergsen Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Er vel ikke særlig rent om det kommer fra nordsjøen... Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 "en pris på cirka 10–15 kroner per kilo. Da er det svært konkurransedyktig i forhold til bensin og diesel."... I dag koster hydrogen 90KR pr kilo ved pumpen. 10-15 koner pr kilo ved pumpen? Det er litt av en påstand å fremme uten snev av verken argumentasjon eller kilder. Jounalisten burde her vært kildekritisk, dette lukter det løgn og bedrag laaaang vei. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Spennende med alt som kan gjøre bruk av gass fra Nordsjøen uten potensielle klimaproblemer fra CO2-utslipp. Hvis CO2-en ikke slippes ut, hvor gjør de av den da? Er det permanent og stabilt? og inkludert i regnestykket 10-15 kr/kg? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Så en produserer hydrogen og CO2? Jøss nå ble jeg imponert... Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Nå er det vel ikke naturgas de benytter men syngas som består av karbondioksid (CO2), karbonmonoksid (CO) og hydrogen (H2), her er en membran som slippe H2 gjennom. Naturgas består jo stort sett av metan CH4, som da først må forvandles CO2 og H2 gjennom en eller annen prosess. Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Altså først dampreformering til syngas så CO2 fangst i denne prosessen. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 En trist sak. - For menigheten på Tu.no som ikke liker at batteri- OG Hydrogen-el er en fin match. Samtidig er det kanskje verdt å merke seg dette: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Ja til framgang! H2 vs Li-ion har ikke noe med tro eller like å gjøre, men hva som er best. Ettersom jeg understreker at det ikke har noe med religion å gjøre så er vel ikke et par kritiske spørsmål for mye å be om? 1. Han oppgir 7,5 MPG Diesel vs 15,4 MPG H2 for Nikola One. Altså drøyt dobbelt så mye som for diesel. Men hva er MP$ for de to? Dieselprisen er det enkleste, men hva vil H2 koste per gallon for Nikola One-brukere? 2. For tankstørrelsen 100 kg H2 oppgir han 1351 miles rekkevidde (men ukjent om det er bare førervogna eller et fult vogntog og eventuelt hvor mye last). Hvor stor tank har typisk et sammenlignbart moderne diesel-vogntog? Hvor stor er rekkevidden for disse? Hvor tett skal det være H2 fyllestasjoner sammenlignet med Diesel-fyllestasjoner? 3. I Norge og sikkert de fleste siviliserte land er det en maks tillatt vogntoglengde. Førervogna ser ut som den er lengre enn de fleste dieselbaserte førervogner. Stemmer det? Hvor mye går det eventuelt ut over potensiell lengde på vogna? 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 "en pris på cirka 10–15 kroner per kilo. Da er det svært konkurransedyktig i forhold til bensin og diesel."... I dag koster hydrogen 90KR pr kilo ved pumpen. 10-15 koner pr kilo ved pumpen? Det er litt av en påstand å fremme uten snev av verken argumentasjon eller kilder. Jounalisten burde her vært kildekritisk, dette lukter det løgn og bedrag laaaang vei. Hydrogenet kan kanskje være så billig når det er snakk om naturgass. I dag koster LNG distribuert ut til forbrukerne i området av 20 øre/kWh. Altså trenger man 50 kWh med naturgass for å produsere 1 kg hydrogen (~33 kWh), så er det 10 kr/kg i energikostnader. Med produksjonsutstyr så er det kanskje mulig å havne på noe sånt som 15 kr/kg. Men dette er så klart ikke prisen ut til kunden. I tillegg vil man måtte betale for: - Karbonlagring - Transport av CO2 fra distribuerte produksjonsanlegg av hydrogen til karbonlagringsanlegg. (Dette er den enkleste og tryggeste måten å gjøre det på i forhold til et sentralisert anlegg for hydrogenproduksjon, da man ikke må frakte hydrogen.) - Fyllestasjon - Strøm for komprimering og kjøling av hydrogen og CO2. - Avgifter - Profitt - Administrasjon Hvor mye dette vil koste kan vi vurdere litt rundt. Karbonlagringen kan vi anslå til noe sånt som 200 kr/tonn. Det blir ca 2 kr/kg(H2). Transport av CO2 havner nok fort i området av 3 kr/kg. Om en fyllestasjon koster 5 millioner og avskrives over 100 kg/dag og 10 år, så er det 13 kr/kg. Med noe i området av 10 kWh i strømforbruk på fyllestasjonen per kg hydrogen levert, så blir det fort noe sånt som 8 kr/kg. Da er man oppe i 41 kr/kg. Når man så legger på 5% i administasjon, 5% i profitt og 25% i avgifter, så er man oppe på 56 kr/kg. Altså ett godt stykke unna "10-15 kr/kg". Og dette er et relativt optimistisk anslag. Det er ikke med annet enn mva, og produksjonsutstyret for hydrogen vil måtte være ganske så billig (5 kr/kg). Og fortsatt er det snakk om i området 5,6 kr/mil, der en elbil koster i området 2 kr/mil, og en dieselbil som bruker 0,5 l/mil med diesel til 11 kr/l koster 5,5 kr/mil. 2 Lenke til kommentar
Federico Zenith Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 I dag koster hydrogen 90KR pr kilo ved pumpen. Den prisen er satt for å opprettholde paritet med fossile brensler. 1 kg H2 tilsvarer omtrent 100 km i rekkevidde. Den prisen har egentlig ingenting med produksjonskostnad å gjøre.1 kg H2 inneholder 33 kWh; regner du med en realistisk 70% i virkningsgrad for elektrolyse, koster 1 kg hydrogen 47 kWh, eller akkurat 15 kroner med dagens NordPool spotpris. En produksjonspris mellom 10-15 kr er både realistisk for reformering og konkurransedyktig, mener jeg. Det som kan være et problem er at etter produksjon skal man transportere hydrogenet også, og det er ofte mer problematisk å flytte hydrogen enn naturgass eller elkraft; dette vil kunne la prisen øke noe. 1 Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Så en produserer hydrogen og CO2? Jøss nå ble jeg imponert... Nei de produserer ingen ting, de separerer CO2 og H2 fra en Syntesegass som innholder CO2 og H2. Produksjon av Syntesegassen er trinnet før. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Så en produserer hydrogen og CO2? Jøss nå ble jeg imponert... Nei de produserer ingen ting, de separerer CO2 og H2 fra en Syntesegass som innholder CO2 og H2. Produksjon av Syntesegassen er trinnet før. Men fremdeles er avfallet CO2. Som sagt, imponert... Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Lagrar dei faktisk denne CO2en, eller er det berre reklame? Eg har inntrykk av at lagring av CO2 er mykje snakk og lite handling. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Interessant prinsipp."Kapasitet testanlegg: 5-10 kilo h/time, 0,5- 2 tonn CO2 per dag"Så 240 kg hydrogen og 2000 kg CO2 hver dag. Vil forbedring av prosessen bedre dette forholdet? Hvor lenge må CO2 lagres? Skal det slippes ut igjen kontrollert i nær fremtid? Hvor mye energi koster det å komprimere og varme opp dette per kg hydrogen?Naturgass er forøvrig et morsomt begrep. Hvorfor kaller man det ikke naturolje? Endret 2. desember 2016 av Lynxman 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Nikola påstår at de skal tilby leasing av den trekkvogna inkludert hydrogen for 1 million miles (over leasingperioden?) for 5000 dollar i måneden. De sammenligner det med å lease en dieseltrekkvogn for 2.200 dollar der man må fylle diesel for 10000 dollar i måneden. Det betyr at enten har Nikola funnet en metode for å fremstille og distribuere hydrogen utrolig billig eller så er det hele svindel galore. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Lagrar dei faktisk denne CO2en, eller er det berre reklame? Eg har inntrykk av at lagring av CO2 er mykje snakk og lite handling. De praktiserer nok catch'n release. "Se hva vi har fanget - snu deg rundt - pffffffttt" Endret 2. desember 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Griffel Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Interessant prinsipp. "Kapasitet testanlegg: 5-10 kilo h/time, 0,5- 2 tonn CO2 per dag" Så 240 kg hydrogen og 2000 kg CO2 hver dag. Vil forbedring av prosessen bedre dette forholdet? Når prosessen består i å filtrere en syntesegass som består av CO2 og H2 silk at en får CO2 og H2 hver for seg er forholdet styrt av mengdeforholdet i syntesegassen, ikke av prosessen. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Meget interessant konsept. Hvis syngass produseres ved gassifisering eller mikrobiell konvertering av biomateriale, kan produksjonen av ultraren hydrogen gjøres nær fullstendig klimanøytralt. Da slipper en å tenke på deponering av produsert karbondioksid. Et integrert anlegg tilknyttet ren energiproduksjon kan da bruke overskuddselektriset til å produsere både syngass og hydrogen som er vitale byggesteiner i kjemisk industri. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå