Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Spørsmålet er hvilke forhold nivå 5 forholder seg til. Det er forskjell på en saltet vei i Oslo med god merking, kantstein og fortau sammenlignet med en vanlig svingete fylkesvei på bygda med høye brøytekanter, ingen midstripe sporete snødekke og for smal til å møte lastebil når det har kommet nysnø. Utfordringen for myndighetene vil være å sette grensen for hvilke forhold bilene skal kunne takle før de tillater nivå 5, d.v.s. at bilen er fullt og helt ansvarlig for evt ulykker, og ikke en person i den. En selvkjørende bil på nivå 5 takler alle situasjoner, da må den kunne kjøre på veien uavhengig av tilstand, utenforveien der en kan komme seg frem osv. Kan en ikke dette er den nivå 4 eller lavere. Dette er kun definisjonene av selvkjøring, målet er å nå nivå 5. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 (endret) Spørsmålet er hvilke forhold nivå 5 forholder seg til. Det er forskjell på en saltet vei i Oslo med god merking, kantstein og fortau sammenlignet med en vanlig svingete fylkesvei på bygda med høye brøytekanter, ingen midstripe sporete snødekke og for smal til å møte lastebil når det har kommet nysnø. Utfordringen for myndighetene vil være å sette grensen for hvilke forhold bilene skal kunne takle før de tillater nivå 5, d.v.s. at bilen er fullt og helt ansvarlig for evt ulykker, og ikke en person i den. En selvkjørende bil på nivå 5 takler alle situasjoner, da må den kunne kjøre på veien uavhengig av tilstand, utenforveien der en kan komme seg frem osv. Kan en ikke dette er den nivå 4 eller lavere. Dette er kun definisjonene av selvkjøring, målet er å nå nivå 5. Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'. Edit: Det er kanskje enklere når alle biler er selvkjørende, for da kan de utveksle data. Men det tar nok lang tid før vi er der også. Gjennomsnittlig alder på bilparken i Norge er 10,5 år og de er i snitt 18 år når de vrakes... Endret 20. desember 2016 av toffo Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'. Nei, krever systemet utbygging av veinettet for å fungere vill det åpenbart ikke nå definisjonen av å takle alle scenarioer(også uten for veien) og er derfor nivå 4. Systemet trenger ikke være feilfritt, bare bedre enn oss statistisk sett. At det er vanskelig å nå er det ingen tvil om, men det er altså bare nivå 4 system som vill gagne det å ha bedre veinett. Klart, det vill jo være mye mer behagelig å kjøre på gode veinett, men nivå 5 skal altså takle dårlige veier også. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 20. desember 2016 Del Skrevet 20. desember 2016 Nemlig. Poenget mitt var at det tror jeg svært krevende å få til dette i praksis (med bortimot 100% ufeilbarlighet) uten noen tilpasning av infrastrukturen utenfor 'bebygde strøk'. Nei, krever systemet utbygging av veinettet for å fungere vill det åpenbart ikke nå definisjonen av å takle alle scenarioer(også uten for veien) og er derfor nivå 4. Systemet trenger ikke være feilfritt, bare bedre enn oss statistisk sett. At det er vanskelig å nå er det ingen tvil om, men det er altså bare nivå 4 system som vill gagne det å ha bedre veinett. Klart, det vill jo være mye mer behagelig å kjøre på gode veinett, men nivå 5 skal altså takle dårlige veier også. Det blir en utfordring. Satser på at det er på plass innen jeg er så gammel at jeg mister lysten evt. evnen til å kjøre selv. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. desember 2016 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2016 Noen som har satt seg inn i: I dag er reglene slik at en fører skal kontrollere kjøretøyet til enhver tid. Men med det regelverket som vi lager nå, vil du nå kunne teste førerløse kjøretøy innenfor lovens rammer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til E24. Nå sender han på høring et lovforslag som åpner for utprøving av selvkjørende kjøretøy i trafikken. Får regjeringen det som den vil, blir den nye loven vedtatt til våren. Betyr det privatpersoner kan søke om å prøve ut selvkjørte biler? Eller er det kun store bedrifter\firma eller orginasjoner som f.eks tesla\Statoil\telenor\microsoft? Litt usikker på slik testing blir kun på bane f.eks https://youwish.no/opplevelser/dag-pa-racerbane Eller utenfor storbyer etc? Med lite trafikk? For det står ikke noe om. Antar forsikringselskapet må lage egen forsikring på dette. Tror det blir dyrt i staten hvis ikke teknologien blir stabilt nok. Hva tror dere? Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. desember 2016 Del Skrevet 21. desember 2016 Hvorfor skulle en privatperson søke? Det ville være å kaste bort penger på ingenting, derfor er det ikke relevant om de kan søke eller ikke. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet. Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet. Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det. Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom. For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet. Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det. Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom. For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda. Han er jo da mye nermere og har bedre sikt på hva som vil skje og da. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Fint eksempel på fordelen med autopilotsystemet. Bilen merker at det vil bli en kolisjon og piper å bremser før sjoføren ville merket det. Jeg merket også at bilen i høyre felt bak kollisjonen klarer seg helt fint uten dette, han begynte også å bremse når pipa kom. For all del fint system, men overgår ikke mennesker enda. Poenget er jo at bilen som treffer bakfra ikke ville gjort det med ett slikt system. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 (endret) http://www.side3.no/motor/ny-video-viser-tesla-model-3-pa-veien/3423329946.html Gir ikke side3.no feil inntrykk av at selvkjørte biler kommer fortere en man skal tro? Snakker om nivå 5 og Planen er fremdeles at Model 3 skal settes i produksjon i juli 2017 Startprisen på Model 3 forventes å ligger rundt 300.000 kroner, tilsvarende Opels Ampera-e. Så antakelig + 70 000 kr hvis man vil ha den selvkjørt. Det diskuteres: https://www.tu.no/artikler/tesla-model-3-kan-bli-bade-dyrere-og-komme-senere-enn-antatt/276729 Nå er jeg usikker på hva man kan forvente av skjermen\ytelse til bilen? Er tross av alt billigst tesla bil. Tror dere den vil se slik ut? Kanskje uten ratt\pendaler? Tror dere det er mulig og etterinstallere flere skjermer, er det 4k skjerm? Eller kun full hd? Endret 6. april 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Hvis de skal produseres i 2017 som en "billigbil" kan man nok se langt etter nivå 5. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Så du tror nivå 3 kanskje? Usikker på maskinvaren er klar på nivå 5 men ikke programvaren. Men hjelper lite, usikker på hvor stor tesla programvaren er 10 GB? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå