Gå til innhold

Gigabit linje og Asus RT-AC3200 - WiFi fungerer ikke optimalt!

Anbefalte innlegg

Hei, 

Som mange andre føler jeg ikke at jeg får den hastigheten på WiFi'en som routern reklamerer for. I annonsen på Komplett er det beskrevet at Asus RT-AC3200 har en kombinert trebånds hastighet på 3200 mbit/s. 

Jeg har en gigabit linje til rutern og oppnår følgende målinger fra nettfart.no:

Kabel direkte i veggen: 890/931mbit

Kabel til router: 868/930mbit

Wifi: 296/195mbit

Plassering: 1,5 meter fra med fri sikt. 

Ringte til Asus for å klage, men de gav meg ikke noe konkret svar. Byttet DNS server til Googles, men det hjalp ikke. Tror at WiFien går i maks fart, men da forstår jeg ikke hva de reklamere for...... 

Kan noen vennligst forklare hvorfor det ikke går raskere, og/eller hjelpe meg til å tweake settingene i routern slik at jeg får bedre hastighet?

Håper at det er noen som har bedre kompetanse på WiFi enn Asus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen ekspert, men du må skille mellom mbps og mbit. 3200 mbps gir ca. 400 mbit. Dvs. at du oppnår halvparten av det routeren sier er teoretisk makshastighet. Det er ikke så gærent resultat.

For å bruke alle tre båndene må også pcen din kunne benytte seg av tre bånd. Hvilket trådløst nettverkskort har du?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kjent problem at trådløs ikke klarer å gi hastigheten den lover, da høyeste pc klarer er rundt 900 mbit på 5 ghz noen meter unna.

Selv har jeg kun testet intel wireless ac 7260 men den gir maks 450 mbit.

Selv om den lover 867 Mbit/s.

Mistenker du må ha Tri-Band Wireless-AC 18260 eller bedre for å klare 900 mbit.

Pass på kanalene ikke forstyrrer andre f.eks hvis det er flere nettverk i området.

Usikkert om windows 10 støtter MIMO, det vil si bruk flere nettverkkort\kanaler samtidig.

Antar routeren legger sammen maks teoretisk 2.4 Ghz og 5 ghz kanal men ferreste bruker begge samtidig per pc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1. 3200 er den samlede teoretiske hastigheten på de tre båndene. 5Ghz-båndene har hvert en teoretisk hastighet på 1300Mbit/s og 2,4Ghz-båndet har en teoretisk hastighet på 600Mbit/s.

2. Du får ikke høyere hastighet enn det svakeste leddet, og det er mye mulig det er kortet som sitter i PCen din.

Ingen ekspert, men du må skille mellom mbps og mbit. 3200 mbps gir ca. 400 mbit. Dvs. at du oppnår halvparten av det routeren sier er teoretisk makshastighet. Det er ikke så gærent resultat.

For å bruke alle tre båndene må også pcen din kunne benytte seg av tre bånd. Hvilket trådløst nettverkskort har du?

Mbit/s og Mbps er det samme. Det er MB(MegaByte) du tenker på. Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Nettverkskortet jeg benytter heter:

-The Killer Ethernet Controller

-Intel Dual Band Wireless AC 7260

Det vil vel si at jeg har den nyeste AC standarden og skal få over 500mbit? 

Noen som kjenner til Asus router grensesnittet og kan guide meg til noen tweaks? 

Endret av kolstade
Lenke til kommentar

Det er så mange mulige ting som kan ha innvirkning på hastigheten for trådløs kommunikasjon at du bare kan glemme å komme i nærheten av de teoretiske hastighetene. Det er ingen tweaks i routeren som kan gi deg bedre hastighet bortsett fra kanskje kanalbytte, men der velger vel også moderne routere det som er best(?). Annet elektrisk utstyr i nærheten forstyrrer, andre i nærheten som har trådløst utstyr forstyrrer, elektroniske komponenter i PCen forstyrrer, etc.

300mbps i snitt kan du være fornøyd med. Hvis du vil ha raskere er kablet veien å gå.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Så da har jeg maks fart med tanke på hvilket wifi adapter jeg har? Finnes det noe annet wifi usb adapter jeg kan benytte for få bedre fart (helst USB)?

Føler at gigabit linjen ble litt overflødig når jeg må benytte wifi og kan maks oppleve ca 33% av oppnåelig fart. 

Lenke til kommentar

Sørg for siste driver på nettverkskortet, det per nå 19.11639 : https://downloadcenter.intel.com/product/75439

Gå også inn i enhetsbehandling og slå på følgende verdier for avanserte innstillinger for Intel® Dual Band Wireless-AC 7260:

802.11n channel width for band 2.4: Auto (not in 20 MHz only)

802.11n channel width for band 5.2: Auto (not in 20 MHz only)

802.11n mode: Enabled

Fat channel intolerant: Disabled

Preferred band: No preference, or Prefer 5.2Ghz band

Roaming aggressiveness: Medium (or less)

Throughput enhancement: Disabled

Transmit power: Highest

Wireless mode: 802.11a/b/g

HT mode: VHT mode

Du kan også forsøke å slå på WMM på Asus-ruteren. (Gjøres under Wireless - Professional)

Lenke til kommentar

FrihetensRegn: Ja, alle drivere og firmwire are oppdaterte. Testet nettopp med en iPhone 7 og fikk 225/311. Veldig rart at oppfarten er høyere enn via PC. 

Franze: Nettopp.. du får full fart med en billigere router. Riktignok lokalt, men skal vel ikke ha noe å si dersom linje inn yter mer. 

ColdIce: Prøvd instillingene, men får samme resultater. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...