Krozmar Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Har vurdert i lenge tid i å kjøpe meg ett amatørteleskop med best mulig tele, bor godt oppe i høyden og har litt fritidssysler i å speide etter dyr og ikke minst ta gode bilder av månen og andre himmel objekter, har snuset litt innom teleskop tidligere, men ser at prisene på teleskop er nesten dyrere nå som en det var for 10år siden.. Så da lurer jeg litt på om alternativet kan være å kjøpe ett rimelig speilreflekskamera med god telelinse. Her har jeg da også muligheten til å styre kameraet via Wifi båda fra PC og App på mobilen.. Er det noen som kan gi meg en god anbefaling på både det ene eller det andre.. Jeg ser for meg en maks pris på ca 10 000,- Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Du får tak i superzoom rimelig som zoomer nok til å fylle månen i bildet.Canon Powershot SX60 er bra på det meste i tillegg til at det har RAW. Bruker SX1 selv og er godt fornøyd med det til superzoom å være.Svakheten er liten sensor, så eksponeringen bør være høvelig lang om du ønsker å bruke lav ISO (80).Du kan bruke kjapp eksponering og/eller høy ISO også, men da må du støyredusere i postproduksjon. Dette bedrer bildene en god del.Liten sensor gjør at man får så bra zoom på så kompakt optikk som er i slike kamera. Går du opp i brikkestørrelse blir fort optikken mye mer bulky, så det er en tradeoff med størrelse og bildekvalitet.Har ikke noe oversikt over teleskop-linser annet enn at jeg vet det finnes en gammel en til Nikon som fyller månen i bilde. Endret 2. desember 2016 av vidor 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Jeg ser for meg en maks pris på ca 10 000,- Ikke lett å gi noe godt svar på det. Teleskop + kamera (digiscoping) gir utvilsomt mer "rekkevidde" enn det du kan få av kamerautstyr for 10K, og har du allerede et kamera (eventuelt mobilen) du kan bruke sammen med teleskopet kan du få et ganske OK teleskop for 10K. Natur og Fritid og Kikkertspesialisten er to butikker som har mye info om teleskop på nettsidene sine. Det finnes også ferdige pakker for digiscoping og mye tilleggsutstyr for å holde kamera, men det kan også mekkes selv hvis man har anlegg for slikt. Har et relativt rimelig Opticron teleskop selv, men har ikke brukt det til digiscoping og ville nok godt et hakk opp hvis jeg skulle drevet mye med det. Kan egentlig ikke si så mye mer, ønsker du å ta bilder for å bestemme art kommer du langt med 10K, ønsker du flotte publiserbare bilder er det mulig, men ikke sikker på om digiscoping er det riktige da. Personlig har jeg mer tro på kamera da det blir en mer integrert løsning optimalisert for å ta bilder. Teleskopet er jo optimalisert for å se gjennom og kamera må kobles til/fra. Men hvis du er mest ute etter å se og bare ønsker å ta bilde en gang i mellom kan det sikkert fungere bra. Problemet med kamera er å få noe med nok zoom for 10K. Et alternativ er å velge systemkamera, speilrefleks eller speilløst + en telezoom. Ideelt burde du ha 400mm tele eller mer hvis det er lang avstand til motivet. Jeg har tatt noen bilder av småfugler på fuglemateren som er rundt 20 meter unna, og da blir fuglene små prikker med en 400mm tele på et relativt rimelig Canon speilreflekskamera. Kommer du mye nærmere reduseres krevet til tele, og det gjør det selvsagt også hvis fugl/dyr er mye større. Et kamera + en 70-300mm er det mulig å få for rundt 10K, men som sagt er 300mm i underkant hvis du ikke er flink til å komme nærme. Går du for noe slikt har både Canon og Nikon relativt rimelige 70-300mm av OK kvalitet og Tamron har en som får gode karakterer. Nikon har også en rimelig 55-300mm. Vær obs på at stabilisator er stor fordel på slike linser og det finnes noen billige og dårlige uten stabilisator til laver priser - unngå disse. Det finnes også alt i et linser som sannsynligvis er innenfor rekkevidde sammen med et billig kamerahus. De har typisk brennvidde 16-300mm eller 18-300mm. Dekker mye, men er nok litt dårligere optisk enn en av telezoomene nevnt i forrige avsnitt. Skal du videre opp i brennvidde tar prisen av... Du finner 200-500mm fra Nikon, og 150-600mm fra både Sigma og Tamron, men da er det 10K og oppover bare for linsen. Store og tunge blir de også. Det er også et system som heter Micro Four Thirds. Der finner du både linser og kameraer som passer om hverandre fra Olympus og Panasonic. Begge produsenter har telezoomer, henholdsvis 75-300mm og 100-300mm. Olympus sin har ikke stabilisator, men Olympus har det innebygd i kameraene. Panasonic-linsen har stabilisator siden bare noen av Panasonics kameraer har det innebygd. Finner du et bra tilbud bør det være mulig å få en av disse linsene + kamera for 10K. Pass på at kameraet har søker, veldig nyttig sammen med lang tele. Et siste alternativ er å kjøpe et superzoomkamera. Det er kamera med et integrert objektiv med veldig stort zoomområde. De med mest zoom har liten sensor som igjen går ut over bildekvalitet, men de kan gi helt OK bilder i godt lys. Det finnes også noen med litt større og bedre sensor, men de har mindre zoom, og til del høyere pris - enkelte modeller langt over ditt budsjett. Endret 1. desember 2016 av se# 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Nettstedet Akam hadde i sin tid en fin serie med artikler om astrofoto. Her er en oversikt over artiklene. Se særlig artikkel 3 om å bruke speilrefleks + kameraobjektiv. Kjapt etter min erfaring med begge løsningene du foreslår: Et teleskop består av den optiske tuben + stativet. Begge deler koster omtrent like mye, for et nogen lunde kvalitetsmessig balansert oppsett. Hensikten med stativet er tracking så kameraet/okularet følger et objekt når jorda roterer. Og det skal selvsagt holde bildet stødig. Et stativ med tracking er lurt uansett om man bruker teleskop eller kamera. Et oppsett med kamera er også avhengig av stativ, men uten tracking er du begrenset til ganske vide bilder eller korte lukkertider (mye støy). En mulighet er å kombinere tracking-stativ med kamera og teleobjektiv. Når det kommer til teleobjektiv så er foto-objektiver bedre egnet til å ta bilder med enn teleskop-tuber. Sistnevnte er beregnet for visuell observasjon gjennom et okular og har ofte dårlig optisk ytelse utenfor midten av synsfeltet. De fleste teleskopene har en speilkonstruksjon som gir såkalt ring-bokeh, som er dårlig egnet til å fotografere i dagslys med (f.eks fugler). Fotoobjektiver har bedre skarphet og kan brukes til mye mer. Teleskoper har alltid større "lysinnsamlingsareal" enn fotoobjektiver i samme prisklasse. Det er viktig for visuell observasjon, men mindre viktig for astrofoto siden man kan kompensere med økt lukkertid (eller flere bilder som så limes sammen i f.eks Registrax). Derfor mener jeg man kommer langt med tracking-stativ + teleobjektiv + systemkamera (med eller uten speil). Det finnes også noen ganske få kamera med ekstern (O-GPS1) eller innebygget tracking (K-3II og K-1) der sensoren flytter seg inni kameraet for å følge stjernene/månen etc, men de fleste spiser opp for mye av ca-budsjettet ditt. Den rimeligste kombinasjonen tror jeg er en brukt Pentax K-30/K-50/K-r kamera med O-GPS1 enheten. Tipper det burde være mulig å få brukt under 3000 kr. Legg på et stødig kamerastativ (nytt/brukt) og et godt forholdsvis rimelig teleobjektiv som Pentax 55-300mm (første eller andre utgave, brukt) så burde totalpakken med kamera og O-GPS1 komme på fra ca 6000 kr. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 1. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2016 Mange gode svar her, må trolig lese meg bedre opp på evnet selv. Tror jeg mer eller mindre har bestemt meg for å gå for kamera med teleobjektiv ettersom jeg liker å kunne ta bilde av det jeg ser, evntuelt spe på med ett skikkelig teleskop senere for å lettere finne noe å ta bilde av i dårlig lys. Tar gjerne imot andre tips til hvilket hus jeg bør kjøpe og hvilket objektiv som passer best. Men Simen1 sitt forslag virket veldig rimelig for en nybegynner som meg =) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Husk at du trenger god stabilisering på høy zoomrate, da små bevegelser blir veldig forsterket opp i bilderystelser. Tar du bilder med timer eller fjernkontroll i tillegg til stativ blir det vanligvis bra. Det kan lønne seg å slå på stabilisering i kamera/objektiv også. Test det gjerne og se hvordan kameraet oppfører seg med og uten. Endret 1. desember 2016 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå