Mathias Klingenberg Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Overlegen seier i smarthus-avstemningen.NORGES SMARTESTE HJEM: Vinner: Norges smarteste hjem Lenke til kommentar
Visum Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Vi har nytte for "smarte" løsninger til viss grad. Begynner å lure på forskjellen mellom late mennesker og smarte mennesker - om dette har noe forskjell. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Vi har nytte for "smarte" løsninger til viss grad. Begynner å lure på forskjellen mellom late mennesker og smarte mennesker - om dette har noe forskjell. Blir da ikke mer lat av å slippe å trykke på brytere hele dagen, en får bare tid til alt annet som en skulle ha gjort. Jeg har ikke lagt på meg etter å ha gått over til ett smartere hjem 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Han bruker windows 10 som vertsmaskin for styringssystemet sitt? Den tvungne 'reboot maskinen uten samtykke fra brukeren'-policyen til Microsoft innhar for øyeblikket førsteplassen på min liste over blodtrykksøkende hendelser.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Han bruker windows 10 som vertsmaskin for styringssystemet sitt? Den tvungne 'reboot maskinen uten samtykke fra brukeren'-policyen til Microsoft innhar for øyeblikket førsteplassen på min liste over blodtrykksøkende hendelser.. Men igjen åpner windows for mange andre ting, det er nok ett kompromiss kan jeg tenke meg. Personlig bruker jeg linux/rasbian, men det var siden jeg tilfeldigvis hadde en rasp pi 2 liggende ubrukt når jeg satt i gang. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Jeg er generelt ganske fornøyd med windows men akkurat dette påfunnet får blodtrykket til å stige.. Ikke greit å komme seg rundt heller, virker som MS følger med på blogger og sosiale medier og tetter 'smutthull' fortløpende. Windows gir et kjent miljø med svært godt utvalg i verktøy. Ulempen er vel at du 'må' kjøre systemet ditt på en PC i stedet for en liten dedikert boks. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 (endret) Jeg er generelt ganske fornøyd med windows men akkurat dette påfunnet får blodtrykket til å stige.. Ikke greit å komme seg rundt heller, virker som MS følger med på blogger og sosiale medier og tetter 'smutthull' fortløpende. Windows gir et kjent miljø med svært godt utvalg i verktøy. Ulempen er vel at du 'må' kjøre systemet ditt på en PC i stedet for en liten dedikert boks. Windowsknapp + R > services.msc > Deaktiver Windows Update fra automatisk oppstart. Fungerer som en drøm her ikke mast på update siden tidenes morgen her.. Må vel snart få oppdatert til den nyeste Anniversary Updaten når jeg tenker meg om. Endret 1. desember 2016 av Merko. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Jeg er generelt ganske fornøyd med windows men akkurat dette påfunnet får blodtrykket til å stige.. Ikke greit å komme seg rundt heller, virker som MS følger med på blogger og sosiale medier og tetter 'smutthull' fortløpende. Windows gir et kjent miljø med svært godt utvalg i verktøy. Ulempen er vel at du 'må' kjøre systemet ditt på en PC i stedet for en liten dedikert boks. Windowsknapp + R > services.msc > Deaktiver Windows Update fra automatisk oppstart. Fungerer som en drøm her ikke mast på update siden tidenes morgen her.. Må vel snart få oppdatert til den nyeste Anniversary Updaten når jeg tenker meg om. Det funker mye dårligere nå, dvs ikke, anniversary update har gjort det mye vanskeligere. AtW Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 1. desember 2016 Del Skrevet 1. desember 2016 Som sagt, MS tetter smutthullene. Lenke til kommentar
Jaran Gaarder Heggen Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Han bruker windows 10 som vertsmaskin for styringssystemet sitt? Den tvungne 'reboot maskinen uten samtykke fra brukeren'-policyen til Microsoft innhar for øyeblikket førsteplassen på min liste over blodtrykksøkende hendelser.. Bare å gå inn og endre så du bestemmer både nedlastning og innstaallasjon selv det, er bare så sette det i Policy. Null Stress Og hvis du har flere maskiner så kan det jo være greit med en WSUS server så man selv kan bestemme når og hva... Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Stemte på en annen kandidat, men da dette var en avstemning så viser vel det hva de fleste legger under ordet smarthus og selv kunne tenkt seg av funksjonalitet. Selv syntes jeg x-antall webkamera ikke faller under paraplyen smarthjem, men overvåking (noe som er smak og behag). Hvis derimot robotstøvsugeren hadde tatt turen ut for å plukke opp maten som falt på gulvet basert på input av fra webkamera (som skulle vært låst for å bruke som et normalt kamera - dummykamera?) eller markisen ble kjørt ut for å beskytte hageputene fra regn basert på timesvarsel fra Yr og den automatiske termostaten som i samspill med persienner og panelovner kunne styrt optimal temperatur på de forskjellige rommene basert ut i fra bruk (som dynamisk endres via læring gjennom dummykamera) så selv kattene kan ha det varmt på de rommene de bruker til et hvert tidspunkt selv når du er på jobb. Forøvrig så er dette en billig måte å få automatisert rullgardinene sine: http://www.teptron.com/ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 (endret) Stemte på en annen kandidat, men da dette var en avstemning så viser vel det hva de fleste legger under ordet smarthus og selv kunne tenkt seg av funksjonalitet. Selv syntes jeg x-antall webkamera ikke faller under paraplyen smarthjem, men overvåking (noe som er smak og behag). Hvis derimot robotstøvsugeren hadde tatt turen ut for å plukke opp maten som falt på gulvet basert på input av fra webkamera (som skulle vært låst for å bruke som et normalt kamera - dummykamera?) eller markisen ble kjørt ut for å beskytte hageputene fra regn basert på timesvarsel fra Yr og den automatiske termostaten som i samspill med persienner og panelovner kunne styrt optimal temperatur på de forskjellige rommene basert ut i fra bruk (som dynamisk endres via læring gjennom dummykamera) så selv kattene kan ha det varmt på de rommene de bruker til et hvert tidspunkt selv når du er på jobb. Forøvrig så er dette en billig måte å få automatisert rullgardinene sine: http://www.teptron.com/ Nå er jo moskus en av de kandidatene som faktisk har mest automasjon i sitt system, etter hva jeg har forstått og lest styres det meste selv men med mulighet for endring. Mens andre gjerne bare har satt opp muligheten for styring manuelt fra app eller stemme, noe jeg også har gjort forøvrig. Synes absolutt han er en verdig vinner, både på grunn av systemet og hans innsats rundt hjemme automasjon. Synd de kjører via blåtann, hadde vært fint med Z-wave eller noe slikt sånn at en kunne kontrollere selv. EDIT: Ser faktisk at de har åpent API så det er gjerne mulig å få inn i eksisterende system med blåtann dongel eller noe slikt. EDIT2: ser ut som en må på serielt, det blir jo litt kronglete. Endret 2. desember 2016 av Salvesen. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. desember 2016 Del Skrevet 2. desember 2016 Til alle som måtte lure: Windows Update-problemet er selvfølgelig for lengst løst. Det er mange måter å gjøre det på, og de som er interesserte kan lese om min løsning i HomeSeer-skolen del 2. Vi har nytte for "smarte" løsninger til viss grad. Begynner å lure på forskjellen mellom late mennesker og smarte mennesker - om dette har noe forskjell. Jeg tror det er helt mulig å være lat uten å være smart, og å være smart uten å være lat. Stemte på en annen kandidat, men da dette var en avstemning så viser vel det hva de fleste legger under ordet smarthus og selv kunne tenkt seg av funksjonalitet. Selv syntes jeg x-antall webkamera ikke faller under paraplyen smarthjem, men overvåking (noe som er smak og behag). Hvis derimot robotstøvsugeren hadde tatt turen ut for å plukke opp maten som falt på gulvet basert på input av fra webkamera (som skulle vært låst for å bruke som et normalt kamera - dummykamera?) eller markisen ble kjørt ut for å beskytte hageputene fra regn basert på timesvarsel fra Yr og den automatiske termostaten som i samspill med persienner og panelovner kunne styrt optimal temperatur på de forskjellige rommene basert ut i fra bruk (som dynamisk endres via læring gjennom dummykamera) så selv kattene kan ha det varmt på de rommene de bruker til et hvert tidspunkt selv når du er på jobb.Forøvrig så er dette en billig måte å få automatisert rullgardinene sine: http://www.teptron.com/ Webkamera har utelukkende med kontroll å gjøre, jeg kan se at alt er OK når vi ikke er hjemme, eller hva som skjer med vaskemaskinen eller hvem som ringte på døra. Som det står i diverse artikler etter hvert: Det hele startet med at jeg er litt distré. Kameraene i seg selv gjør i utgangspunktet ikke noe som helst smart, men de er hendige å ha. (selv om de også brukes til bevegelsessdeteksjon, mm.) Det som gjør det smart er f.eks. at solskjermingen styrer seg selv basert på Lux inne og tid på døgnet (fordi sola flytter seg), at vanningsanlegget planlegger vanning om kvelden HVS det ikke har regnet den dagen, det ikke skal regne de neste to dagene (værmelding fra yr), fuktigheten er under X% (husker ikke i farten), gressklipperen står på plass, og at når vi legger oss så tar huset en sjekk på at alle vinder og dører er låste.Slike funksjoner er kanskje ganske opplagte når man tenker på dem, men de er veldig hendige (og smarte) å ha! 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Microsoft har instruksjoner for hvordan man skrur av automatiske oppgraderinger: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Microsoft har instruksjoner for hvordan man skrur av automatiske oppgraderinger: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351 Feil lenke? Den ser ut til å handle om hvordan man hindrer oppgradering til win10 i tidligere os. AtW Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 Definitivt feil lenke, jeg prøver å finne veien tilbake til den jeg hadde oppe først Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/waas-manage-updates-wsus Med litt reverse engineering tolkning av teksten der burde man kunne skru av updates og legge opp en lokal GPO mot en bogus WSUS server for å forhindre videre updates. Om disse gpo'ene er tilgjengelige i local gpedit så er dette en noenlunde grei sak, hvis ikke må man få frem regnøklene for det. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 (endret) Til alle som måtte lure: Windows Update-problemet er selvfølgelig for lengst løst. Det er mange måter å gjøre det på, og de som er interesserte kan lese om min løsning i HomeSeer-skolen del 2. Du har valgt en litt annen angrepsvinkel ser jeg. Mens 'folk flest' gjerne vil utsette oppdatering og reboot til de kan håndtere det manuelt så har du valgt å fremskynde og automatisere det. Ved å styre det selv unngår du en ukontrollert nedstengning av automatiseringsprogrammene når windows finner det for godt å reboote. https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/waas-manage-updates-wsus Med litt reverse engineering tolkning av teksten der burde man kunne skru av updates og legge opp en lokal GPO mot en bogus WSUS server for å forhindre videre updates. Om disse gpo'ene er tilgjengelige i local gpedit så er dette en noenlunde grei sak, hvis ikke må man få frem regnøklene for det. En bogus/utilgjengelig wsus-server vil funke så lenge maskinen er medlem av et domene(har to jobb-pcer som beviser dette hver måned). Jeg er ikke sikker på det funker på maskiner som ikke er domenetilknyttet, microsoft har vært flinke til å tette løsninger og det er vel bare et tidsspørsmål før de finner ut at wsus-instillinger kan ignoreres for maskiner som ikke er knyttet til et domene. Endret 3. desember 2016 av Kahuna Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. desember 2016 Del Skrevet 3. desember 2016 https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/manage/waas-manage-updates-wsus Med litt reverse engineering tolkning av teksten der burde man kunne skru av updates og legge opp en lokal GPO mot en bogus WSUS server for å forhindre videre updates. Om disse gpo'ene er tilgjengelige i local gpedit så er dette en noenlunde grei sak, hvis ikke må man få frem regnøklene for det. Er ikke akkurat en plug and play-løsning, joda, det er mulig å hindre nå, men ganske tungvindt, og jeg forstår ikke hvorfor MS insisterer på å være latterlige. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå