Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av tvangssolgt eiendom

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har none spørsmål rundt dette da det virker noe omstendelig å kjøpe en eiendom som er på tvangssalg. Av hva jeg har forstått så må budet låses i flere uker, noe som innebærer at også vi låser oss i samme tidsrom.

Hvor normalt er det at disse eiendommene selges til skampris? Dersom et bud kommer inn på ca 60 % av angitt prisantydning og eiendommen noen få år i forveien ble solgt til 30 % over angitt prisantydning, er det overhodet noe sjanse for at bank kreditorer godtar dette? Vi vil nødig by på noe og låse oss så lenge dersom budet likevel er helt bortkastet, samtidig kan det jo være en mulighet til å faktisk få kjøpt noe til en real skampris.

Og hvilke lovmessige forhold må vi forholde oss til ifb med et slikt kjøp?

Anonymous poster hash: b8ded...614

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanlig at leiligheter som går på tvangssalg selges til "skampris". Hvis budet ditt er høyest, og megler vurderer at det er usannsynlig at det vil komme noen høyere, så vil du som regel kunne forvente å få tilslag. Men prisantydning er hva megler forventer å kunne få, så å legge seg så langt under som 60 % er nok heller tvilsomt.

Det er noen krav budet dekke. Budet må dekke rettsgebyrer og meglers salgsutgifter. Budet må også dekke alle krav foran saksøkers krav (men det kan godt bli 0,- kr igjen til saksøker). Dersom prioriterte krav med sikkerhet er 100k (rettsgebyr/meglergodtgjørelse), 900k (bankpant, banken er ikke saksøker), og 300k (utlegg, saksøker i tvangssalgssaken), så må du by minst 1mio for at budet skal være lovlig. Men byr du 1mio så vil ikke saksøker godta kravet, naturlig nok.

Årsaken til at skampriser aksepteres er innlåsningseffekten, og at du som kjøper ved tvangssalg overtar betydelig mye mer av risikoen knyttet til eiendommens tilstand. Dette skal det stå om i prospektet ("kjøpes på tvangssalg, bla bla bla, tvangsfullbyrdelsesloven § 11-39, bla bla bla"). I korte trekk er det hva megleren visste om som er grunnlaget for hva som er mangel, ikke hva eieren visste om. Du kan heller ikke heve et tvangssalg, så kjøpt er kjøpt. Du også i praksis gå til sak for å få prisavslag. Og det er såvidt jeg vet ikke mulig å tegne boligkjøperforsikring ved tvangssalg, men det er jeg usikker på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min søster og typen hennes fikk en obos-leilighet på tvangssalg til langt under det andre boliger i samme bygg gikk for, så kupp kan man absolutt gjøre. De hadde en fordel i at de ikke hadde hatt råd til å kjøpe til normal pris, så det var ikke noe problem å vente. Den var i helt grei (gammel) stand, og de har ikke fått problemer av noe slag i etterkant. Nå er den videresolgt med grov fortjeneste.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...