Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav fra halvannet år siden

Kontrazt

Anbefalte innlegg

Hei.

For noen dager siden fikk jeg et inkassokrav i posten. Dette var for et par briller bestilt tidlig i 2015. Etter litt frem og tilbake med både innkasserer og LensWay har de funnet ut at jeg ikke har betalt noenting, selv om jeg har betalt 100kr to ganger, 200kr én gang, og 1050kr én gang, som de hittil ikke har fortalt meg hva er opprinnelsen til, eller hva jeg har betalt for.

I utgangspunktet har jeg ikke særskilt god oversikt over økonomien min, men jeg synes å huske at jeg var fast bestemt på å betale ned hele summen, da de kontinuerlige fakturaene fra LensWay som aldri gikk nedover i beløp begynte å bli irriterende. Uansett, så har jeg ikke hørt noe fra verken Intrum Justitia eller LensWay siden september i 2015, før jeg nå fikk kravet, i følge LensWay ble dette kravet overlevert til Intrum Justitia i 2015, ifølge Intrum Justitia fikk de kravet overlevert nå for noen mnd siden.

Mitt spørsmål blir som følger; er det noen slags frist for hvor lenge kreditor kan oppbevare denne type informasjon før de tar kontakt med personen det gjelder (i dette tilfellet meg), eller kan de helt utifra hva de selv tenker sende ut slike krav akkurat når det måtte passe de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å oppklare, dette glemte jeg å skrive - jeg fikk et inkassokrav i posten, som var helt urelatert til dette. (Ja, jeg vet - dårlig til å følge opp regninger  :nei:), det var først når jeg ringte Intrum Justitia at kundebehandleren jeg snakket med på telefonen sa "du, nå som jeg har deg her, så har jeg en oppføring fra 2015, kan sende deg informasjonen på e-post om dette er ønskelig". På det tidspunktet hadde jeg ikke hørt noenting fra de eller LensWay på godt over halvannet år.

Lenke til kommentar

For å oppklare, dette glemte jeg å skrive - jeg fikk et inkassokrav i posten, som var helt urelatert til dette. (Ja, jeg vet - dårlig til å følge opp regninger  :nei:), det var først når jeg ringte Intrum Justitia at kundebehandleren jeg snakket med på telefonen sa "du, nå som jeg har deg her, så har jeg en oppføring fra 2015, kan sende deg informasjonen på e-post om dette er ønskelig". På det tidspunktet hadde jeg ikke hørt noenting fra de eller LensWay på godt over halvannet år.

3 år er foreldsesfristen for utestående krav.

Som betyr at du kan få ett krav på noe du kjøpte i 30.11.2013 og fram i tid.

Lenke til kommentar

3 år er foreldsesfristen for utestående krav.

Som betyr at du kan få ett krav på noe du kjøpte i 30.11.2013 og fram i tid.

Okei, takk for raskt svar.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at foreldelsesfristen er tre år. Det betyr at det kan ikke gå mer enn tre år fra tidspunktet kravet oppsto og til det tas rettslige skritt for å sikre kravet (fristavbrytende tiltak).

Fra dette utgangspunktet gjelder det en regel om klanderverdig passivitet. Klanderverdig passivitet vil si at kreditor oppfører seg på en slik måte at skyldner har berettiget grunn til å tro at kreditor ikke driver inn kravet eller anser det som oppgjort. Alt etter omstendighetene kan dette skje allerede etter seks måneder hvor ingenting har skjedd, men det foretas en konkret vurdering.

Det er leit at du har med Intrum Justitia å gjøre. Hvis du vil få medhold i en passivitetsanførsel er du i praksis nødt til å ta ut søksmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...