AnonymDiskusjon Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Gått på zoloft i noen måneder. Gikk først på 50 mg, så opp til 100, 100 gjorde ingenting etter en stund så økte til 150 mg. Gikk på 150 i noen uker før jeg ga opp og bare sluttet med den, begynte å få andre bivirkninger som ekstrem kløe og følte at zoloft ikke passet for meg. Nå er det ca 3 dager siden jeg tok min siste dose. Dagen i dag har vært helt forjævlig. Føler meg helt bedritten. Føler ''elektriske støt'' omtrent hver gang jeg snur på hodet mitt, som forvirrer meg og gjør meg ekstremt svimmel. Hva faen er det som skjer?? Hva gjør jeg nå?? Hvor lenge er det sånn her før det blir bedre?? Burde jeg ta en mindre dose zoloft for å få bukt med dette og så gå gradvis nedover??Tatt annen antidepressiva før som jeg sluttet med med en gang, aldri opplevd noe sånn her. Anonymous poster hash: 4820d...cf2 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Det mest fornuftige av deg ville være å lese pakningsvedlegget: Dersom du avbryter behandling med Zoloft Du skal ikke slutte med Zoloft med mindre legen ber deg om det. Legen vil gradvis redusere din Zoloft-dose over flere uker, før du slutter helt med å ta medisinen. Dersom du brått slutter å ta medisinen kan du få bivirkninger som svimmelhet, nummenhet, søvnforstyrrelser, uro eller angst, hodepine, skjelvinger, kvalme eller oppkast. Dersom du opplever noen av disse, eller andre bivirkninger når du slutter med Zoloft, bør du snakke med legen din. Du kan også lese utvidet informasjon på felleskatalogen: Dosering: Startdose: Depresjon og OCD: 50 mg daglig. Panikklidelse, PTSD og sosial angstlidelse: Initieres med 25 mg daglig. Etter 1 uke økes dosen til 50 mg daglig. Dette doseringsregimet er vist å redusere frekvensen av tidlig innsettende bivirkninger som er karakteristisk ved panikklidelse. Doseøkning: Pasienter som ikke responderer på 50 mg kan ha nytte av å øke dosen. Doseendringer gjøres trinnvis med 50 mg med intervaller på minst én uke, til maks. 200 mg/dag. Pga. halveringstiden skal doseendringer ikke gjøres oftere enn 1 gang pr. uke. Effekten av behandlingen kan sees i løpet av 7 dager. Lengre tid kan imidlertid være nødvendig for å vise terapeutisk effekt, spesielt ved OCD. Seponering/dosereduksjon: Brå behandlingsavbrudd bør unngås. Ved behandlingsslutt skal dosen gradvis reduseres over minimum 1-2 uker for å redusere risikoen for seponeringsreaksjoner. Dersom det oppstår ikke-tolererbare symptomer etter en dosereduksjon, eller ved behandlingsslutt, kan man vurdere å gjenoppta sist forskrevne dose, og deretter fortsette å redusere dosen, men med lavere hastighet. Snakk med legen din. Jeg vil tro han vil be deg om å starte på Zoloft igjen, sannsynligvis med 100mg, for deretter å trappe deg med til 50mg før du slutter helt i løpet av noen uker. Endret 1. desember 2016 av Omnithunder Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 Hva hvis jeg ikke ønsker å fortsette med dem? Kan jeg ta en annen antidepressiva som jeg har tatt før og som jeg vet ikke gir meg en slik reaksjon? Kan sobril f.eks hjelpe på symptomene? Hvor lenge varer disse symptomene? Anonymous poster hash: a99fd...fd1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Du skal uansett trappe ned gradvis for å begrense bivirkninger. 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Tviler på at det er en god løsning å gå direkte over på annen medisin uten at du samtidig trappes ned på Zoloft, men dette må du spørre legen din om. Dette vil du nok få svar på over telefon til legekontoret, uten at du trenger å møte opp. Føler du deg riktig dårlig, så ringer du legevakten med det samme. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 2. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2016 Hva er det de kunne gjort for meg på legevakten? Tror nesten jeg hadde blitt enda verre om jeg måtte sitte å vente i ett venterom i 5 timer for å snakke med en lege i 5 minutter. Anonymous poster hash: a99fd...fd1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Hva er det de kunne gjort for meg på legevakten? Tror nesten jeg hadde blitt enda verre om jeg måtte sitte å vente i ett venterom i 5 timer for å snakke med en lege i 5 minutter. Anonymous poster hash: a99fd...fd1 Du kunne sannsynligvis fått svar på dine spørsmål pr telefon. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Vil ta ca 1-2 uker før bivirkningene forsvinner, men en liten dose over samme tidsrom vil dempe bivirkningene med én gang og er det lureste å gjøre hvis du ikke orker å ha det slik som du har det nå. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Først og fremst, ta dette med fastlegen, ikke legevakten. Det er direkte farlig å gå "cold turkey", man skal alltid trappe ned over flere uker. Man må også gi alle slike medikamenter minst 3 måneder før man ser om de faktisk virker. Man vil alltid føle seg uvel og utilpass med bivirkninger i denne perioden. Det mange gjør feil er å slutte etter 3 uker fordi de er mye kvalm, svimmel, hodepine, føler seg verre osv. Det tar lang tid før kroppen venner seg til det og kommer i balanse. Forvent alltid en verre periode før du gradvis begynner å bli bedre. Samt et medikament som virker bra for en person trenger ikke å gjøre det for andre, derfor må man ofte prøve seg frem til riktig type i samarbeid med legen. Det må man regne med å bruke en del tid på. Cipralex kan være et bra alternativ til Zoloft. Fordelen med sistnevnte er at den ikke fører til særlig vektøkning. Cipralex fører ofte til vektøkning via økt apetitt men den har desidert minst bivirkninger ift. andre. Jeg har brukt begge i forskjellige perioder over flere år samt at venner med Cipralex også gikk ca. 10-15kg opp i vekt. Zoloft har som regel kun ført til vektøkning i tilfeller personen ikke har vært flink nok til å ta medisinen og dermed fluktuerer mye i nødvendige hormoner som igjen fører til trøstespising osv. (noe mange med depresjon gjør.). En annen ting er at man kan få en verre "relaps" 3 mnd etter man sluttet, med verre angst eller depresjon man hadde når man begynte med dette. Derav skal man alltid ha nøye oppfølging i minst 6mnd etter man har sluttet etter en nedtrapping. For min del var det en lege som tvang meg til å begynne å bruke dette selv når jeg bare var mildt deprimert som følge av andre helseplager de ikke ville bruke tid på å komme til bunns i. Jeg har ikke vært i stand til slutte med det i etterkant selv om jeg har prøvd flere ganger da relaps har vært betraktelig verre. Ellers er den beste medisin masse frisk luft og fysisk aktivitet og utføre nødvendige endringer i livsstil. Ikke minst er kosthold veldig viktig slik at kroppen får nødvendige næringsstoffer. EDIT: En siste ting, har du kun en mild depresjon må du ikke finne på å begynne med dette. Kroppen gjør seg lett avhengig av det og noen ender opp med å måtte bruke det resten av livet fordi kroppen ikke lenger klarer å produsere de nødvendige hormonene selv. Gjør heller andre viktige endringer i livet og la dette være siste utvei fremfor en lettvint "løsning" via resept. EDIT2:: Depresjon og angst er ofte symptomer på fysiske problemer. Årsaken til at disse mentale plagene oppstår er fordi kroppen er i kjemisk ubalanse og sliter med å produsere nødvendige hormoner. Det er altfor mye stigma rundt at dette er rene "mentale lidelser" da de ofte har en fysisk årsak. Mange får det selvsagt pga. traumer men en stor andel havner nok i denne gruppen fordi det ikke er en uvanlig følge av langvarige fysiske lidelser. Særlig vises dette hos personer med kronisk fysisk sykdom. EDIT3: Jeg vurderte først om jeg skulle unngå å svare da jeg ikke blir "anonym" ved å bruke nicket. Men det er ingen skam om man har noen utfordringer her i livet, det viktigste er hvordan man tar tak i dem og mestrer det. Kan andre ha nytte av min "ut av skapet i forumet" med deling av erfaring og informasjon så er det bedre. Det viktigste er å akseptere det og ikke skamme seg over at man har det. Men velg selv hvem man deler det med og når det føles rett å gjøre det. (ift. å være anonym). Endret 3. desember 2016 av Theo343 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Vil ta ca 1-2 uker før bivirkningene forsvinner, men en liten dose over samme tidsrom vil dempe bivirkningene med én gang og er det lureste å gjøre hvis du ikke orker å ha det slik som du har det nå. Takk! Dette var svaret jeg lette etter. Tok en 100 mg pille i desperasjon og bivirkningene slapp forsiktig taket over de neste timene. Merket en forskjell allerede en halvtime etter pillen ble tatt, de elektriske støtene forsvant, var sååå deilig. Anonymous poster hash: a99fd...fd1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Først og fremst, ta dette med fastlegen, ikke legevakten. Det er direkte farlig å gå "cold turkey", man skal alltid trappe ned over flere uker. Man må også gi alle slike medikamenter minst 3 måneder før man ser om de faktisk virker. Man vil alltid føle seg uvel og utilpass med bivirkninger i denne perioden. Det mange gjør feil er å slutte etter 3 uker fordi de er mye kvalm, svimmel, hodepine, føler seg verre osv. Det tar lang tid før kroppen venner seg til det og kommer i balanse. Forvent alltid en verre periode før du gradvis begynner å bli bedre. Samt et medikament som virker bra for en person trenger ikke å gjøre det for andre, derfor må man ofte prøve seg frem til riktig type i samarbeid med legen. Det må man regne med å bruke en del tid på. Cipralex kan være et bra alternativ til Zoloft. Fordelen med sistnevnte er at den ikke fører til særlig vektøkning. Cipralex fører ofte til vektøkning via økt apetitt men den har desidert minst bivirkninger ift. andre. Jeg har brukt begge i forskjellige perioder over flere år samt at venner med Cipralex også gikk ca. 10-15kg opp i vekt. Zoloft har som regel kun ført til vektøkning i tilfeller personen ikke har vært flink nok til å ta medisinen og dermed fluktuerer mye i nødvendige hormoner som igjen fører til trøstespising osv. (noe mange med depresjon gjør.). En annen ting er at man kan få en verre "relaps" 3 mnd etter man sluttet, med verre angst eller depresjon man hadde når man begynte med dette. Derav skal man alltid ha nøye oppfølging i minst 6mnd etter man har sluttet etter en nedtrapping. For min del var det en lege som tvang meg til å begynne å bruke dette selv når jeg bare var mildt deprimert som følge av andre helseplager de ikke ville bruke tid på å komme til bunns i. Jeg har ikke vært i stand til slutte med det i etterkant selv om jeg har prøvd flere ganger da relaps har vært betraktelig verre. Ellers er den beste medisin masse frisk luft og fysisk aktivitet og utføre nødvendige endringer i livsstil. Ikke minst er kosthold veldig viktig slik at kroppen får nødvendige næringsstoffer. EDIT: En siste ting, har du kun en mild depresjon må du ikke finne på å begynne med dette. Kroppen gjør seg lett avhengig av det og noen ender opp med å måtte bruke det resten av livet fordi kroppen ikke lenger klarer å produsere de nødvendige hormonene selv. Gjør heller andre viktige endringer i livet og la dette være siste utvei fremfor en lettvint "løsning" via resept. EDIT2:: Depresjon og angst er ofte symptomer på fysiske problemer. Årsaken til at disse mentale plagene oppstår er fordi kroppen er i kjemisk ubalanse og sliter med å produsere nødvendige hormoner. Det er altfor mye stigma rundt at dette er rene "mentale lidelser" da de ofte har en fysisk årsak. Mange får det selvsagt pga. traumer men en stor andel havner nok i denne gruppen fordi det ikke er en uvanlig følge av langvarige fysiske lidelser. Særlig vises dette hos personer med kronisk fysisk sykdom. EDIT3: Jeg vurderte først om jeg skulle unngå å svare da jeg ikke blir "anonym" ved å bruke nicket. Men det er ingen skam om man har noen utfordringer her i livet, det viktigste er hvordan man tar tak i dem og mestrer det. Kan andre ha nytte av min "ut av skapet i forumet" med deling av erfaring og informasjon så er det bedre. Det viktigste er å akseptere det og ikke skamme seg over at man har det. Men velg selv hvem man deler det med og når det føles rett å gjøre det. (ift. å være anonym). Gikk på zoloft i over 6 mnd. Gått på antidepressiva før som funket, så vet at denne ikke funket for meg. Sluttet cold turkey fordi jeg har gjort det før uten problemer, big mistake, men jeg tror det er mest fordi jeg begynte å ta 150 mg noen uker før jeg ga meg, ville se om det gjorde en forskjell. Resten av innlegget ditt er jeg allerede klar over (slitt psykisk hele livet) men kanskje noen andre som ikke er klar over det kommer over tråden og finner svaret på hva de lurer på, så godt jobba. Anonymous poster hash: a99fd...fd1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. desember 2016 Del Skrevet 4. desember 2016 (endret) Bra Tenk alltid 3 dager, 3 uker, 3 måneder. Halveringstid osv. er opptil flere dager. Ergo kan du også klare deg uten for mye bivirkninger et par dager hvis du har problemer med å få tatt ut resept i tide. Jeg har også gått "Cold Turkey" en gang når jeg var "on top of the world" med masse treningsaktivitet, fin og solrik sommer og alt var toppers. Det holdt i 3 måneder så satt jeg der som et spørsmålstegn og måtte ta et par tunge uker med ny start på medisin. Og som de fleste også vet, er det rundt disse tider det er vanskeligst å være uten. Det var selvsagt i okt/nov det ikke funket bra å gå uten lenger. Det kan også være greit å justere dosen litt etter årstid og kroppsvekt etc. Lavere dose om vår/sommer, høyere i mørk høst og vinter. I tillegg til at man må ta det litt ift. kroppsvekt. Går man ned 20kg så trenger man ikke nødvendigvis like høy dose lenger. Jeg merket at min dosering ikke fungerte godt når jeg over tid gikk opp ca. 10kg i kroppsvekt, litt høyere dose og det fungerte bedre. EDIT: Av interesse for egen læring. Hvilken har fungert best for deg? Samt hvilke andre bivirkninger får du på Zoloft? Spreng i hodet? Endret 4. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2016 Jeg bestemte meg ikke for å slutte fordi jeg følte meg bra, men fordi de ikke hjelper. Merket ikke mye bivirkninger mens jeg tar dem, utenom noe kløe i håndflatene og fingrene. Skal nå ta 100 mg annenhver dag (fikk ikke bivirkninger av å slutte før sånn 3 dager etter siste dose) i ca 2 uker, så ned til 50 i to uker, så ned til 25. Er ingen vits at jeg går på piller som ikke hjelper, og som ikke er noe man vil ta over lengre tid.Prozac hjalp faktisk, ga meg sinnsro og hjalp også mye mot angst, men fikk ekstrem kløe i håndflatene og hendene mine ble helt råe. Så de måtte jeg slutte med, dessverre. Var ett veldig vanskelig valg å ta, det er ødeleggende i seg selv å ikke kunne bruke hendene dine fordi det gjør vondt hver gang du beveger en finger. Anonymous poster hash: a99fd...fd1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå