Gå til innhold

Panoramafotografering

Anbefalte innlegg

Jeg tar en del bilder med Samsung NX2000

Kitobjektivet på 20-50 blir litt for stort , så jeg bruker nesten bare 30 mm som er liten, og da går alt går rett i lomma.

Når jeg ute i skauen synes jeg at 30 mm til tider kan bli noe trangt , så jeg fikk like godt ideen om å ta flere bilder - for så å stitche flere bilder sammen.

Tror jeg fikk bruk for det da jeg like før solnedgang kom forbi en rasteplass med et vann i bakgrunnen.

Tok 6 bilder som jeg lagde et panorama av.

Å bare ta et bilde gir meg nesten ingen mening -som vist under :

2 bilder

JPEG rett ut av kameraet :

1/125 s

F 3.2

ISO 400

4gs11t.jpg

RAW fila behandlet i Lightroom :

wjjo84.jpg

Behandlet alle 6 bildene i Lightroom , deretter laget jeg et panorama bilde av det hele.

Resultatet ble i utgangspunket ikke helt perfekt. Jeg har ikke fått med meg alt sammen da jeg fotograferte .......

2nkp15i.jpg

Brukte til slutt klonefunksjonen i PaintShop Pro for å fylle igjen  det sorte feltet.

Bildet ble tilslutt på 14800 x 5500 - som jeg har resizet til 2000x749 da jeg lastet bilde opp til forumet.

post-95104-0-43885600-1480607590_thumb.jpg

Som sagt så er jeg helt nybegynner på panorama , så hvis det er noen som har kritikk og/eller en annen fremgangsmåte , vil jeg vite hva som bør gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panorama er en fin måte å få med litt mer på. Godt med overlapp på bildene er (som du allerede har sett) viktig for å unngå problemer når du syr bildene sammen i etterbehandling. Ellers er det lurt å låse eksponering og fokus, også for å gjøre det enklere å sette sammen bildene.

Holder du kameraet på høykant trenger du litt flere bilder horisontalt for å dekke samme område, men du får mer i høyden uten å bruke to rader over hverandre. Det lønner seg også å "ta i litt ekstra" i alle retninger slik at du har litt å gå på i kantene når du setter sammen bildene - utrolig lett å gjøre en liten feil når man tar bildene håndholdt.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk sikker på at jeg hadde overlappet nok , da jeg tok bildene  , men da tok jeg nok feil ja :confused:

Har sjekket exif dataene , og jeg har brukt samme eksponering på samtlige bilder.

Å ta bildene på høykant har jeg faktisk ikke tenkt på , da hadde jeg nok klart meg med 4 bilder.

Brukte 2 i høyden og 3 i bredden.

Lenke til kommentar

Jeg var faktisk sikker på at jeg hadde overlappet nok , da jeg tok bildene .....

Det har jeg også vært, flere ganger, men utrolig lett at det glipper litt. Eller at man ser i etterbehandlingen at det ville vært bedre med litt mer bilde i en eller annen retning. Med stativ er det mye enklere å få det riktig, men mye mer styr å sette opp og ikke minst å bære rundt på stativet. 

Lenke til kommentar

Fordelen er at man får fantastisk bildekvalitet på denne måten. Ikke bare ørten megapiksler, men også en effektiv sensorstørrelse man bare kan drømme om og umulige blendertall (Brenizers metode). Ulempen er at det fungerer dårlig på bevegelige motiver som vann, folk, vegetasjon med vind, skyer i bevegelse etc. Dvs. man kan komme unna eller fikse noen av utfordringene med litt kløkt (som å unngå skjøter der bevegelsene er).

Har du med stativ så blir det lettere å lime sammen mange bilder (f.eks 3x10) uten å få huller. Har du ikke med stativ er det tryggest å holde seg til én rad og være obs på å holde en like høy siktehøyde hele veien og overlappe godt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...