Gå til innhold

Derfor er det vanskelig å resirkulere elbilbatterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elbil produsent propaganda om at batteriene resirkuleres gikk det hull på. Selv om det lar seg gjøre vil det aldri lønne seg økonomisk om batteriene fortsetter å falle i pris. For ordens skyld, vi har 1 elbil i familien.

Så var det det med å lese mer enn bare overskriften da... Du støtter vel Trump også kanskje?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er ikke veldig overraskende. Aluminium, som gjerne blir omtalt som evig resirkulerbart, blir 'ødelagt' av at det legeres med ymse andre stoffer for å bedre egenskapene. Det resirkulerte aluminiumet er da langt mindre anvendbart enn råaluminium.

 

Med den farten batterier utvikler seg nå så kan vi ikke vente noen bedring med det første heller. Batterikjemien endres jo støtt, til glede for brukerne selvfølgelig men det gjør resirkulering vanskeligere.

 

På et eller annet punkt vil *muligens* energitettheten bli høy nok til at man også kan fokusere på resirkulerbarhet..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det står skrevet noe om stålresirkulering. Det går vel an å bruke det stålet til en viss grad som tilsats i smelte av nytt stål vel, uten at det øker for mye på prosenten av andre legeringsmetaller. Og de brennbare smelteforurensningene er vel relativt enkelt å fjerne. F.eks. ved bruk av rent oksygen.

 

Noen behøver vel fremdeles å kjøpe støpejernsovner til hjemmene, hvor det ikke er like viktig med finjustering av legeringen, som det er med stålproduksjonen.

 

Litium er jo ikke heller noe rent råmateriale i utgangspunktet. Det må vel la seg ordne å resirkulere på en eller annen måte. Kaste det noen tusen år på saltvannstanker? Ikke vet jeg, men her er en kilde på at det ikke er så rett fram å utvinne litium heller da, som artikkelen kanskje feilaktig maler et bilde av:

 

 

 

Sources and Extraction

Lithium is most commonly found combined with aluminum, silicon, and oxygen to form the minerals known as spodumene (LiAl(SiO3)2) or petalite/castorite(LiAlSi4O10). These have been found on each of the 6 inhabited continents, but they are mined primarily in Western Australia, China, and Chile.  Mineral sources of lithium are becoming less essential, as methods have now been developed to make use of the lithium salts found in saltwater.

 

Extraction from minerals

The mineral forms of lithium are heated to a high enough temperature (1200 K - 1300 K) in order to crumble them and thus allow for subsequent reactions to more easily take place.  After this process, one of three methods can be applied. 

  1. The use of sulfuric acid and sodium carbonate to allow the iron and aluminum to precipitate from the ore - from there, more sodium carbonate is applied to the remaining material allow the lithium to precipitate out, forming lithium carbonate. This is treated with hydrochloric acid to form lithium chloride.
  2. The use of limestone to calcinate the ore, and then leaching with water, forming lithium hydroxide. Again, this is treated with hydrochloric acid to form lithium chloride.
  3. The use of sulfuric acid, and then leaching with water, forming lithium sulfate monohydrate. This is treated with sodium carbonate to form lithium carbonate, and then hydrochloric acid to form lithium chloride.

The lithium chloride obtained from any of the three methods undergoes an oxidation-reduction reaction in an electrolytic cell, to separate the chloride ions from the lithium ions.  The chloride ions are oxidized, and the lithium ions are reduced.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to pakker i går med AA batterier, merke "Energizer, eco advanced". Det står på emballasjen, "WORLD´S FIRST MADE WITH RECYCLERD BATTERIES". Videre står det "80% LONGER LASTING POWER". De var visst litt dyrere, men det kan hende at det lønner det seg å lage, selge og bruke slik.

Denne debatten virker en smule forunderlig i så måte.

Lenke til kommentar

Elbil produsent propaganda om at batteriene resirkuleres gikk det hull på. Selv om det lar seg gjøre vil det aldri lønne seg økonomisk om batteriene fortsetter å falle i pris. For ordens skyld, vi har 1 elbil i familien.

 

Huh?

Mener du at produsentene burde resirkulere battier som fortsatt er i bruk i bilene?

Saken er jo at det knapt er noen batterier som er klare til å _bli_ resirkulert. Nissan får inn 15-20 batterier i _året_.

Selvsagt er det ikke noen business i resirkulering med sånne volumer. Bare transporten av batteriene tilbake til et sted de kan resirkuleres vil jo koste mer enn det smaker med de volumene.

 

Når dagens elbiler begynner å nærme seg 10-15 år, så det faktisk blir en del batterier "på markedet" vil dette selvsagt endre seg.

 

Dette minner om "skandalesaken" fra for et par dager siden, om at elbilfordelene koster 16 000 per tonn CO2 vi sparer, der dette var en estimert kostnad for 2016, mens den allerede for 2020 var estimert til ca halvparten - OG direktoratet selv sier i den samme rapporten at anslagene trolig er alt, alt for høye, og at de nok ligger nærmere 10 000 per i dag, og da selvsagt også vil reduseres tilsvarende de kommende årene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte to pakker i går med AA batterier, merke "Energizer, eco advanced". Det står på emballasjen, "WORLD´S FIRST MADE WITH RECYCLERD BATTERIES". Videre står det "80% LONGER LASTING POWER". De var visst litt dyrere, men det kan hende at det lønner det seg å lage, selge og bruke slik.

Denne debatten virker en smule forunderlig i så måte.

 

Har til dags dato ikke sett strømmengden oppgitt på engangsbatterier. Så den reklamen blir litt "humbug"

Men at det ut fra et miljøhensyn lønner seg å kjøpe ladbare, og lade deise forsiktig (resirkulere sjølv, om man ikke blir helt hysterisk av batteriladere) kan det ikke vere tvil om.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Elbil produsent propaganda om at batteriene resirkuleres gikk det hull på. Selv om det lar seg gjøre vil det aldri lønne seg økonomisk om batteriene fortsetter å falle i pris. For ordens skyld, vi har 1 elbil i familien.

Huh?

Mener du at produsentene burde resirkulere battier som fortsatt er i bruk i bilene?

Saken er jo at det knapt er noen batterier som er klare til å _bli_ resirkulert. Nissan får inn 15-20 batterier i _året_.

Selvsagt er det ikke noen business i resirkulering med sånne volumer. Bare transporten av batteriene tilbake til et sted de kan resirkuleres vil jo koste mer enn det smaker med de volumene.

 

Når dagens elbiler begynner å nærme seg 10-15 år, så det faktisk blir en del batterier "på markedet" vil dette selvsagt endre seg.

 

Dette minner om "skandalesaken" fra for et par dager siden, om at elbilfordelene koster 16 000 per tonn CO2 vi sparer, der dette var en estimert kostnad for 2016, mens den allerede for 2020 var estimert til ca halvparten - OG direktoratet selv sier i den samme rapporten at anslagene trolig er alt, alt for høye, og at de nok ligger nærmere 10 000 per i dag, og da selvsagt også vil reduseres tilsvarende de kommende årene.

 

 

Det spørs om det er noen batterier å resirkulere etter de tas ut av bilen heller da, dersom noen står overkåte på å kjøpe dem billig for så å kunne koble dem til strømnettet.

Lenke til kommentar

 

 

Elbil produsent propaganda om at batteriene resirkuleres gikk det hull på. Selv om det lar seg gjøre vil det aldri lønne seg økonomisk om batteriene fortsetter å falle i pris. For ordens skyld, vi har 1 elbil i familien.

Huh?

Mener du at produsentene burde resirkulere battier som fortsatt er i bruk i bilene?

Saken er jo at det knapt er noen batterier som er klare til å _bli_ resirkulert. Nissan får inn 15-20 batterier i _året_.

Selvsagt er det ikke noen business i resirkulering med sånne volumer. Bare transporten av batteriene tilbake til et sted de kan resirkuleres vil jo koste mer enn det smaker med de volumene.

 

Når dagens elbiler begynner å nærme seg 10-15 år, så det faktisk blir en del batterier "på markedet" vil dette selvsagt endre seg.

 

Dette minner om "skandalesaken" fra for et par dager siden, om at elbilfordelene koster 16 000 per tonn CO2 vi sparer, der dette var en estimert kostnad for 2016, mens den allerede for 2020 var estimert til ca halvparten - OG direktoratet selv sier i den samme rapporten at anslagene trolig er alt, alt for høye, og at de nok ligger nærmere 10 000 per i dag, og da selvsagt også vil reduseres tilsvarende de kommende årene.

 

 

Det spørs om det er noen batterier å resirkulere etter de tas ut av bilen heller da, dersom noen står overkåte på å kjøpe dem billig for så å kunne koble dem til strømnettet.

En gjengs strekkode for lagring i rette bytter og spann, det er jo enkelt å få til..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...