Gå til innhold

Har XTZ høyttalere, trengs bedre forsterker enn Onkyo TX-NR616B?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå følgende anlegg i min hjemmekino:

Forsterker:    Onkyo TX-NR616B (http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/4-surroundreceivere/onkyo-tx-nr616)


Front 2x:    XTZ 99.36 (http://www.lydogbilde.no/test/xtz-99-36)
Center:    XTZ 99.25 (http://www.vg.no/forbruker/teknologi/elektronikk/smaa-hoeyttalere-med-ekstremlyd/a/140847/)
Bak 2x:    XTZ 99.26 (http://www.lydogbilde.no/test/hoyttalere/xtz-99-26-mk-ii)
Sub:        XTZ 99 W12 (http://www.lydogbilde.no/test/seks-subwoofere/xtz-99-w12-dsp)

Mitt spørsmål er om forsterkeren er god nok for disse høyttalerene? Eller om jeg burde hatt en bedre forsterker? Noen som evt har noen tips?
Det er jo også diverse jumpers på baksiden av disse høyttalerene for å justere dB på bass og diskant. Noen som har noen tips til hvordan dette burde justeres? Føler det er litt lite "trøkk" i anlegget slik det er nå. Har kjørt kalibrering via mic på forsterkeren, men har ikke gjort noe med selve høyttalerne.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte gir kalibrering litt for lav bass om det gjøres feil (les instruksjonen nøye med tanke på avstand til stolrygg/vegg og høyde). En annen ting er plassering av sub kan være litt problematisk (spesielt med bare 1 sub; 2 er enklere, 3 er enda enklere osv).

 

Du kan også sjekke at du sub er satt opp til å kjøre med crossover på de andre høytalerne; eller om den kun kjører .1 signalet fra dolby digital/dts. Dette er normalt sett innstilling på receiver; på Denon/Marantz heter det large for ikke kjøre cross-over fra de vanlige høytalerne til sub (slik at kun .1 av 5.1 kjøres til sub); mens setter man opp at høytalerne er small så brukes sub til alt kanaler (cross-over kan velges globalt eller pr høytaler). Jeg er helt sikker på at Onkyo har noe tilsvarende.

 

Crossover frekvenser pleier kalibrering ta seg av; men standard setter ofte receiver opp slik at den ikke brukes sub for de vanlige kanalene; enten det er stereo eller 5.1.

 

Edit:

Onkyon burde holde fint til de høytalerne. Spesielt på normalt nivå. Alt avhenger av hvor mye strøm den klarer pushe ut til høytalere. 7x100W sier egentlig ingenting, samt det vanligvis er alle kanaler drevet på 1000Hz; så det gir ingen mening. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kalibrerer du anlegget ditt i lytteposisjon der hodet ditt er ?

Har du prøvd å justere EQ/Loudness sånn at diskant og bass blir litt høyre ?

 

En god del recievere bruker "lurewatt". Sjekker du hvor mange watt den trekker på inngangen kan ikke dette nivået være lavere enn utgangseffekten om det er snakk om RMS-watt. Watt oppgis som regel i forhold til en standard. RMS er ekte watt mens ISO, PMPO og peak ikke er det.

Lenke til kommentar

Jumperene bakpå bør du ikke røre når du bruker kalibrering. Det kan være en ide å prøve om du liker lyden bedre med åpne porter.

 

Har selv 99.36 MK2, og her gav de mer "trøkk" når jeg åpnet opp. Selv foretrekker jeg stram og nesten kjedelig bass, så derfor ble portene stappet igjen tvert.  :p

 

De krever ikke all verden til krefter, men såklart vil det være en oppgradering med en "bedre" forsterker. Et lurt tips kan være å gå for en nyere surroundreceiver med bedre romkalibreringsteknologi (For eksempel Audyssey MultEQ-XT32), og pre-out-muligheter. Sistnevnte er viktig, siden du da for eksempel kan oppgradere ytterligere og kjøre frontene på en skikkelig stereoforsterker.

 

Men skal du først kjøpe ny receiver så må du legge i nok til at du ikke ender opp med en receiver i samme prisklasse. Tvilsomt at en ny receiver i prisleiet 5000-ish blir en reel oppgradering.

 

(Watt har ikke all verden å si. Selv opplevde jeg ca. 50W som mer enn "nok" til mine 99.36, og har brukt forskjellige forsterkere med alt fra 15W til 180W. Fikk best lyd med den minste (og dyreste) forsterkeren. Ikke se deg blind på antall watt. Det jukses litt med hvordan tallene oppgis, og det er ikke slik at mer watt automatisk gir en bedre forsterker.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å eksperimentere med ulike tetthetsgrader i sub-bassrefleksen. Helt åpen gir gjerne mye, upresis og høvelig grei bass til film for effekter, og tett gir strammere og mer korrekt musikalsk bass. Alt etter hva du er vant med og foretrekker i det rommet den står i. Kan være greit å teste litt. Personlig liker jeg en mellomting. En propp med skum (ala skum-madrass) i bassrefleks-hullet er en mulighet.

 

Edit: Hvis kalibrerningen ikke blir bra så kan du ha stående bølger i lyden. Dette er et fysisk fenomen som er umulig å fikse med å mate mer effekt på den aktuelle frekvens til elementet. Det eneste som kan hjelpe da er å flytte suben til en bedre plass i forhold til lytteposisjon.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Siden forsterkeren trekker maks 620 Watt kan den ikke levere 7x100 watt som de oppgir, skal jeg gjette leverer den mellom 50 til 70 watt pr. kanal.

Med separat sub burde det være nokk.

 

En normal reciver bruker rundt 50 watt for surround prosessor og for forsterker delen , forsterker har da 570 watt å bruke, siden de fleste bruker AB forsterkere i den prisklassen har den en effektivitet på maks 78.5% så blir det 447 watt og deler du det på 7 kanaler har du 63 watt pr. kanal.

 

Problemet er at det ikke finnes noen standard på hvordan effekt skal oppgis

.

Jeg har en Rotel forsterker på 2x30 watt som spiller høyere og med bedre kontroll enn receiveren min fra Harman/Kardon på 5x80 watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...