Gå til innhold

Norge - et land kun for vestlig kultur?

Anbefalte innlegg

Er du sikker på at det ikke er en myte det du sier om fordervet kjøtt? Vet for eksempel at ekstremt overdreven bruk av krydder i gamle tider var en måte vise sin velstand på. Siden krydder gjerne var dyrt

Salt var også luksus i gamle tider (og gjerne brukt som betalings-/byttemiddel).  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det ikke er en myte det du sier om fordervet kjøtt? Vet for eksempel at ekstremt overdreven bruk av krydder i gamle tider var en måte vise sin velstand på. Siden krydder gjerne var dyrt

Jeg vet jeg har hørt dette fra en jeg er ganske sikker på har peiling, men etter et kjapt Google-søk klarte jeg ikke å finne noen troverdige kilder på det, så det kan godt hende du har rett. Det var uansett bare et eksempel som har lite å si for mitt poeng.

Lenke til kommentar

Ser ut som kultur koker ned til en lapskaus. :)

da regner jeg med at du hadde funnet deg til rette i saudiarabia men jeg er usikker på om de halshugger folk der for skatteunndragelse om dagen.
Halshugging for skatteundragelse er tvilsomt ettersom det er ett skatteparadis, dog hvorvidt det kommer til å fortsette er ussikkert.

https://www.ft.com/content/a0198402-2d46-11e6-a18d-a96ab29e3c95

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Norge er ikke spesielt flink til å importere matvarer fra utlandet. Nordmenn flest spiser nordeuroperisk mat, og kraftig modifisert mat fra andre verdensdeler. Vi bruker ikke samme krydder, samme grønsaker og importerer bare et par matvarer. Men jeg ser egentlig ikke problemet, forskjellige matvaner hindrer ikke integrering.

Årsaken til segregeringen i Norge er fordi man prøver å blande inkompatible kulturer. Ikke alle kulturer er ment å bo i samme land, fordi man er for forskjellige. F.eks. en ateistisk nordmann vil aldri passe inn i en tradisjonell muslimsk familie. Du havner utenfor i relgiøse serimonier, du må slutte å si hva du mener om omskjæring, homofili, kvinnerettigheter, etc, du kan ikke gifte deg med deres kvinner, og du kan ikke språket som de prater seg imellom. Man kan naturligvis leve segregert i samme land, men det har sjeldent gått bra. 

Nordmenn tror at i fremtiden så vil muslimene forlate denne kulturen, men da undervurderer de styrken til muslimsk kultur og de glemmer bort segregeringen. 

Lenke til kommentar

Norge er ikke spesielt flink til å importere matvarer fra utlandet. Nordmenn flest spiser nordeuroperisk mat, og kraftig modifisert mat fra andre verdensdeler. Vi bruker ikke samme krydder, samme grønsaker og importerer bare et par matvarer. Men jeg ser egentlig ikke problemet, forskjellige matvaner hindrer ikke integrering.

Årsaken til segregeringen i Norge er fordi man prøver å blande inkompatible kulturer. Ikke alle kulturer er ment å bo i samme land, fordi man er for forskjellige. F.eks. en ateistisk nordmann vil aldri passe inn i en tradisjonell muslimsk familie. Du havner utenfor i relgiøse serimonier, du må slutte å si hva du mener om omskjæring, homofili, kvinnerettigheter, etc, du kan ikke gifte deg med deres kvinner, og du kan ikke språket som de prater seg imellom. Man kan naturligvis leve segregert i samme land, men det har sjeldent gått bra.

Nordmenn tror at i fremtiden så vil muslimene forlate denne kulturen, men da undervurderer de styrken til muslimsk kultur og de glemmer bort segregeringen.

Det finnes ingen velintegrerte muslimer i vesten?
Lenke til kommentar

Det finnes ikke velintegrerte europeere i saudi Arabia?

Betyr det at nordmenn generelt vil integrere seg i Saudi Arabia. Eller er det mer sannsynlig at de bosetter seg sammen med andre nordmenn som har lik kultur?

Lenke til kommentar

Betyr det at nordmenn generelt vil integrere seg i Saudi Arabia. Eller er det mer sannsynlig at de bosetter seg sammen med andre nordmenn som har lik kultur?

Selvsagt, det gjelder alle innvandregrupper selv nordmenn som flyttet til USA. Burde vi stanset innvandring fra Norge fordi de første generasjoner ville bosette seg sammen med andre norsk talende folk?
Lenke til kommentar

Selvsagt, det gjelder alle innvandregrupper selv nordmenn som flyttet til USA. Burde vi stanset innvandring fra Norge fordi de første generasjoner ville bosette seg sammen med andre norsk talende folk?

Grunnen til at andre generasjon integrerte seg i USA var fordi det var to kompatible kulturer. Selv om foreldrene segregerte seg noe så var det ingen grunn for at barna vil gjøre det samme.

Her snakker vi om ikke kompatible kulturer og da blir segrasjonen permanent. Andre generasjon nordmenn som har vokst opp i norske miljøer vil heller ikke klare å integrere seg i Saudi Arabia.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at andre generasjon integrerte seg i USA var fordi det var to kompatible kulturer. Selv om foreldrene segregerte seg noe så var det ingen grunn for at barna vil gjøre det samme.

Her snakker vi om ikke kompatible kulturer og da blir segrasjonen permanent. Andre generasjon nordmenn som har vokst opp i norske miljøer vil heller ikke klare å integrere seg i Saudi Arabia.

Andre generasjoner muslimer i USA greier seg fint, for det meste, ikke ulik norsk amerikanere. Det er lite segregering. Iranske og libanesiske amerikanere tjener mer penger enn norsk amerikanere, for eksempel

Hvorfor har ikke "muslim kultur" hindret integrering av iranske amerikanere? Kanskje muslim kultur og individene varierer mye?

Jeg kjenner flere "kristne" kulturer som har det vanskelig å integrere seg forresten.

Lenke til kommentar

Andre generasjoner muslimer i USA greier seg fint, for det meste, ikke ulik norsk amerikanere. Det er lite segregering. Iranske og libanesiske amerikanere tjener mer penger enn norsk amerikanere, for eksempel

Hvorfor har ikke "muslim kultur" hindret integrering av iranske amerikanere? Kanskje muslim kultur og individene varierer mye?

Jeg kjenner flere "kristne" kulturer som har det vanskelig å integrere seg forresten.

At en del muslimer gjør det bra i USA er fordi USA selekterer muslimer som er høyt utdannede og attraktive i det amerikanske jobbmarked og andelen er lav. Da er hva jeg har foreslått at Europa skal gjøre. Av samme grunn så går det fint med europeere i Saudi Arabia.

Problemet kommer når man lar masse vanlige folk fra en ikke-kompatibel kultur innvandrere til Norge.

Lenke til kommentar

At en del muslimer gjør det bra i USA er fordi USA selekterer muslimer som er høyt utdannede og attraktive i det amerikanske jobbmarked og andelen er lav. Da er hva jeg har foreslått at Europa skal gjøre. Av samme grunn så går det fint med europeere i Saudi Arabia.

Problemet kommer når man lar masse vanlige folk fra en ikke-kompatibel kultur innvandrere til Norge.

Det finnes alle slags muslime amerikanere, ikke bare høyt utdannede. Hvis muslime amerikanere trives bra i USA, så kan ikke en påstå at muslim kultur ikke er kompatibel i vesten. Det er også litt tåpelig å mene at muslim kultur er en kultur som alle muslime er like.

Lenke til kommentar

Det finnes alle slags muslime amerikanere, ikke bare høyt utdannede. Hvis muslime amerikanere trives bra i USA, så kan ikke en påstå at muslim kultur ikke er kompatibel i vesten.

Du mener som amerikanske somaliere, de gjør det ikke bra i det hele tatt.

De som trekker opp gjennomsnittet er grupper som Iranere, og de er på ingen måte gjennomsnittmuslimer. Det var enten høyt utdannete muslimer som var ekstremt attraktive arbeidstakere, eller noen som giftet seg med en amerikaner. Selekterer man de som kommer, så kan man selektere de som har mindre tilhørlighet til kulturen i deres hjemland, og da blir integreringen mye lettere.

F.eks. hvem tror du klarer å integrere seg best i Saudi Arabia. En mann som liker muslimske holdninger, er høyt kvalifisert og kan arabisk eller en vanlig nordmann som egentlig synes holdningene i Saudi Arabia er motbydelige. Norsk kultur fungerer ikke i Saudi Arabia, men det betyr ikke at enkeltindivider fra Norge ikke kan fungere i Saudia Arabia.

Det er også litt tåpelig å mene at muslim kultur er en kultur som alle muslime er like.

Ingen har sagt at alle muslimer er like og naturligvis forstår jeg at det er variasjoner i muslimsk kultur. Faktisk, slike angrep er trolig det som ga Trump nok stemmer til å vinne valget. Tenk litt på det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvem er det som mener?

Vil du ha noen navn, så kan jeg gi deg Fredrik Reinfeldt og Mona Sahlin. De mener helt klart at kultur er irrelevant.

I virkeligheten så er kultur viktig. Om kulturforskjellene er små, så er mangfold bra, men vi blir ikke sterkere av å dele land med folk med helt forskjellige verdier. USA blir ikke sterkere av de kraftige forskjellene mellom landsbygda og byene. Og Irak blir ikke sterkere av å ha både Shia og Sunni muslimer.

Lenke til kommentar

det hadde vel isåfall vært opp til indianerne å stoppe, ikke norge. du må ikke tro folk i norge tok hensyn til indianerne den gangen, de ble sett på som en tilbakestående kultur, omtrent slik mange muslimer ser på nordmenn (og noen vil vel kanskje også si, med god grunn)

dette er en av flere grunner til at jeg har valgt å ikke ha barn, tildels orker jeg rett og slett ikke barn men jeg ser ikke fremtiden har noe å tilby vestlige folk heller og jeg er glad jeg er snart 40 år gammel og ikke født i dag. som kultur og sivilisasjon er vesten og norge dødt, dette er til og med vedtatt av politikerne i landene våre for flere år siden da det ble vedtatt at vi skulle bli "flerkulturelle" og suverenitet gitt over til div. organisasjoner som EU, FN, WTO etc, og de tiårene foran oss nå er antageligvis de siste. kina ser ut til å ta over for USA som verdens supermakt. der vi før hadde en stat som representerte individuell frihet (på tross av prisen indianere og svarte betalte før de kom dit) som verdens supermakt vil et kommunistregime ta over den rollen. men samtidig kan det være det samme også, da teknologien ser ut til å gjøre overvåkingsstaten til "standard" i alle land verden over inkludert i såkalt "frie" land som USA, og snakket om "transhumanisme" etc hvor arbeiderklassen skal "oppgraderes" til cyborger for å bli mer effektive arbeidere er enhver slavedrivers drøm i en globalisert "overbefolket" verden hvor arbeid gis til laveste tilbyder av et multinasjonalt selskap. og mens fiffen diskuterer "overbefolkning" over champagneglassene sine på lukkede møter, så fikk jeg med meg på et podcast at europa har mistet landbruksjord på størrelse med polen pga effektivisering av jordbruket og småbruk som legges ned.

den som måtte tvile på at satan trekker i trådene her anbefaler jeg å stikke fingeren i jorda.

og tilslutt, den løgnen om "menneskeskapt" global oppvarming: Bibelen sier at i endetiden skal sola svi jorda (og global oppvarming har skjedd før på jorda og observeres nå på andre planeter i solsystemet, dvs hvis det i det heletatt er sant, kommer det fra sola)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...