Gå til innhold

Norge - et land kun for vestlig kultur?

Anbefalte innlegg

Jeg har i en lenger periode interessert nå interessert meg i andre kulturer, da jeg har blitt kjent med flere mennesker som har flyktet hit til Norge. Det jeg har tenkt mye på er hvorfor så mange mennesker er så skeptisk til andre kulturer, hovedsaklig ikke-vestlig kultur. Mye av norsk kultur stammer jo ikke akkurat originalt fra Norge. Bare det at for eksempel poteter, som Norge har hatt og fortsatt har et nært forhold til, stammer fra Sør-Amerika. Eller høytider som Halloween eller Valentinsdag?

Vi har et veldig nært forhold til det man altså kan kalle vestlig kultur og verdier, men burde man ikke møte annen kultur, innen rimelige grenser, med et åpent sinn? Eller er det bare plass for vestlige kulturpåvirkninger her i Norge? Kanskje en god blanding av litt av hvert funger? Jeg håper noen andre har noen interessante tanker og meninger, som de vil dele med meg. Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår godt at mange sekulære etniske nordmenn er skeptisk til fremmede kultur. For de som har fulgt med i media her i norge de siste årene så er det veldig mange områder der fremmed kultur kommer i konflikt med norsk lov og moral. Kan nevne eksempel som kvinnesyn, nikab, omskjæring, barneoppdragelse, lynne, tvangsgifte, giftealder, polygami, blodhevn og mange flere.

Jeg tror at fordi vi har hatt et veldig åpent sinn så går dette nå utover flyktninger som kommer til Norge i dag, hadde vi tidligere slått hardere ned på dette så hadde vi unngått en del av den rasistiske oppblomstringen og fremmedfrykten vi ser i dag.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg er skeptisk til andre kulturer hvis verdisyn er på kollisjonskurs med våre egne verdier. Typisk representativt for kulturer hvor islam står sterkt og ellers mindre utviklede land.

At vi har importert poteter fra Sør-Amerika, spiser taco fra Mexico eller pizza fra Italia har ingen påvirkning på vårt verdisyn eller levesett forøvrig. Jeg spiser gjerne spennende og eksotisk mat, men har ikke noe interesse av å importere et foreldet verdisyn som hører hjemme i steinalderen.

Som du sikkert har skjønt er jeg ingen kulturrelativist.

Lenke til kommentar

Multikultur er en uting. Det som må skje er at kulturene blander seg nok til at det kan kalles en kultur med forskjellige grener. Dette ser vi i mange land, inkludert "den originale norske kulturen".

Problemet nå til dags er at integrering og kulturblanding tar tid og det har blitt store grupperinger som er relativt lukkede. Dette fører til at kulturen ikke blander seg så raskt som vi trenger for å unngå holdningene vi ser i dag. Det blir en slags segregering eller mur som er vanskelig å fjerne.

Et annet problem er hvor hardt kulturen sitter i blodet og de som har kommet hit og blir sett på med skepsis er ofte veldig sterkt knyttet til sin kultur og de har dermed "lukkede armer". En annen ting med kulturen som kommer hit er måten den kommer på. Det er, i mange tilfeller, ikke migranter som kommer med mål om å tilpasse seg. De har blitt "tvunget" hit.

Som sagt så er multikultur noe dritt, men enda verre er skillet vi ser. Våre kulturer er så forskjellige at de ikke ofte ikke er kompatible på noen nivåer, å tilpasse seg krever en helomvendig. En helomvending av sin egen kultur er så vidt jeg forstår, basert på mine tanker, kunnskap og erfaringer, mer eller mindre umulig.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har i en lenger periode interessert nå interessert meg i andre kulturer, da jeg har blitt kjent med flere mennesker som har flyktet hit til Norge. Det jeg har tenkt mye på er hvorfor så mange mennesker er så skeptisk til andre kulturer, hovedsaklig ikke-vestlig kultur. Mye av norsk kultur stammer jo ikke akkurat originalt fra Norge. Bare det at for eksempel poteter, som Norge har hatt og fortsatt har et nært forhold til, stammer fra Sør-Amerika. Eller høytider som Halloween eller Valentinsdag?

Vi har et veldig nært forhold til det man altså kan kalle vestlig kultur og verdier, men burde man ikke møte annen kultur, innen rimelige grenser, med et åpent sinn? Eller er det bare plass for vestlige kulturpåvirkninger her i Norge? Kanskje en god blanding av litt av hvert funger? Jeg håper noen andre har noen interessante tanker og meninger, som de vil dele med meg. Takk!

Er man ikke i Norge ganske flinke til å adoptere kulturinnslag fra ikke-vestlige land? Det er i Norge enkelt å finne mat, musikk, litteratur osv. som stammer fra andre kulturer rundt om i hele verden synes jeg. Har du noen konkrete eksempler på fremmede kulturinnslag som man er i overkant skeptiske til her i landet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noen konkrete eksempler på fremmede kulturinnslag som man er i overkant skeptiske til her i landet?

Nå vet ikke jeg helt hva du mener med overkant skeptiske, men kvinnesyn fra visse grupper og diverse strenge lover som en del praktiserer er to enkle eksempler.

Kan jo hende du skiller på skepsis og uakseptabelt så de eksemplene er kanskje ikke gyldige.

Lenke til kommentar

Har du noen konkrete eksempler på fremmede kulturinnslag som man er i overkant skeptiske til her i landet?

Nå vet ikke jeg helt hva du mener med overkant skeptiske, men kvinnesyn fra visse grupper og diverse strenge lover som en del praktiserer er to enkle eksempler.

Kan jo hende du skiller på skepsis og uakseptabelt så de eksemplene er kanskje ikke gyldige.

Med i overkant skeptisk mener jeg at man er skeptisk uten å ha gode nok grunner for det. Om man er skeptisk til kulturuttrykk som ikke samsvarer med det man anser som god moral i Norge, har man som regel en god grunn.

Lenke til kommentar

I denne diskusjonen er vel temaet "fremmed-kultur"?  

Og hva mener man med "kultur-uttrykk"?  Noe som bare rassister og sinte hvite menn kritiserer?

Mener du at man skal "respektere" macho-kultur, "utenforskap",  klankultur? 

Og hva med "kultru-uttrykk" som Ikke å vaske seg i rumpa før man går i

bassenget (altså bringe bæsj til ansiktet på folk) ? Og er det OK ikke å kunne

stole på sine  landsmenn/-kvinner?

Og hva med å lære barna sine å være fullstendig uegnet til å lede/organisere større ting i samfunnet?

Og så har man en "overklasse-kultur" der man ignorerer de "nedenfor" seg :-) Den respekterer vi :-)

Sannhets-fornekting er også et "kultur-uttrykk" :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Multikultur er en uting. Det som må skje er at kulturene blander seg nok til at det kan kalles en kultur med forskjellige grener. Dette ser vi i mange land, inkludert "den originale norske kulturen".

Problemet nå til dags er at integrering og kulturblanding tar tid og det har blitt store grupperinger som er relativt lukkede. Dette fører til at kulturen ikke blander seg så raskt som vi trenger for å unngå holdningene vi ser i dag. Det blir en slags segregering eller mur som er vanskelig å fjerne.

Et annet problem er hvor hardt kulturen sitter i blodet og de som har kommet hit og blir sett på med skepsis er ofte veldig sterkt knyttet til sin kultur og de har dermed "lukkede armer". En annen ting med kulturen som kommer hit er måten den kommer på. Det er, i mange tilfeller, ikke migranter som kommer med mål om å tilpasse seg. De har blitt "tvunget" hit.

Som sagt så er multikultur noe dritt, men enda verre er skillet vi ser. Våre kulturer er så forskjellige at de ikke ofte ikke er kompatible på noen nivåer, å tilpasse seg krever en helomvendig. En helomvending av sin egen kultur er så vidt jeg forstår, basert på mine tanker, kunnskap og erfaringer, mer eller mindre umulig.

Mener du Canada's multikulturellt samfunnet fungerer dårlig?
Lenke til kommentar

Kan noen vise til eksempler hvor positive kulturelle bidrag får motstand?

Slik jeg ser det er det mye kultur vi burde være skeptiske til, fordi den ikke bare er annerledes men rett ut dårligere enn den kulturen vi allerede har. Jeg kan ikke se at vi her i Norge stenger for positive kulturelle bidrag i noen form.

Lenke til kommentar

Kan noen vise til eksempler hvor positive kulturelle bidrag får motstand?

Slik jeg ser det er det mye kultur vi burde være skeptiske til, fordi den ikke bare er annerledes men rett ut dårligere enn den kulturen vi allerede har. Jeg kan ikke se at vi her i Norge stenger for positive kulturelle bidrag i noen form.

Det blir alltid motstand blant noe folk bare fordi det er noe nytt. Det blir alltid uenighet om hva som er negativt og hva som er positivt. Halloween er et godt eksempel.
Lenke til kommentar

Jeg har hørt kritikk mot halloween på religiøst grunnlag, og at folk klager på det kommersielle aspektet, kan du vise til kritikk av det kulturelle aspektet ved halloween?

Kommersielle aspektet er et kulturellt aspekt. Amerikaniseringen som fryktes Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...