Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generiell forklaring på biler\spørsmål om selvkjørte biler?


LMH1

Anbefalte innlegg

 

 

 

Spørsmålet er hvilke forhold nivå 5 forholder seg til. Det er forskjell på en saltet vei i Oslo med god merking, kantstein og fortau sammenlignet med en vanlig svingete fylkesvei på bygda med høye brøytekanter, ingen midstripe sporete snødekke og for smal til å møte lastebil når det har kommet nysnø.

Utfordringen for myndighetene vil være å sette grensen for hvilke forhold bilene skal kunne takle før de tillater nivå 5, d.v.s. at bilen er fullt og helt ansvarlig for evt ulykker, og ikke en person i den.

 

 

En selvkjørende bil på nivå 5 takler alle situasjoner, da må den kunne kjøre på veien uavhengig av tilstand, utenforveien der en kan komme seg frem osv. Kan en ikke dette er den nivå 4 eller lavere. Dette er kun definisjonene av selvkjøring, målet er å nå nivå 5. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Spørsmålet er hvilke forhold nivå 5 forholder seg til. Det er forskjell på en saltet vei i Oslo med god merking, kantstein og fortau sammenlignet med en vanlig svingete fylkesvei på bygda med høye brøytekanter, ingen midstripe sporete snødekke og for smal til å møte lastebil når det har kommet nysnø.

Utfordringen for myndighetene vil være å sette grensen for hvilke forhold bilene skal kunne takle før de tillater nivå 5, d.v.s. at bilen er fullt og helt ansvarlig for evt ulykker, og ikke en person i den.

 

 

En selvkjørende bil på nivå 5 takler alle situasjoner, da må den kunne kjøre på veien uavhengig av tilstand, utenforveien der en kan komme seg frem osv. Kan en ikke dette er den nivå 4 eller lavere. Dette er kun definisjonene av selvkjøring, målet er å nå nivå 5. 

 

 

Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'.

 

Edit: Det er kanskje enklere når alle biler er selvkjørende, for da kan de utveksle data. Men det tar nok lang tid før vi er der også. Gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge er 10,5 år og de er i snitt 18 år når de vrakes...

Endret av toffo
Lenke til kommentar

 

 

 

Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'.

 

 

Nei, krever systemet utbygging av veinettet for å fungere vill det åpenbart ikke nå definisjonen av å takle alle scenarioer(også uten for veien) og er derfor nivå 4. Systemet trenger ikke være feilfritt, bare bedre enn oss statistisk sett. At det er vanskelig å nå er det ingen tvil om, men det er altså bare nivå 4 system som vill gagne det å ha bedre veinett. Klart, det vill jo være mye mer behagelig å kjøre på gode veinett, men nivå 5 skal altså takle dårlige veier også. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'.

 

 

Nei, krever systemet utbygging av veinettet for å fungere vill det åpenbart ikke nå definisjonen av å takle alle scenarioer(også uten for veien) og er derfor nivå 4. Systemet trenger ikke være feilfritt, bare bedre enn oss statistisk sett. At det er vanskelig å nå er det ingen tvil om, men det er altså bare nivå 4 system som vill gagne det å ha bedre veinett. Klart, det vill jo være mye mer behagelig å kjøre på gode veinett, men nivå 5 skal altså takle dårlige veier også. 

 

 

Det blir en utfordring. Satser på at det er på plass innen jeg er så gammel at jeg mister lysten evt. evnen til å kjøre selv.

Lenke til kommentar

Noen som har satt seg inn i:

Betyr det privatpersoner kan søke om å prøve ut selvkjørte biler?

Eller er det kun store bedrifter\firma eller orginasjoner som f.eks tesla\Statoil\telenor\microsoft?

 

Litt usikker på slik testing blir kun på bane f.eks https://youwish.no/opplevelser/dag-pa-racerbane

 

Eller utenfor storbyer etc? Med lite trafikk?

For det står ikke noe om. Antar forsikringselskapet må lage egen forsikring på dette.

Tror det blir dyrt i staten hvis ikke teknologien blir stabilt nok.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet.

Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det.

 

Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom.

 

For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda.

Lenke til kommentar

 

Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet.

Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det.

Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom.

 

For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda.

Han er jo da mye nermere og har bedre sikt på hva som vil skje og da.

Lenke til kommentar

 

Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet.

Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det.

 

Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom.

 

For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda.

 

 

Poenget er jo at bilen som treffer bakfra ikke ville gjort det med ett slikt system.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

http://www.side3.no/motor/ny-video-viser-tesla-model-3-pa-veien/3423329946.html

 

Gir ikke side3.no feil inntrykk av at selvkjørte biler kommer fortere en man skal tro?

 

Snakker om nivå 5 og Planen er fremdeles at Model 3 skal settes i produksjon i juli 2017
Startprisen på Model 3 forventes å ligger rundt 300.000 kroner, tilsvarende Opels Ampera-e.

Så antakelig + 70 000 kr hvis man vil ha den selvkjørt.

 

Det diskuteres:

https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-kan-bli-bade-dyrere-og-komme-senere-enn-antatt/276729

 

Nå er jeg usikker på hva man kan forvente av skjermen\ytelse til bilen?

Er tross av alt billigst tesla bil.

rruc30gnpz37wnacgssm.jpg

Tror dere den vil se slik ut? Kanskje uten ratt\pendaler? Tror dere det er mulig og etterinstallere flere skjermer, er det 4k skjerm? Eller kun full hd?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...