Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min første bil


tss141

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg vet det er flere tråder ute om dette fra før, men jeg vil gjerne spørre selv etter som jeg ikke er lik alle andre, og kanskje har noen andre krav enn andre mennesker.

Jeg fyller altså 18 i februar og vil da ha meg min første bil.

 

Prisklassen vil jeg skal være alt i fra 10.000 - 30.000

Automat/gir har ingenting å si, er åpen for alt.

Jeg har ikke mange krav til bilen, untatt at den skal være så billig som mulig i drift, skal ikke være en bil som det går mye galt med, og skal være relativt billig å forsikre.

Jeg har spurt veldig mange folk om det samme spørsmålet, men jeg får forskjellige svar hva alle, så derfor ønsker jeg en mening fra dere som kanskje har litt mer erfaring med bil enn det jeg har.

 

Her er noen av bilene jeg har tenkt over tidligere, og det jeg har hørt om dem:
Om det er noe av det jeg skriver som er galt, så rett meg på det!

 

Volvo
En volvo kan gå 500.000 km uten problemer og det går sjeldent noe galt med dem. Bruker en del drivstoff, og kan være dyr å forsikre for en gutt på 18 år.

 

Ford Mondeo/Focus
Har en i familien som kan skru på ford, så da får jeg reperasjoner til en billig pris/gratis. Er billig å forsikre, men går mer galt med dem og bruker mer drivstoff på mila.

 

Honda
Etter hva jeg har hørt, er Honda en god bil å velge som førstegangsbil, fordi den er billig i drift, går ikke mye galt med motoren, og billig å forsikre. Har derimot hørt at det elektriske / tilbehør fort går i filler.

 

Ønsker deres mening! 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En velholdt Focus med bensin motor ville jeg gått for. Spesielt siden du har tilgang på billig arbeid gjennom familien.

Morsomme biler å kjøre.

Vet ikke hvorfor du mener du det er mer feil med dem?

Har skrevet om Focus i en annen tråd her inne. Fant ikkr link til den akkurat nå.

Lenke til kommentar

fra ti til tredve kan du få ganske mye. Hvorfor ikke en toyota? Bilen må selvfølgelig sjekkes etc, for det er alltid mange bomkjøp uansett merke. 

 

PERSONLIG mener jeg at utsagnet ditt ang volvo er utdatert. Det var slik før. Noe fordi i den prisklassen har ofte IKKE ALLTID litt trøbbel med seg. Honda har gode motorer de, men er litt plukk å forvente i den prisklassen. 

 

Jeg har mange år bak meg på bilverksted, så disse personlige meningene er basert på erfaring fra dette verkstedet. mange som mener andre ting og har både mer eller mindre erfaring enn meg. 

 

så lenge du ikke skal ha et bestemt utseende etc, ville jeg gått for en toyota. bare ikke av de aller minste modellene. 

Endret av Smultring77
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

fra ti til tredve kan du få ganske mye. Hvorfor ikke en toyota? Bilen må selvfølgelig sjekkes etc, for det er alltid mange bomkjøp uansett merke.

 

PERSONLIG mener jeg at utsagnet ditt ang volvo er utdatert. Det var slik før. Noe fordi i den prisklassen har ofte IKKE ALLTID litt trøbbel med seg. Honda har gode motorer de, men er litt plukk å forvente i den prisklassen.

 

Jeg har mange år bak meg på bilverksted, så disse personlige meningene er basert på erfaring fra dette verkstedet. mange som mener andre ting og har både mer eller mindre erfaring enn meg.

 

så lenge du ikke skal ha et bestemt utseende etc, ville jeg gått for en toyota. bare ikke av de aller minste modellene.

 

Var volvo m bakhjulstrekk som gikk en halv mill. Volvo tapte seg på 90 tallet v70 osv. Men gammal volvo ruster,mye..

Ford er vel kurrant..ikke den dårligste tyskeren. Så hvorfor ikke..

Toyota? Husk og kjøp en japansk toyota.. ikke yaris,avensis..

Kjøp camry,prius , coralla sedan er vel også japs. Eurotoyota er full av dårlige europeiske deler.. glem diesel alle merker, slitte dyser, kokset turbo,dpf,fuelrail,høytrykkspumpe....

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

i prisklassen 10-30k er det lotto uansett hvem merke du velger, men pass på å ta med deg han merkanikeren i familien når du ser på de du synes ser fine ut ;)

Støtter denne.

Finn biler i nærheten, de kan du lett slå fra deg ettersom du ikke har reist rundt halve landet, ha med noe mekaniske kyndige, se over hele bilen og ha en god prøvetur i forskjellige hastigheter. 

Lenke til kommentar

 

i prisklassen 10-30k er det lotto uansett hvem merke du velger, men pass på å ta med deg han merkanikeren i familien når du ser på de du synes ser fine ut ;)

Støtter denne.

Finn biler i nærheten, de kan du lett slå fra deg ettersom du ikke har reist rundt halve landet, ha med noe mekaniske kyndige, se over hele bilen og ha en god prøvetur i forskjellige hastigheter. 

 

 

Slutter meg til dette. I den prisklassen snakker vi om en alder og kjørelengde hvor det har mer å si hvor flink tidligere eier har vært med vedlikehold enn hvor bra den spesifikke bilmodellen er. I tillegg kan du alltid være heldig/uheldig med hva som tar kvelden...

Det finnes også gode bilmodeller hvor det er problemer med f.eks. spesifikke motorvarianter. Andre er solide men plages med rust, men det kommer igjen an på hvor mye det er kjørt i salt og hvor ofte den vaskes...

 

Ta med en eller flere bilkyndige på tur, og prøvekjør skikkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig, pålitelig og lavt forbruk; Gammel japaner.

Honda, Toyota, Mazda

 

Spesielt med liten motor, 1.3-1.4l er perfekt.

Fordelen med sike biler er at selv om noe går i stykker, er reservedelene ofte billige og lette å få tak i.

De minste motormodellene har mye plass rundt seg i motorrommet og ting er lett å komme til.

 

På en bil under 30k må du regne med at du får servicekostnader, og hver km du kjører uten er mer eller mindre som flaks å regne, derfor burde du sikte deg inn på biler med lavest mulig kostnader når noe først går galt.

Gamle japanere er de billigste jeg kjenner til, og de er oftest lette å jobbe på.

Om du lærer deg å skru litt selv så kan det meste fikses på en ettermiddag.

 

Selv kjører jeg en BMW som jeg kjøpte til 30K, og den går fint og greit nok den, men det er jo som alltid småting, og det er disse småtingene som blir så avsindig dyrt på slike biler, spesielt av ekstrautstyr som gjerne er standard, som f.eks:

Den har xenonpærer og høydejusteringsensoren var gåen: 1500kr

Antispinn-systemet sluttet å virke - det kostet heldigvis bare 120kr for en ny styringswire og jeg skiftet det på 5min - men det var et ekstra system som kostet meg penger..

 

I motsetning til;

En kompis hadde en 1.3l toyota corolla fra tidlig 90-tall, der kostet ny radiator 900kr, et sett med nye tennplugger gikk på 150kr, skiftet registerreima (var gjort på et kvarter - mye plass i motor-rom), kostet 300kr for reim.
Her snakker vi altså mer eller mindre en fullservice for mindre enn høydereguleringen i bmw'en - noe toyotaen ikke har så de trengs aldri å skiftes.

 

 

Volvo kan være billig om du er flink til å skru selv og har en kompis som er villig til å hjelpe til, men det er ingen selvfølge at de er billige og pålitelige heller. I tillegg er de ofte veldig tunge med ulempene det medfører

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...